Rumunia inwestuje w projekt wydobycia gazu Neptun Deep na Morzu Czarnym

OMV Petrom i Romgaz ogłosiły w środę ambitny plan wydobycia gazu ziemnego z projektu gazowego Neptun Deep na Morzu Czarnym. Decyzja rumuńskiego Romgaz przynosi nową nadzieję na rozwój energetyki w Europie.

Projekt gazowy Neptun Deep, który będzie realizowany we współpracy z OMV Petrom, największą zintegrowaną firmą energetyczną w Europie Południowo-Wschodniej, ma na celu osiągnięcie znaczącego wydobycia gazu ziemnego.

Projekt gazowy jest największym przedsięwzięciem tego rodzaju w rumuńskim sektorze energetycznym. Koncesja obejmuje imponujący obszar około 7,5 tys. km2, usytuowany 16 km od brzegu, na wodach o głębokości 100-1000 metrów. Firma OMV Petrom, będąca częścią austriackiego koncernu OMV, stanie na czele tego wyjątkowego projektu, który ma ogromny potencjał eksploatacyjny.

Projekt zakłada równy udział obu firm – OMV Petrom i Romgaz. OMV Petrom będzie pełnić rolę operatora. Całkowita wartość inwestycji w fazie rozwoju projektu szacowana jest na 4 mld euro. Oczekuje się, że produkcja wyniesie około 100 mld m³ gazu ziemnego. Planowane rozpoczęcie wydobycia surowca jest na 2027 rok, a roczna produkcja ma osiągnąć 8 mld m³.

Realizacja projektu wymagać będzie odpowiedniej infrastruktury. Planowane jest 10 odwiertów, 3 podmorskie systemy wydobywcze, a także rozbudowana sieci gazociągów, platformy morskiej, głównego gazociągu do miejscowości Tuzla oraz stacji pomiarowej gazu. Niezwykle innowacyjnym rozwiązaniem będzie zdalne zarządzanie całym systemem przy wykorzystaniu tzw. cyfrowego bliźniaka.

OMV Petrom jest największym zintegrowanym przedsiębiorstwem energetycznym w Europie Południowo-Wschodniej, działającym zarówno w Rumunii, jak i w sąsiednich krajach. Udziały w konsorcjum są rozłożone w sposób następujący: ponad 42% należy do rumuńskich udziałowców, 51,2% do austriackiego koncernu OMV, a pozostałe 6,4% przypada innym zagranicznym inwestorom.

Dzięki temu ambitnemu projektowi Rumunia stanie się kluczowym graczem w sektorze gazowym w Europie. Zagłębie gazowe Neptun Deep otwiera nowe perspektywy dla kraju oraz przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego całego regionu.

Autor: Mariusz Dasiewicz

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.

    Nowe korwety HDC-3100 dla Manili

    Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.

    Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.

    Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.

    Przełomowe zdolności bojowe

    Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.

    Kontekst regionalny i presja Chin

    Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.

    Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.

    Współpraca z Koreą Południową

    Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.

    Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.

    Kolejne etapy modernizacji

    Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.

    Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.