Rumuńscy saperzy zdetonowali minę na Morzu Czarnym

Rumuńscy saperzy zdetonowali w poniedziałek po południu na wodach terytorialnych tego kraju na Morzu Czarnym minę morską, która prawdopodobnie przypłynęła tam z prądem morskim z Odessy. Jest to prawdopodobnie mina ukraińska; trwają poszukiwania kolejnych.
Resort obrony Rumunii poinformował w poniedziałkowym komunikacie, że mina została zauważona rano przez załogę rybackiego kutra w pobliżu popularnego wśród turystów kurortu Mamaja. Znajduje się tam również jedna z rumuńskich baz wojskowych.
Ministerstwo podało, że dryfującą 39 mil morskich od wybrzeża minę zdetonowała na pełnym morzu ekipa saperów z okrętu Wiceadmirał Constantin Balescu.
Jednostka ta, jak sprecyzował resort, w poniedziałek po południu kontynuuje poszukiwania kolejnych ładunków wybuchowych na rumuńskich wodach terytorialnych.
Według bukareszteńskiej telewizji Digi24 zdetonowana mina prawdopodobnie wraz z innymi została rozmieszczone przez ukraińskie siły zbrojne w celu uniemożliwienia Rosjanom ataku na Odessę.
Stacja przypomniała, że władze Morskiej Dyrekcji Hydrograficznej (DHM) Rumunii przestrzegały w ostatnich dniach, że wraz ze sztormami na Morzu Czarnym miny z Odessy mogą przemieścić się po całym akwenie. W sobotę i poniedziałek dwie z nich zostały zneutralizowane przez turecką armię.
Źródło: PAP

-
Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.
W artykule
Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl
Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.
Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.
Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna
Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.
Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.
Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.
Działania służb i dochodzenie
Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.
Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.
Prom Ternen – szerszy kontekst
Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.
Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.
Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)









