SH Defence ujawniła zastosowanie systemu na Adaptable Strike Frigate
Opublikowane:
30 sierpnia, 2022
Fot. BAE Systems
Podczas DALO Industry Days w Danii poinformowano, że system Cube został wybrany dla europejskiej korwety patrolowej (EPC). SH Defence ujawniła, że jej koncepcja modułowa Cube znajdzie zastosowanie na Adaptable Strike Frigate, która jest propozycją BAE Systems w programie budowy fregat Type 32 dla Royal Navy.
Cube będzie jednym z kluczowych rozwiązań przyszłego OPV zaprojektowanego przez biuro OMT dla Royal Danish Navy (z 23 zintegrowanymi w projekcie modułami Cube). Dotychczas w ramach systemu Cube zintegrowano moduły z wyposażeniem sił specjalnych (SOF). SH Defence pracuje obecnie nad integracją uzbrojenia minowego.
W projekcie Adaptable Strike Frigate, z BAE Systems Naval Ships, szczególny nacisk położono na kwestie technologiczne takie jak: modularność i zdolność do stosowania różnych zdolności w ramach tego samego okrętu. Stąd też decyzja o implementacji gotowego i dojrzałego duńskiego rozwiązania.
Cube składa się ze standardowych modułów, które spełniają powszechne wymagania. Ale możliwe jest również zamówienie niestandardowych modułów, które pasują do konkretnych potrzeb. Innowacyjne pojemniki modułów mają za zadanie chronić sprzęt i zapewnić jego pełną niezawodność i bezproblemowe działanie zarówno w obszarach arktycznych, jak i w regionach o ekstremalnych upałach.
Wszystkie urządzenia są przetestowane i sprawdzone i są już używane przez okręty marynarki wojennej na całym świecie. Moduły pasują do kontenerów o 20TEU do 40TEU zgodnych ze standardem ISO i mogą być łatwo transportowane pociągiem, ciężarówką lub samolotem. Nie ma potrzeby organizowania specjalnych transportów. Ponadto urządzenia mogą być szybko wymieniane w każdym porcie i wymagają jedynie płaskiej powierzchni załadunkowej. A po załadowaniu na pokład moduły są dzięki standardom „plug and play” gotowe do użycia.
W brytyjskim programie budowy fregat typu 32 najoczywistszym wyborem jest zmodyfikowana fregata 31 Batch 2, która jest mocno forsowana przez firmę Babcock. Jednakże Royal Navy nie wykluczyła na tym etapie innych alternatyw. Co więcej, zarys wymagań stawianych przed typem 32 sugeruje, że projekt platformy i systemów może w istotny sposób różnić się od typu 31. I w tym właśnie swoja szansę na sukces widzi BAE Systems Naval Ships która w ciągu ostatnich 12 miesięcy opracowała z zespołem partnerów branżowych koncepcję, 130-metrowej adaptowalna fregaty.
Projekt ASF dąży do połączenia dużego i wielozadaniowego wewnętrznego pokładu misyjnego, zaprojektowanego tak, aby był w stanie pomieścić, obsłużyć i rozmieścić szereg modułowych i/lub autonomicznych ładunków użytecznych, z systemami dowodzenia, sensorami i uzbrojeniem, które są typowe dla uderzeniowych okrętów nawodnych.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.