Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

23 śmigłowce Leonardo różnych typów sprzedane kilku użytkownikom do transportu VIP, wsparcia biznesu energetycznego i ratownictwa morskiego w Europie, Ameryce Północnej i Ameryce Łacińskiej. Wartość zamówień wynosi prawie 256 mln EUR z dostawami w 2022 i 2023 r.
W artykule
Po niedawnym sukcesie na targach Heli-Expo 2022 w Dallas, TX (8-10 marca), Leonardo potwierdza swoją silną pozycję na rynku śmigłowców komercyjnych, ogłaszając kolejne osiągnięcia dzięki sprzedaży 23 różnych modeli śmigłowców użytkownikom w Europie, Ameryce Północnej i Ameryce Łacińskiej, głównie do transportu korporacyjnego/VIP, wsparcia biznesu energetycznego oraz poszukiwań i ratownictwa.
Łączna sprzedaż obejmuje 15 średnich dwusilnikowych śmigłowców AW139, trzy lekkie AW169, trzy lekkie dwusilnikowe śmigłowce AW109 GrandNew, jeden jednosilnikowy AW119Kx oraz jeden super-średni dwusilnikowy śmigłowiec AW189. Łączna wartość zamówień wynosi prawie 256 milionów euro, a ich realizacja nastąpi w latach 2022-2023. Oprócz sprzedaży, ostatnie miesiące przyniosły również wprowadzenie nowych usług oferowanych przez nowo odebrane statki powietrzne w różnych krajach.
Na rynku korporacyjnym/VIP oficjalny dystrybutor na Wielką Brytanię i Irlandię, Sloane Helicopters, zamówił trzy śmigłowce AW109 GrandNew. Od początku współpracy ze Sloane, dostarczono 91 komercyjnych śmigłowców Leonardo użytkownikom i klientom prywatnym w Wielkiej Brytanii i Irlandii, a Leonardo pozostaje największym producentem śmigłowców korporacyjnych/VIP w Wielkiej Brytanii.
Do połowy 2023 r. do tego regionu zostanie dostarczonych dodatkowych dziesięć śmigłowców, co sprawi, że będzie to najlepszy wynik, jaki kiedykolwiek został zarejestrowany przez dystrybutora w Wielkiej Brytanii i Irlandii. W Wielkiej Brytanii Leonardo planuje również dalszy rozwój usług wsparcia, w miarę jak flota komercyjna będzie się powiększać.
Sloane skomentował: „Jesteśmy zachwyceni i zaszczyceni, że możemy kontynuować nasze bliskie partnerstwo z Leonardo. Seria AW109, wraz z AW169, ugruntowały swoją pozycję jako wzorcowe śmigłowce na rynku korporacyjnym/VIP. Jako wyłączny dystrybutor w tym regionie od prawie 27 lat, Sloane Helicopters posiada niezrównane doświadczenie i rozumie wymagania klientów i nadal wykorzystuje tę wiedzę, oferując wiodące w branży rozwiązania w całym procesie sprzedaży i wsparcia posprzedażowego.”
Zwiększając ekspansję na europejskim rynku lekkich dwusilnikowych śmigłowców VIP, pierwszy lekki dwusilnikowy AW109 Trekker dostarczony we Włoszech w 2021 roku stał się własnością firmy Hoverfly, która świadczy usługi czarterowe.
Firma Comexport z Brazylii zamówiła AW169 w wersji VIP. Typ ten okazał się dużym sukcesem na tym kluczowym dla Leonardo rynku, na którym zostało już dostarczonych siedem śmigłowców różnym użytkownikom z łącznej liczby 190 statków powietrznych różnych typów obsługujących różne rynki w tym południowoamerykańskim kraju.
Turecki oficjalny dystrybutor Kaan Air złożył zamówienie na jeden śmigłowiec AW139. Kontrakt ten potwierdza sukces AW139 w Turcji i powiększa liczbę ponad 30 komercyjnych śmigłowców w różnych wersjach sprzedanych w tym kraju, w szczególności do transportu VIP, ratownictwa medycznego i zastosowań użytkowych. Trzech różnych anonimowych użytkowników złożyło również zamówienia na cztery śmigłowce AW139 VIP w Stanach Zjednoczonych.
AW139 ma również ugruntowaną historię usług transportu wahadłowego świadczonych na rzecz użytkowników w Azji, Europie i Ameryce Północnej, a teraz do obsługiwanych regionów geograficznych dołącza Japonia. Firma Toho Air Service, w ramach swojej usługi heli-commuter łączącej sześć głównych wysp Izu w rejonie Tokio, zacznie używać AW139 pod koniec 2022 roku, co oznacza wejście tego śmigłowca na japoński rynek usług transportu wahadłowego i dalsze umacnianie wyjątkowego sukcesu AW139 w kraju, w którym obecnie użytkowanych jest prawie 70 jednostek pełniących najróżniejsze funkcje. Ponadto, rok 2021 oznaczał również sprzedaż pierwszego śmigłowca AW189 w konfiguracji VIP na rynek europejski dla anonimowego użytkownika.
Z 45% udziałem w ciągu ostatnich dziesięciu lat, Leonardo jest światowym liderem na rynku dwusilnikowych śmigłowców w wersji korporacyjnej/VIP, w tym na rynku usług prywatnych, czarterowych i transportu VIP/rządowego, dzięki najnowocześniejszej i największej gamie produktów wyposażonych w najnowsze systemy awioniczne i nawigacyjne oraz wiodące w swojej klasie osiągi, standardy bezpieczeństwa i komfortu. W oparciu o długoletnie doświadczenie firmy i jej wyróżniający się design, technologię i filozofię obsługi oraz wartości w sferze transportu biznesowego, Leonardo niedawno wprowadził markę Agusta, aby ucieleśnić swoje unikalne doświadczenie i doskonałość dla przyszłych inicjatyw na rynku VIP.
Sukces lekkiego śmigłowca dwusilnikowego AW169 w sektorze farm wiatrowych, wspierającego operacje morskie na potrzeby przemysłu zrównoważonej energii, zwłaszcza na Morzu Północnym u różnych użytkowników, umacnia się dzięki zamówieniu dwóch dodatkowych maszyn przez niemiecką firmę HeliService international GmbH. Śmigłowce te będą wykorzystywane do wspierania producenta turbin Vestas w jego programie morskich farm wiatrowych na Tajwanie, który rozpocznie się latem 2023 roku. Kontrakt ten zwiększa całkowitą liczbę AW169 zamówionych przez HeliService do pięciu od czasu pierwszego zakupu pod koniec 2015 r. i oznacza wejście AW169 na azjatycki rynek farm wiatrowych.
Henk Schaeken, Dyrektor Zarządzający HeliServices, powiedział: „HeliService jest największym operatorem na rynku morskiej energetyki wiatrowej. Nasz sukces na tym rynku zawdzięczamy w dużej mierze wszechstronności i możliwościom AW169. AW169 jest nie tylko niezwykle sprawną platformą wyposażoną w wyciągarkę, ale także pozwala nam wykonywać misje wymiany załogi bez konieczności zmiany konfiguracji śmigłowca. Zwiększone osiągi wprowadzone dzięki pakietowi Enhanced Performance Package sprawiły, że AW169 został wybrany do projektu na Tajwanie.”
W Meksyku operator transportu pasażerskiego Pegaso, dotychczasowy użytkownik AW139, podpisał umowę na dodatkowy śmigłowiec, który będzie wykorzystywany zarówno do transportu morskiego, jak i operacji poszukiwawczo-ratowniczych. We Włoszech, Elilombarda odebrała już dwa śmigłowce AW109 Trekker, które są gotowe do rozpoczęcia operacji we włoskim sektorze energetyki morskiej, stając się pierwszymi tego typu statkami powietrznymi w konfiguracji morskiej.
Ponadto, dwa śmigłowce AW109 Trekker weszły niedawno do służby w Grecji, gdzie są używane do realizacji zadań z zakresu ratownictwa medycznego, wspierając działania Krajowego Centrum Ratownictwa Medycznego (EKAV) w zakresie lotniczego pogotowia ratunkowego oraz ogólne możliwości w zakresie opieki krytycznej w całym kraju.
Te kilka najnowszych informacji uzupełnia ważne komunikaty Leonardo ogłoszone na wystawie śmigłowców w USA, w tym umowę z europejskim użytkownikiem na cztery zmiennowirnikowce AW609 w wersji VIP/korporacyjnej – użytkowej, a także zbliżające się wprowadzenie 16 śmigłowców AW139 w wersji VIP/korporacyjnej – EMS przez THC w Arabii Saudyjskiej oraz plan odnowienia umowy dystrybucyjnej na rynku używanych śmigłowców cywilnych z firmą Rotortrade.
Źródło: Leonardo


26 listopada brazylijska Marinha do Brasil osiągnęła kolejny etap długofalowej przebudowy swoich zdolności podwodnych. Uroczystość w Itaguaí tego dnia połączyła dwa wydarzenia: wodowanie czwartego okrętu podwodnego z rodziny Scorpène – S43 Almirante Karam – oraz wcielenie do służby S42 Tonelero.
W artykule
Almirante Karam jest pierwszym okrętem całkowicie zbudowanym w Brazylii. Jednostka stanowi rozwinięcie rodziny Scorpène i wyróżnia się kadłubem dłuższym o około pięć metrów względem wariantu bazowego. Jej budowa potwierdza, że brazylijski przemysł potrafi samodzielnie prowadzić produkcję zaawansowanych okrętów podwodnych, od formowania blach, przez skomplikowane prace spawalnicze, po integrację systemów pokładowych.
Ale aby takie prace można było wykonywać w tych zakładach stoczniowych, niezbędnym było stworzenie pełnego zaplecza technicznego oraz kompetencyjnego. Tu właśnie pojawia się PROSUB – brazylijski program budowy sił podwodnych, rozwijany od 2008 roku we współpracy z francuskim koncernem stoczniowym Naval Group. To przedsięwzięcie ukształtowało całą infrastrukturę niezbędną do projektowania, budowy i obsługi nowoczesnych okrętów podwodnych.
W jego ramach powstała stocznia, baza dla jednostek podwodnych oraz zakład produkcyjny, który wraz z programem szkoleniowym stworzył dla Brazylii kompletny łańcuch kompetencji technologicznych. Ponad 250 specjalistów przeszło szkolenia we Francji, obejmujące spawalnictwo, obróbkę kadłubów, instalacje rurociągów oraz elektrykę okrętową. Dziś ICN w Itaguaí dysponuje zapleczem pozwalającym na samodzielne prowadzenie produkcji, integracji oraz prób systemowych, co czyni ten ośrodek jednym z najważniejszych punktów rozwoju przemysłu okrętowego w regionie.
Rozbudowana infrastruktura w stanie Rio de Janeiro pełni funkcję centrum kompetencyjnego brazylijskiej marynarki. Jednocześnie stanowi zaplecze dla kluczowego projektu strategicznego – budowy pierwszego w historii Brazylii okrętu podwodnego o napędzie jądrowym, SN-10 Álvaro Alberto.
Po raz pierwszy w Brazylii przeprowadzono dwie uroczystości związane z programem PROSUB jednego dnia, co dobrze pokazuje skalę przedsięwzięcia i tempo prac w Itaguaí.
Prace nad SN-10 postępują wolniej, niż pierwotnie zakładano. Jednostka ma zostać zwodowana w 2034 roku – dekadę później niż planowano. Opóźnienia wynikają przede wszystkim z presji budżetowej i ograniczeń systemowych, które towarzyszą budowie infrastruktury do obsługi napędu jądrowego i docelowego opanowania cyklu paliwowego.
Niezależnie od wyzwań projekt SN-10 pozostaje dla Brasílii kluczowy. Okręt ma stać się filarem odstraszania strategicznego, wzmacniając autonomię państwa w obszarze bezpieczeństwa morskiego oraz kontroli akwenów o znaczeniu gospodarczym.
Okręty typu Riachuelo stanowią rozwinięcie konstrukcji Scorpène i zostały zaprojektowane jako nowoczesne jednostki zdolne do długotrwałego działania w wodach o rozbudowanej linii brzegowej. Dysponują załogą liczącą łącznie 42 marynarzy, wypornością podwodną 2000 ton, długością około 72 metrów i operacyjnym zanurzeniem do 300 metrów. Autonomiczność 70 dni pozwala na patrolowanie rozległej ZEE Brazylii oraz osłonę infrastruktury naftowej.
Uzbrojenie okrętów obejmuje ciężkie torpedy F21 oraz pociski przeciwokrętowe Exocet SM39 Block 2 Mod 2. Na wyposażeniu znajdują się sonary Thales TSM 2233 Eledone oraz flankowe TSM 2253, połączone w systemie S-Cube. Zapas uzbrojenia wynosi 18 sztuk. Naval Group dostarczyła zintegrowany system walki SUBTICS oraz wyrzutnie środków zakłócających torped Canto. Okręt wyposażono w peryskop ataku Safran Series 20 i komplet sonarów Thales tworzących system S-Cube, dzięki czemu jednostka zachowuje pełną świadomość sytuacyjną podczas działań podwodnych.
Wodowanie Almirante Karam pozwala tym samym na rozpoczęcie prób portowych, później morskich, co w połączeniu z wejściem do służby S42 Tonelero wzmacnia potencjał brazylijskiej floty w sposób wymierny. Modernizacja sił podwodnych wpisuje się też w szerszą transformację Marinha do Brasil, która konsekwentnie odbudowuje swoje zdolności morskie.
PROSUB zapewnia przewagę nie tylko w wymiarze taktycznym, lecz także przemysłowym. Brazylia przechodzi od roli odbiorcy technologii do państwa zdolnego do samodzielnej budowy i utrzymania okrętów podwodnych w całym cyklu życia.