Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Śmigłowce Leonardo do zadań morskich [WIDEO]

23 śmigłowce Leonardo różnych typów sprzedane kilku użytkownikom do transportu VIP, wsparcia biznesu energetycznego i ratownictwa morskiego w Europie, Ameryce Północnej i Ameryce Łacińskiej. Wartość zamówień wynosi prawie 256 mln EUR z dostawami w 2022 i 2023 r.

Po niedawnym sukcesie na targach Heli-Expo 2022 w Dallas, TX (8-10 marca), Leonardo potwierdza swoją silną pozycję na rynku śmigłowców komercyjnych, ogłaszając kolejne osiągnięcia dzięki sprzedaży 23 różnych modeli śmigłowców użytkownikom w Europie, Ameryce Północnej i Ameryce Łacińskiej, głównie do transportu korporacyjnego/VIP, wsparcia biznesu energetycznego oraz poszukiwań i ratownictwa.

Łączna sprzedaż obejmuje 15 średnich dwusilnikowych śmigłowców AW139, trzy lekkie AW169, trzy lekkie dwusilnikowe śmigłowce AW109 GrandNew, jeden jednosilnikowy AW119Kx oraz jeden super-średni dwusilnikowy śmigłowiec AW189. Łączna wartość zamówień wynosi prawie 256 milionów euro, a ich realizacja nastąpi w latach 2022-2023. Oprócz sprzedaży, ostatnie miesiące przyniosły również wprowadzenie nowych usług oferowanych przez nowo odebrane statki powietrzne w różnych krajach.

Rynek VIP/korporacyjny Leonardo

Na rynku korporacyjnym/VIP oficjalny dystrybutor na Wielką Brytanię i Irlandię, Sloane Helicopters, zamówił trzy śmigłowce AW109 GrandNew. Od początku współpracy ze Sloane, dostarczono 91 komercyjnych śmigłowców Leonardo użytkownikom i klientom prywatnym w Wielkiej Brytanii i Irlandii, a Leonardo pozostaje największym producentem śmigłowców korporacyjnych/VIP w Wielkiej Brytanii.  

Do połowy 2023 r. do tego regionu zostanie dostarczonych dodatkowych dziesięć śmigłowców, co sprawi, że będzie to najlepszy wynik, jaki kiedykolwiek został zarejestrowany przez dystrybutora w Wielkiej Brytanii i Irlandii. W Wielkiej Brytanii Leonardo planuje również dalszy rozwój usług wsparcia, w miarę jak flota komercyjna będzie się powiększać.

Sloane skomentował: „Jesteśmy zachwyceni i zaszczyceni, że możemy kontynuować nasze bliskie partnerstwo z Leonardo. Seria AW109, wraz z AW169, ugruntowały swoją pozycję jako wzorcowe śmigłowce na rynku korporacyjnym/VIP. Jako wyłączny dystrybutor w tym regionie od prawie 27 lat, Sloane Helicopters posiada niezrównane doświadczenie i rozumie wymagania klientów i nadal wykorzystuje tę wiedzę, oferując wiodące w branży rozwiązania w całym procesie sprzedaży i wsparcia posprzedażowego.”

Zwiększając ekspansję na europejskim rynku lekkich dwusilnikowych śmigłowców VIP, pierwszy lekki dwusilnikowy AW109 Trekker dostarczony we Włoszech w 2021 roku stał się własnością firmy Hoverfly, która świadczy usługi czarterowe.

Firma Comexport z Brazylii zamówiła AW169 w wersji VIP. Typ ten okazał się dużym sukcesem na tym kluczowym dla Leonardo rynku, na którym zostało już dostarczonych siedem śmigłowców różnym użytkownikom z łącznej liczby 190 statków powietrznych różnych typów obsługujących różne rynki w tym południowoamerykańskim kraju.

Turecki oficjalny dystrybutor Kaan Air złożył zamówienie na jeden śmigłowiec AW139. Kontrakt ten potwierdza sukces AW139 w Turcji i powiększa liczbę ponad 30 komercyjnych śmigłowców w różnych wersjach sprzedanych w tym kraju, w szczególności do transportu VIP, ratownictwa medycznego i zastosowań użytkowych. Trzech różnych anonimowych użytkowników złożyło również zamówienia na cztery śmigłowce AW139 VIP w Stanach Zjednoczonych.

AW139 ma również ugruntowaną historię usług transportu wahadłowego świadczonych na rzecz użytkowników w Azji, Europie i Ameryce Północnej, a teraz do obsługiwanych regionów geograficznych dołącza Japonia. Firma Toho Air Service, w ramach swojej usługi heli-commuter łączącej sześć głównych wysp Izu w rejonie Tokio, zacznie używać AW139 pod koniec 2022 roku, co oznacza wejście tego śmigłowca na japoński rynek usług transportu wahadłowego i dalsze umacnianie wyjątkowego sukcesu AW139 w kraju, w którym obecnie użytkowanych jest prawie 70 jednostek pełniących najróżniejsze funkcje. Ponadto, rok 2021 oznaczał również sprzedaż pierwszego śmigłowca AW189 w konfiguracji VIP na rynek europejski dla anonimowego użytkownika.

Z 45% udziałem w ciągu ostatnich dziesięciu lat, Leonardo jest światowym liderem na rynku dwusilnikowych śmigłowców w wersji korporacyjnej/VIP, w tym na rynku usług prywatnych, czarterowych i transportu VIP/rządowego, dzięki najnowocześniejszej i największej gamie produktów wyposażonych w najnowsze systemy awioniczne i nawigacyjne oraz wiodące w swojej klasie osiągi, standardy bezpieczeństwa i komfortu. W oparciu o długoletnie doświadczenie firmy i jej wyróżniający się design, technologię i filozofię obsługi oraz wartości w sferze transportu biznesowego, Leonardo niedawno wprowadził markę Agusta, aby ucieleśnić swoje unikalne doświadczenie i doskonałość dla przyszłych inicjatyw na rynku VIP.

Rynek energetyczny i ratowniczy

Sukces lekkiego śmigłowca dwusilnikowego AW169 w sektorze farm wiatrowych, wspierającego operacje morskie na potrzeby przemysłu zrównoważonej energii, zwłaszcza na Morzu Północnym u różnych użytkowników, umacnia się dzięki zamówieniu dwóch dodatkowych maszyn przez niemiecką firmę HeliService international GmbH. Śmigłowce te będą wykorzystywane do wspierania producenta turbin Vestas w jego programie morskich farm wiatrowych na Tajwanie, który rozpocznie się latem 2023 roku. Kontrakt ten zwiększa całkowitą liczbę AW169 zamówionych przez HeliService do pięciu od czasu pierwszego zakupu pod koniec 2015 r. i oznacza wejście AW169 na azjatycki rynek farm wiatrowych.

Henk Schaeken, Dyrektor Zarządzający HeliServices, powiedział: „HeliService jest największym operatorem na rynku morskiej energetyki wiatrowej. Nasz sukces na tym rynku zawdzięczamy w dużej mierze wszechstronności i możliwościom AW169. AW169 jest nie tylko niezwykle sprawną platformą wyposażoną w wyciągarkę, ale także pozwala nam wykonywać misje wymiany załogi bez konieczności zmiany konfiguracji śmigłowca. Zwiększone osiągi wprowadzone dzięki pakietowi Enhanced Performance Package sprawiły, że AW169 został wybrany do projektu na Tajwanie.”

W Meksyku operator transportu pasażerskiego Pegaso, dotychczasowy użytkownik AW139, podpisał umowę na dodatkowy śmigłowiec, który będzie wykorzystywany zarówno do transportu morskiego, jak i operacji poszukiwawczo-ratowniczych. We Włoszech, Elilombarda odebrała już dwa śmigłowce AW109 Trekker, które są gotowe do rozpoczęcia operacji we włoskim sektorze energetyki morskiej, stając się pierwszymi tego typu statkami powietrznymi w konfiguracji morskiej.

Ponadto, dwa śmigłowce AW109 Trekker weszły niedawno do służby w Grecji, gdzie są używane do realizacji zadań z zakresu ratownictwa medycznego, wspierając działania Krajowego Centrum Ratownictwa Medycznego (EKAV) w zakresie lotniczego pogotowia ratunkowego oraz ogólne możliwości w zakresie opieki krytycznej w całym kraju.

Te kilka najnowszych informacji uzupełnia ważne komunikaty Leonardo ogłoszone na wystawie śmigłowców w USA, w tym umowę z europejskim użytkownikiem na cztery zmiennowirnikowce AW609 w wersji VIP/korporacyjnej – użytkowej, a także zbliżające się wprowadzenie 16 śmigłowców AW139 w wersji VIP/korporacyjnej – EMS przez THC w Arabii Saudyjskiej oraz plan odnowienia umowy dystrybucyjnej na rynku używanych śmigłowców cywilnych z firmą Rotortrade.

Źródło: Leonardo

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Spotkanie dwóch wycieczkowców polarnych u wybrzeży Antarktydy

    Spotkanie dwóch wycieczkowców polarnych u wybrzeży Antarktydy

    W listopadzie na wodach wokół Damoy Point doszło do rzadkiego wydarzenia. Dwa polarne statki wycieczkowe należące do armatora Quark Expeditions – World Explorer i Ultramarine – prowadzące sezonowe wyprawy turystyczne w rejon Antarktydy, przecięły swoje trasy u wybrzeży Półwyspu Antarktycznego.

    Wycieczkowce polarne Quark Expeditions na trasie z Ushuaia

    Obie jednostki prowadzą wyprawy rozpoczynające się i kończące w Ushuaia. World Explorer – który po tym sezonie kończy służbę w barwach Quark Expeditions – realizował program „Antarctic Explorer”. Trasa obejmuje przejście przez Cieśninę Drake’a oraz żeglugę w rejonie Lemaire Channel, wyspy Anvers, Archipelagu Szetlandów Południowych i na wodach wzdłuż Półwyspu Antarktycznego. To jeden z klasycznych kierunków urystyki polarnej, który za każdym razem wymusza dostosowanie rejsu do surowych warunków pogodowych.

    Na podobnym kursie operował Ultramarine, który w listopadzie prowadził dłuższą, 18-dniową wyprawę „Snow Hill to the Peninsula”. Jej wyróżnikiem jest wejście na akwen Morza Weddella oraz odwiedzenie Snow Hill Island – miejsca znanego z jednej z największych kolonii pingwinów cesarskich. Dla wielu pasażerów to punkt kulminacyjny całej podróży.

    Damoy Point – miejsce, gdzie rzadko przecinają się trasy

    Wybrzeża w zachodniej części Półwyspu Antarktycznego należą do najbardziej obleganych przez wycieczkowce polarne, mimo że to jeden z regionów o najbardziej kapryśnych warunkach. Właśnie dlatego spotkanie dwóch statków tej samej linii w jednym punkcie wcale nie jest regułą. Zmienia się wiatr, zmienia się lód, zmienia się plan dnia – i każde takie przecięcie kursów nosi w sobie pewien element przypadkowości, znany dobrze wszystkim, którzy choć raz żeglowali w rejonach polarnych.

    Atrakcje Quark Expeditions podczas rejsów

    Wpisy Quark Expeditions w mediach społecznościowych, szczególnie na platformie X, dobrze pokazują, czym stała się współczesna turystyka polarna. Nie jest to surowa, pionierska wyprawa badawcza, lecz starannie zaplanowany rejs, w którym każdy dzień ma swój program i zestaw atrakcji. Pasażerowie mogą liczyć na lądowania śmigłowcem startującym z pokładu Ultramarine na lodowcu, spływy kajakowe między drobnymi krami lodowymi, trekkingi po zlodzonych grzbietach oraz możliwość nocowania w śpiworze na śniegu pod gołym niebem. Do tego dochodzą bliskie spotkania z pingwinami i szeroko promowane sesje fotograficzne w miejscach, które jeszcze kilkadziesiąt lat temu oglądali wyłącznie polarnicy, badacze oraz załogi statków rządowych.

    Całość jest opakowana w narrację „odkrywania nieznanego”, choć w praktyce mamy do czynienia z komercyjnym doświadczeniem premium, realizowanym pod stałą opieką przewodników i załóg odpowiedzialnych za bezpieczeństwo uczestników. To turystyka ekstremalna, pozbawiona jednak dawnego elementu nieprzewidywalności, który kiedyś stanowił fundament polarnej eksploracji. Współczesny podróżnik dostaje namiastkę wyprawy – spektakularną, emocjonującą, wygodną – a jednocześnie w pełni kontrolowaną, prowadzoną w tempie i zakresie wyznaczanym przez Quark Expeditions.

    Zmiany we flocie Quark Expeditions

    Quark Expeditions utrzymuje obecność w Antarktyce do połowy marca. W tym sezonie, obok World Explorer i Ultramarine, operuje także polarny statek wycieczkowy Ocean Explorer, mogący zabrać na pokład około 140 pasażerów. Jednostka weszła do floty Quarka w 2024 roku i realizuje swój drugi sezon na południu.

    W drugiej połowie 2026 roku do floty Quark Expeditions dołączy World Voyager, który przejmie rolę kończącego pracę World Explorer. Nowy statek, pływający obecnie dla Atlas Ocean Voyages, będzie czarterowany przez Quarka na czas kolejnych sezonów antarktycznych. Sam World Explorer, sprzedany w 2024 roku Windstar Cruises, po przebudowie trafi do segmentu rejsów luksusowych. To kolejny dowód na to, jak szybko zmienia się rynek wycieczkowców polarnych i jak intensywnie armatorzy odświeżają swoje oferty.

    Rosnąca popularność wypraw polarnych

    Spotkanie dwóch statków Quarka to niewielki epizod, lecz dobrze pokazuje, jak zmienia się turystyka polarna. Armatorzy wprowadzają nowe jednostki nie tylko po to, by bezpiecznie prowadzić rejsy wśród lodu, lecz także po to, by zaoferować pasażerom coraz bardziej zróżnicowane przeżycia – od krótkich wypadów na ląd po aktywności, które jeszcze niedawno pozostawały domeną polarników. Dzisiejszy wycieczkowiec polarny ma zapewnić komfort, kontakt z dziką naturą oraz możliwość zobaczenia Antarktydy z bliska, w sposób możliwie intensywny, a jednocześnie kontrolowany.