Stocznia Damen zwodowała pierwszy rumuński patrolowiec Damen FCS 4008 

Stocznia Damen w tureckiej Antalya zwodowała pierwszy rumuński patrolowiec Damen FCS 4008 przeznaczony dla morskiego oddziału policji granicznej. Politiei de Frontieră Române otrzyma dwa patrolowce w ramach zawartej 10 marca ub.r. umowy o wartości 130 mln RON (lei) tj. około 26 mln EUR netto.

Patrolowiec Damen FCS 4008 – wzmocnienie floty rumuńskiej Straży Granicznej

Patrolowiec typu Damen FCS 4008 PATROL ma długość 42,95 m., szerokość 8,65 m., zanurzenie 3,05 m., zasięg 600 mil morskich, wyporność 300 ton i prędkość maksymalną 30 węzłów. Jednostka ma autonomiczność do 3 dni przy stanie morza 5 w skali morskiej Douglasa. Załoga patrolowca liczy 28 osób a dodatkowo może on przyjąć na pokład do 80 osób.

Kontrakt obejmuje dostawę obu jednostek oraz wsparcie ich eksploatacji przez 2 lata. Oba patrolowce będą wykorzystywane do patrolowania granic, operacji poszukiwawczych i ratowniczych oraz innych działań związanych z kontrolą i ochroną granic morskich. Patrolowce mają stać się częścią rumuńskiej policji granicznej do 30 listopada 2022 r..

Dostawcą obu jednostek jest Damen Shipyards Gorinchem B.V. Holandia, który zlecił to zadanie stoczni tureckiej mimo posiadania własnych stoczni w rumuńskich Gałaczu i Mangalii. Stocznie te są jednak zaangażowane w budowę patrolowców jako podwykonawcy.

Finansowanie programu odbywa się w ramach projektu dostępnego z bezzwrotnych funduszy europejskich za pośrednictwem Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Celem projektu europejskiego, realizowanego przez Generalny Inspektorat Straży Granicznej od marca 2018 roku, jest zwiększenie floty morskiej rumuńskiej Policji Granicznej. W ramach tego projektu, oprócz dwóch morskich jednostek patrolowych (CPV – Coastal Patrol Vessel), zakupiono już pięć szybkich kutrów interwencyjnych (CPB – Coastal Patrol Boat), fińskiego typu Kewatec Patrol 1850, które od lutego br. są w eksploatacji rumuńskiej Straży Granicznej.

W kontekście zarządzania kryzysem migracyjnym na zewnętrznych granicach UE, zakup jednostek do nadzoru morskiego jest odpowiedni dla wypełnienia zobowiązań rumuńskiej policji granicznej podjętych z agencją Frontex, dotyczących rozmieszczenia wyposażenia technicznego we wspólnych operacjach na zewnętrznej granicy morskiej Unii Europejskiej.

Rumuńska Straż Graniczna zarządza 2 070 km zewnętrznej granicy UE, z czego 225 km znajduje się na Morzu Czarnym. Dzięki eksploatacji jednostek pływających wchodzących w skład floty tworzony jest system nadzoru, którego ciągłość w czasie i przestrzeni zapewnia stałe pokrycie obszaru morskiego o powierzchni ok. 20 tys. km kwadratowych (morskie wody wewnętrzne, morze terytorialne, strefa przyległa i wyłączna strefa ekonomiczna).

Podpis TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering