Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Stocznia Remontowa dostarcza nowoczesny statek instalacyjny Les Alizés dla MFW

Stocznia Remontowa ukończyła przebudowę statku instalacyjnego Les Alizés. Ten imponujący statek instalacyjny, gotowy do budowy morskich farm wiatrowych, powinien otworzyć nowe perspektywy dla sektora polskiej energetyki wiatrowej na morzu.

Jak podaje Portal Morski, Stocznia Remontowa ukończyła proces przebudowy imponującego statku instalacyjnego o nazwie Les Alizés, który zostanie wykorzystany do budowy morskich farm wiatrowych. Statek ten, pierwotnie zbudowany w renomowanej stoczni CMHI Haimen w Chinach, został przekazany armatorowi 16 stycznia br. i po krótkiej podróży dotarł do stoczni Remontowej w Gdańsku. Tam przeprowadzono niezbędne prace, aby dokończyć budowę jednostki i dostosować do pierwszego projektu instalacyjnego morskich farm wiatrowych.

Jednostka Les Alizés stanowi przykład wysiłków stoczni w zakresie modernizacji i adaptacji istniejących jednostek do spełniania wymagań branży offshore. Przebudowa statku jest ważnym krokiem w rozwoju sektora energii wiatrowej na morzu. Ta innowacyjna jednostka jest rezultatem wysiłków stoczni Remontowej w dziedzinie modernizacji i adaptacji statków do wymagań branży offshore.

Od momentu, gdy pojawiły się pierwsze informacje o statku Les Alizés, należącym do belgijskiego armatora Jan De Nul, wzbudzał on ogromne zainteresowanie społeczności lokalnej. Jego majestatyczne, żółte ramię było widoczne nie tylko z terenów przyległych do stoczni, ale także z odległych dzielnic Trójmiasta. Po intensywnych trzynastodniowych pracach i podróży z Gdańska do portu instalacyjnego offshore wind w Eemshaven, Les Alizés jest teraz gotowy do rozpoczęcia pracy na morskich farmach wiatrowych.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/okrety-podwodne-rozwoj-globalnej-floty/

Stocznia Remontowa, przy współpracy z renomowanymi biurami Remontowa Marine Design i Conoship, przeprowadziła szeroki zakres prac w ciągu zaledwie trzech miesięcy. Zainstalowano nowe konstrukcje stalowe, wzmocnienia pod pokładem oraz przeprowadzono kompleksowe prace na rurociągach, systemach elektrycznych i innych instalacjach.

Spektakularnym osiągnięciem podczas prac w stoczni Remontowej było udane uruchomienie i przetestowanie nowego żurawia marki Huisman, o imponującej nośności 5000 ton. W ramach tych prac przeprowadzano podnoszenie, przesuwanie i opuszczanie ogromnych monopali, które stanowią kluczowy element budowy fundamentów farm wiatrowych.

Po zakończeniu prac w stoczni Remontowej, Les Alizés przystąpi do swojego pierwszego zadania – transportu i instalacji 107 fundamentów oraz jednej podstacji morskiej na farmach wiatrowych Ørsted Gode Wind 3 i Borkum Riffgrun 3 na niemieckich wodach.

Jan De Nul, armator statku Les Alizés, podkreśla, że Polska ma potencjał i możliwości nie tylko do przebudowy tego typu jednostek, ale również do budowy ich w naszych stoczniach. Kontynuując rozwój branży offshore, możemy stać się liderem w produkcji i instalacji morskich farm wiatrowych. To otwiera nowe perspektywy dla polskiej gospodarki i przyczynia się do zrównoważonego rozwoju sektora energetycznego.

Stocznia Remontowa S.A. odnosi liczne sukcesy w dostarczaniu nowoczesnych statków instalacyjnych dla branży offshore. Ukończenie statku Les Alizés stanowi imponujące osiągnięcie polskiej stoczni, która przyczyniła się do jego przebudowy i dostosowania do pracy na morskich farmach wiatrowych. Dzięki swojemu potencjałowi i zdolnościom, Polska ma teraz szansę stać się kluczowym graczem w produkcji i instalacji tego typu jednostek, co przyczyni się do rozwoju naszego kraju i sektora energetycznego.

Źródło: Portal Morski/MD

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.

    Postęp prac przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn

    Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).

    Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.

    Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku

    W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.

    Znaczenie inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego

    Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.

    🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik

    Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.

    Zaawansowany etap prac budowlanych

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.

    Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.

    Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.

    Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja

    Nowoczesne technologie i kluczowe obiekty

    W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.

    Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.

    🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.

    Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.

    Żródło: GAZ-SYSTEM