Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Stocznia Szczecińska z kontraktem na budowę dwóch masowców

Stocznia zbuduje dwa masowce dla niemieckiego armatora Lauterjung Shipmanagement GmbH. To pierwszy samodzielny kontrakt podpisany przez Stocznię Szczecińską od jej upadku w 2009 r.

Kontrakt dotyczy zamówienia na budowę dwóch statków, ale jest w nim też opcja umożliwiająca dokupienie kolejnych 18 jednostek. Statki, które zbuduje Stocznia Szczecińska, to masowce wielozadaniowe. Będą mierzyć 89,95 m długości oraz 12,9 m szerokości. Moc napędu będzie wynosić 1 600 kW, a nośność jednostki 2 800 DWT. Statki będą pływać z prędkością marszową 12,5 węzła. Dostawę pierwszego z zamówionych masowców przewidziano na marzec 2020 r. Kolejny będzie gotowy trzy miesiące później.

Tak będa wyglądały statki, które zbuduje Stocznia Szczecińska. Il.: Stocznia Szczecińska

– To powrót stoczni do krwiobiegu producentów statków w Europie – powiedział Andrzej Strzeboński, prezes Stoczni Szczecińskiej. – Dzisiejszy dzień jest potwierdzeniem naszej obecności na rynku producentów statków europejskich. Na tym rynku jesteśmy tak naprawdę już od roku, bo w tym czasie zwodowaliśmy 87 statków, wykonywaliśmy te jednostki razem z partnerami. Dziś podpisujemy pierwszy samodzielny kontrakt Stoczni Szczecińskiej – dodał Strzeboński.

Podpis: tz

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.

    Nowa generacja jednostek patrolowych

    Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.

    Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.

    Dostawa Rajah Sulayman i plany dalszej rozbudowy floty

    Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.

    Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.

    Wzmocnienie sił morskich Filipin

    Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.