Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Stocznia zbuduje dwa masowce dla niemieckiego armatora Lauterjung Shipmanagement GmbH. To pierwszy samodzielny kontrakt podpisany przez Stocznię Szczecińską od jej upadku w 2009 r.
Kontrakt dotyczy zamówienia na budowę dwóch statków, ale jest w nim też opcja umożliwiająca dokupienie kolejnych 18 jednostek. Statki, które zbuduje Stocznia Szczecińska, to masowce wielozadaniowe. Będą mierzyć 89,95 m długości oraz 12,9 m szerokości. Moc napędu będzie wynosić 1 600 kW, a nośność jednostki 2 800 DWT. Statki będą pływać z prędkością marszową 12,5 węzła. Dostawę pierwszego z zamówionych masowców przewidziano na marzec 2020 r. Kolejny będzie gotowy trzy miesiące później.

– To powrót stoczni do krwiobiegu producentów statków w Europie – powiedział Andrzej Strzeboński, prezes Stoczni Szczecińskiej. – Dzisiejszy dzień jest potwierdzeniem naszej obecności na rynku producentów statków europejskich. Na tym rynku jesteśmy tak naprawdę już od roku, bo w tym czasie zwodowaliśmy 87 statków, wykonywaliśmy te jednostki razem z partnerami. Dziś podpisujemy pierwszy samodzielny kontrakt Stoczni Szczecińskiej – dodał Strzeboński.
Podpis: tz

W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.