Strajk oficerów RFA: Nautilus International reaguje na kryzys płacowy

Nautilus International, związek zawodowy reprezentujący oficerów brytyjskiej Royal Fleet Auxiliary (RFA), ogłosił strajk, który odbędzie się 15 sierpnia. To bezprecedensowe wydarzenie stanowi odpowiedź na ofertę rządową, która według związku drastycznie odbiega od realiów rosnącej inflacji.
Związek domaga się skonsolidowanej podwyżki płac, adekwatnej do inflacji, oraz jasnej ścieżki prowadzącej do przywrócenia poziomu wynagrodzeń. Royal Fleet Auxiliary, zatrudniająca personel cywilny i działająca pod auspicjami brytyjskiego Ministerstwa Obrony, odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu wsparcia logistycznego i operacyjnego dla Royal Navy oraz innych brytyjskich sił zbrojnych.
Strajk odbędzie się w strategicznych lokalizacjach: stoczni Cammell Laird w Birkenhead, Whale Island w Portsmouth oraz w Portland w Dorset, gdzie członkowie Nautilusa zademonstrują swoje niezadowolenie.
To pierwszy przypadek w historii RFA, kiedy oficerowie zdecydowali się na tak radykalny krok. Wcześniejsze działania, które rozpoczęły się 1 czerwca, nie doprowadziły do strajku, jednak frustracja związana z narzuconą ofertą płacową w wysokości 4,5% na lata 2023/24 osiągnęła punkt kulminacyjny. Związek podkreśla, że realna wartość płac spadła o ponad 30% od 2010 roku, co potęguje kryzys rekrutacyjny i problem z zatrzymaniem pracowników w tej kluczowej służbie.
„Nasi członkowie mają dość” – powiedział Martyn Gray, dyrektor organizacyjny Nautilus International. „Zbyt długo RFA, Royal Navy i Ministerstwo Obrony polegały na dobrej woli naszych członków. Obecna oferta płacowa, w połączeniu z realnym spadkiem wynagrodzeń o ponad 30% od 2010 roku, sprawiła, że ta dobra wola wyczerpała się.”
Gray kontynuował: „Przesłanie naszych członków jest jasne: są przepracowani, niedostatecznie opłacani i niedoceniani. Jedynym sposobem na zakończenie tego sporu jest oferta płacowa, która uwzględnia wysoką inflację i stanowi pierwszy krok w kierunku przywrócenia realnych płac. Ten strajk zapisze się w historii, ale niestety nie przyniesie chluby już i tak sparaliżowanej RFA. Nautilus jest zdeterminowany, by jak najszybciej znaleźć rozwiązanie, ale nie pozwolimy, aby nasi członkowie byli dłużej traktowani jak pewnik.”
Ten protest to nie tylko wyraz frustracji, ale także sygnał ostrzegawczy dla decydentów, że ignorowanie problemów RFA może mieć daleko idące konsekwencje.
Źródło: Royal Navy/MD

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










