Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Święto Marynarki Wojennej w Gdyni

Uroczystości z asystą honorową MW, piknik marynarski oraz pokazy okrętów i sprzętu wojskowego będzie można zobaczyć w dniu tegorocznego Święta Marynarki Wojennej w Gdyni.

W ostatnią niedzielę czerwca przypada Święto Marynarki Wojennej, które zgodnie z tradycją jest finałem Święta Morza. Obchodzone jest ono od ponad 90 lat i nierozerwalnie łączy się z historią polskiej obecności na Bałtyku. 

W tym roku główne obchody Święta Marynarki Wojennej odbędą się w niedzielę, 26 czerwca w Świnoujściu.

Z okazji Święta Marynarki Wojennej, zgodnie z marynarską tradycją, na okrętach podniesiona zostanie wielka gala banderowa. W jednostkach brzegowych, na masztach przed dowództwami, podniesiona zostanie flaga państwowa, a podczas zbiórek odczytane zostaną rozkazy okolicznościowe. Marynarze wezmą udział w uroczystościach upamiętniających tradycję i historię polskich sił morskich. Delegacje marynarzy złożą wiązanki kwiatów przy pomniku Polski Morskiej na Skwerze Kościuszki w Gdyni, a także oddadzą hołd poległym zapalając znicze w Kwaterze Pamięci Cmentarza Marynarki Wojennej w Gdyni Oksywiu oraz na grobach byłych Dowódców Marynarki Wojennej.

W ostatnią niedzielę czerwca przy nabrzeżu Skweru Kościuszki w Gdyni zacumują i zostaną udostępnione do zwiedzania trzy okręty: 

Korweta patrolowa ORP Ślązak
rakietowy ORP Piorun;
hydrograficzy ORP Heweliusz;

Okręty będą udostępnione do zwiedzania w godz. 10.00 – 17.00.

W związku z obchodami Święta Marynarki Wojennej w dniach 25 i 26 czerwca Okręt – Muzeum ORP BŁYSKAWICA będzie niedostępny dla zwiedzających. 

Z okazji święta morskiego rodzaju Sił Zbrojnych, w niedzielę 26 czerwca, w godzinach 10:00 – 17:00 na parkingu przy ORP Błyskawica, odbędzie się PIKNIK MARYNARSKI. Będzie to doskonała okazja żeby zapoznać się ze współczesnym uzbrojeniem jednostek Marynarki Wojennej a także z historią morskiego rodzaju Sił Zbrojnych. W ramach pikniku odbędzie się prezentacja sprzętu wojskowego, występy orkiestry wojskowej oraz artystów i zespołów wokalnych z Klubów Wojskowych.

PLAN OBCHODÓW
ŚWIĘTA MARYNARKI WOJENNEJ
w Gdyni

(piątek, 24 czerwca 2022 r.)

08:00 – 08.35 – ceremonia złożenia wiązanek kwiatów w kwaterze admirała floty Józefa Unruga oraz na grobach: wiceadmirała Adama Mohuczego, wiceadmirała. Piotra Kołodziejczyka, admirała floty Ryszarda Łukasika (Cmentarz MW, ul. Muchowskiego 18);

08:00 – ceremonia zapalenia znicza na grobie admirała floty Andrzeja Karwety (Cmentarz Parafialny w Baninie);

09:00 – ceremonia zapalenia znicza na grobie admirała Romualda Wagi (Cmentarz Komunalny Gdynia Witomino).

09:00 – uroczysta msza święta w intencji Marynarki Wojennej w Kościele Garnizonowym MW w Gdyni (ul. Śmidowicza 47) połączona z uroczystym odsłonięciem tablicy pamiątkowej z okazji 100-lecia Akademii Marynarki Wojennej. 

(niedziela, 26 czerwca 2022 r.)

08:00 – podniesienie wielkiej gali banderowej na okrętach Marynarki Wojennej;

10.00 – 17.00 Piknik Marynarski;

11:00 – złożenie wiązanek kwiatów pod pomnikiem „Polska Morska” na Skwerze Kościuszki;

11:40 – uroczysty apel z okazji Święta Marynarki Wojennej przed Okrętem – Muzeum ORP Błyskawica, w tym uroczyste podniesienie flagi na maszt, odczytanie rozkazu okolicznościowego, salut świąteczny z pokładu ORP Błyskawica, wręczenie odznaczeń wyróżniającym się żołnierzom, przemówienia okolicznościowe oraz defilada pododdziałów . 

Tradycja obchodów Święta Morza sięga przełomu XVIII i XIX wieku i wywodzi się z obrzędów kaszubskich. Obrzędy te miały zawsze charakter ludowy, nigdy państwowy. Podkreślały jednak związek ludności polskiej z morzem. Pomysł obchodów Święta Morza zrodził się w 1932 roku w Gdyni. Jego autorem był Andrzej Wachowiak, członek gdyńskiego zarządu Ligi Morskiej i Kolonialnej, który zaproponował, aby pod koniec czerwca każdego roku, uroczyście święcić kutry i łodzie rybackie. Inicjatywa Andrzeja Wachowiaka, jak się później okazało, przerodziła się w obchodzone dorocznie uroczystości poświęcone morzu. Przed wybuchem II wojny światowej Święto Morza lub inaczej Dni Morza, obchodzone były ośmiokrotnie, przede wszystkim w Gdyni. W czasie wojny i okupacji tradycje obchodów kontynuowane były w tajemnicy, a na okrętach polskiej Marynarki Wojennej niekiedy dni te przypadały na okres wojennych zmagań na morzu. Po wojnie uroczystości odbywały się także w innych miastach polskiego wybrzeża, m.in. w Szczecinie, Kołobrzegu, Słupsku, Ustce, Władysławowie, Świnoujściu i Sopocie. Święto MW po raz pierwszy obchodzono 10 lutego 1928 roku, jako nawiązanie do zaślubin Polski z morzem. W kolejnych latach obchodów marynarskiego święta nie przerwała nawet wojna. Z należytym szacunkiem tradycje podtrzymywano bowiem na polskich okrętach, które walczyły u boku aliantów. Po wojnie, Święto MW, zostało ustanowione na ostatnią niedzielę czerwca jako finał obchodów Święta Morza.

Źródło: 3. FO

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Terminal T3 Baltic Hub gotowy do pełnej eksploatacji

    Terminal T3 Baltic Hub gotowy do pełnej eksploatacji

    Po trzech latach intensywnych prac zakończono budowę nabrzeża T3 w Baltic Hub, a terminal osiągnął pełną gotowość przeładunkową, istotnie wzmacniając pozycję Gdańska w europejskiej logistyce kontenerowej.

    Po oficjalnym uruchomieniu terminala 6 czerwca w końcu w końcu doczekaliśmy się momentu, w którym T3 Baltic Hub jest już w pełni ukończony i przygotowany do pracy w docelowej skali. Zakończono budowę nabrzeża, we wrześniu wydano pozwolenie na użytkowanie ostatniego odcinka placu, natomiast na początku października do eksploatacji trafiły cztery ostatnie z dwudziestu suwnic aRMG. Dzięki temu Baltic Hub dysponuje już z kompletną infrastrukturą T3, co podnosi roczną zdolność przeładunkową do 4,5 mln TEU oraz wzmacnia pozycję Gdańska jako największego i najgłębszego terminala kontenerowego na Bałtyku.

    Krok milowy w rozwoju Baltic Hub T3

    Z początkiem października do eksploatacji oddano ostatnie cztery z 20 suwnic automatycznych typu aRMG. Już wcześniej, we wrześniu, terminal uzyskał pozwolenie na użytkowanie finalnego odcinka placu. Tym samym inwestycja, która rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku, została oficjalnie zamknięta.

    Czytaj więcej: Wmurowanie kamienia węgielnego pod T3 Baltic Hub

    Nowa infrastruktura zwiększa roczne możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 miliona TEU – do poziomu 4,5 miliona. To oznacza, że Gdańsk umacnia swoją rolę jako punkt węzłowy dla kontenerowej żeglugi oceanicznej w regionie Morza Bałtyckiego.

    Gigantyczne przedsięwzięcie inżynieryjne

    Za budowę terminala odpowiadało konsorcjum firm Budimex i DEME, nadzorowane przez specjalistów z Haskoning. W kulminacyjnym momencie na placu budowy pracowało jednocześnie blisko 600 osób. Łączna liczba przepracowanych roboczogodzin przekroczyła 3,2 miliona.

    W ramach prac zagospodarowano 36 h terenu, do czego zużyto 4,37 mln m³ piasku – ilość odpowiadającą ładunkowi 350 tysięcy ciężarówek. Z kolei stal użyta do budowy ścian obudowy ważyła 17,5 tys. ton, co można porównać do masy 2,4 wieży Eiffla. W sumie na inwestycję zużyto też 160 tys. m³ betonu.

    Największy terminal kontenerowy na Bałtyku

    Nabrzeże T3 ma 717 metrów długości i głębokość techniczną wynoszącą 17,5 metra. Jego możliwości przeładunkowe zapewniają siedem automatycznych suwnic nabrzeżowych STS, których parametry – 96 metrów wys. i blisko 150 m z podniesionym wysięgiem – umożliwiają obsługę największych kontenerowców oceanicznych.

    Czytaj też: Zmiany w Baltic Hub – gdański terminal reaguje na roszady globalnych sojuszy

    Z kolei wspomniane suwnice aRMG, sterowane zdalnie z budynku administracyjnego, stanowią nowoczesne zaplecze placowe terminala. Co istotne, wszystkie maszyny zasilane są energią pochodzącą wyłącznie z odnawialnych źródeł.

    Zielona logistyka i silna pozycja Gdańska

    Władze terminala podkreślają, że zakończenie budowy terminala to nie tylko wzmocnienie pozycji portu, ale też realizacja zobowiązań środowiskowych – cel redukcji emisji o 50% do roku 2030 oraz osiągnięcia pełnej neutralności klimatycznej do 2050 roku pozostaje niezmienny.

    Dziś Baltic Hub obejmuje już ponad 124 hektary powierzchni operacyjnej i 2,1 km głębokowodnych nabrzeży. To największy i najnowocześniejszy terminal kontenerowy na Bałtyku – zbudowany, by sprostać wyzwaniom współczesnej logistyki morskiej.