Zajęcia zostały podzielone na trzy etapy. Pierwszy polegał na przygotowaniu teoretycznym szkolonych. Przypomniano przeznaczenie i dane techniczno – eksploatacyjne ładunku wydłużonego oraz przepisy bezpieczeństwa obowiązujące podczas jego obsługi. W etapie drugim marynarze samodzielnie przygotowywali ładunek do strzelania i montowali wyrzutnię na pokładzie okrętu. W etapie trzecim z pokładu okrętu ORP „POZNAŃ”, już na poligonie morskim w rejonie Zatoki Pomorskiej, wykonane zostały strzelania: ćwiczebnym ładunkiem wydłużonym, a bezpośrednio po nim ładunkiem bojowym. Na zakończenie części praktycznej dokonano analizy wykonania zadania.
Za przygotowanie i przebieg szkolenia z ramienia świnoujskiej flotylli odpowiadał szef inżynierii 8.FOW a instruktorami byli specjaliści z Centrum Szkolenie Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych z Wrocławia.
Okręty transportowo – minowe przeznaczone są m.in. do załadunku lub wyładunku techniki wojskowej na nieprzygotowanym brzegu. Aby zapewnić sobie bezpieczeństwo wykonania takiego zadania, muszą mieć możliwość wykonania przejścia w ewentualnej zagrodzie minowej postawionej przy brzegu. Wyrzutnia WŁWD jest przeznaczona do wykonywania takich przejść sposobem wybuchowym – za pomocą ładunku wydłużonego dużego ŁWD 100/5000 wystrzelonego z pojemnika wyrzutni. Ładunek wydłużony składa się z silnika rakietowego, pięciu ładunków ŁW-1 i urządzenia pobudzającego. Wszystkie elementy połączone są w funkcjonalną całość.
Źródło: 8 FOW