Tajemnicze działania Agia Irini na złożu Lotos Petrobaltic

Sytuacja pełna niewiadomych zaczyna się komplikować w pobliżu jednego ze złóż Lotos Petrobaltic, kluczowego gracza na polskim rynku wydobycia. Jak podaje na Twitterze Kapitan Lisowski, zaobserwowano subtelne zmiany w pozycji statku Agia Irini w pobliżu jednej z platform wydobywczych należących do spółki.
Agia Irini, pływający pod banderą Wysp Marshalla, przyciąga coraz większą uwagę. Poprzednio znany jako King Canola, ten zbudowany w 2013 roku masowiec mierzy prawie 170 metrów długości. Jednostka znajduje się w pobliżu złoża ropy naftowej oznaczonego jako B8 od dłuższego czasu, co rodzi pewne podejrzenia.
Co więcej, Agia Irini zacumował ostatnio w porcie w Królewcu, w Obwodzie Kaliningradzkim. To zdarzenie miało miejsce pomiędzy 8 a 11 czerwca. Ponadto, informacje wskazują, że statek mógł również zacumować w niewielkim porcie w miejscowości Swietłyj, gdzie zlokalizowane są port, stocznia remontowa i ośrodek przetwórstwa rybnego.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/pozar-na-rosyjskim-masowcu/
Tajemnicze manewry na terenach wydobywczych Lotos Petrobaltic mogą okazać się poważnym wyzwaniem dla firmy. Niewystarczająca ilość konkretnych informacji rodzi niepokój wśród obserwatorów i powoduje wątpliwości co do intencji zarówno załogi statku, jak i samej spółki.
Obecnie, obserwujemy sytuację, oczekując na dalsze informacje, które mogą wyjaśnić tajemnicę statku Agia Irini. Bez względu na wynik, sytuacja ta podkreśla konieczność stałego monitorowania i śledzenia aktywności na morzu, zwłaszcza w miejscach, gdzie znajdują się kluczowe zasoby energetyczne.
Źródło: Kapitan Lisowski/MD

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










