Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Royal Thai Navy (RTN) wybrała ofertę izraelskiej firmy Elbit Systems, rozstrzygając tym samym międzynarodowy przetarg na dostawę bezzałogowych statków powietrznych dozoru morskiego.
Zwycięska oferta została zatwierdzona przez Stałego Sekretarza Generalnego Ministerstwa Obrony Tajlandii (MoD) Warakiat Rattanonont, a formalny kontrakt z Elbit Systems ma zostać podpisany w ciągu 30 dni. BSP będą wykorzystywane przez RTN do nadzoru morskiego, wskazywania celów pozahoryzontalnych, akcji poszukiwawczych i ratowniczych.
Elbit Systems konkurował z Israel Aerospace Industries (IAI) oraz trzema innymi firmami z Turcji, Chin i Stanów Zjednoczonych. Przy budżecie RTN wynoszącym 4 mld bhatów (THB) tj. ok. 120 mln USD, Elbit Systems zaproponował dostarczenie 7 systemów, podczas gdy IAI zaproponował 5 systemów. Obie oferty z Turcji i Chin dotyczyły 3 BSAP a, oferta ze Stanów Zjednoczonych została odrzucona w testach.
Hermes 900 Kochav ma długość 8,3 metra, rozpiętość skrzydeł 15 metrów, masę brutto 1 100 kilogramów i jest napędzany przez silnik tłokowy Rotax 914 zdolny zapewnić BSP prędkość przelotową 60 węzłów, prędkość maksymalną do 120 węzłów i autonomiczność do 36 godzin z maksymalnym pułapem roboczym 9 100 m.. Może przenosić różne ładunki użyteczne o łącznej wadze do 300 kg., w tym kamery obserwacyjne oraz pakiety poszukiwawczo-ratownicze.
Hermes 900 Kochav jest uważany za następcę mniejszego Hermesa 450, których cztery służą w 21 Batalionie Lotniczym Royal Thai Army. Ponadto w regionie Azji Południowo-Wschodniej innym użytkownikiem tego typu są Filipiny, które zakupiły 9 sztuk modelu 900 i 4 modelu 450.
Autor: TW


Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.
W artykule
Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.
Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal
Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.
Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:
„Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.
Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.