Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Z końcem sierpnia tajwańskie Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało umowę na zakup czterech dronów General Atomics MQ-9B SeaGuardian, które mają zwiększyć możliwości sił powietrznych w zakresie obserwacji i rozpoznania przestrzeni morskich.
Tajwan oficjalnie podpisał umowę z USA na zakup czterech bezzałogowych statków powietrznych MQ-9B SeaGuardian za 16,88 mld NT$ (tj. ok. 555 mln USD). Kontrakt wszedł w życie 24 sierpnia i będzie trwał do końca 2029 roku, a pierwszy dron ma dotrzeć na Tajwan w 2025 roku. Cena 16,88 mld NT$ obejmuje cztery SeaGardian, oraz sprzęt i systemy wsparcia związane z naziemną stacją kontroli.
Całkowity koszt dronów wyniesie ostatecznie 21,7 mld NT$ (ok.713 mln USD), a dodatkowe koszty będą dotyczyć budowy powiązanych systemów na Tajwanie, nowych budynków dla stacji kontroli naziemnej, edukacji i szkoleń w zakresie sprzętu pomocniczego oraz wsparcia technicznego. Nowe BSP będą stacjonowały w Hualien.
Bezzałogowce należące do kategorii HALE (High Altitude – Long Endurance) będą współdziałały z BSP Teng Yun 2 CloudRider, który został opracowany przez tajwański National Chung-Shan Institute of Science and Technology (NCSIST). To połączenie obu systemów ma sprawić, że długoterminowe zdolności sił powietrznych w zakresie nadzoru i rozpoznania na wodach otaczających Tajwan zostaną znacznie poprawione.
SeaGuardian ma autonomiczność ponad 18 godzin i może odbyć ośmiogodzinny patrol w promieniu 1 200 mil morskich. Kluczowym elementem jego zestawu misyjnego jest radar Leonardo Seaspray 7500E V2 AESA z odwróconą syntetyczną aperturą, który może wykrywać cele powierzchniowe, w tym jednostki nawodne, peryskopy okrętów podwodnych i ludzi podczas operacji poszukiwawczych i ratunkowych.
Autor: TDW


W Dowództwie Operacyjnym RSZ odbyło się posiedzenie Rady Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, któremu przewodniczył gen. broni Maciej Klisz. W obradach uczestniczył również dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, wiceadmirał Krzysztof Jaworski.
W artykule
Każda akcja SAR to działanie prowadzone pod presją czasu i w wymagających warunkach, dlatego sprawność całego systemu ratowniczego musi być stale doskonalona niezależnie od skali poszczególnych interwencji.
Podkreślono, że skuteczność działań ratowniczych wynika ze współdziałania wielu służb oraz ciągłego doskonalenia procedur operacyjnych na morzu.
Rada SAR pełni funkcję doradczą wobec ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską i opiniuje rozwiązania dotyczące ratownictwa, zwalczania zagrożeń oraz ochrony środowiska morskiego. W jej skład wchodzą przedstawiciele Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby zdrowia oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na polskich wodach.
To gremium stanowi forum wymiany doświadczeń między praktykami a administracją, co pozwala utrzymywać spójność krajowego systemu SAR i wzmacnia jego gotowość operacyjną.
Jednym z głównych tematów posiedzenia były wnioski z ogólnokrajowych ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25, organizowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i poświęconych zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Podczas obrad omówiono przebieg działań, skuteczność współpracy między służbami oraz obszary wymagające dopracowania. Dyskusja stała się punktem wyjścia do szerszej oceny wyzwań ratownictwa morskiego i funkcjonowania krajowego systemu SAR.
Dużą część dyskusji poświęcono też zmianom przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową na morskich wodach wewnętrznych. Wskazano na potrzebę ujednolicenia interpretacji obowiązujących regulacji oraz dopasowania ich do warunków operacyjnych na Bałtyku.
Rada omówiła także rosnące znaczenie bezzałogowych statków powietrznych w działaniach SAR. Podkreślono, że ich wykorzystanie pozwala szybciej dotrzeć do rejonu zdarzenia, poszerzyć obszar prowadzenia poszukiwań oraz uzyskać dokładniejsze rozpoznanie sytuacji. Wskazano, że BSP stają się stałym elementem wyposażenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu i w najbliższych latach ich rola będzie systematycznie rosła.
Od stycznia jednostki Służby SAR przeprowadziły 415 akcji ratowniczych, w tym 170 interwencji ratujących życie, 25 ewakuacji medycznych oraz 10 działań związanych ze zwalczaniem rozlewów substancji ropopochodnych. Równolegle Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, działając pod kontrolą COM-DKM, zrealizowała 20 operacji poszukiwawczo-ratowniczych z udziałem śmigłowców.
Zestawienie tegorocznych danych po raz kolejny potwierdza, że system SAR funkcjonuje nieprzerwanie i wymaga stałej dbałości, ponieważ jego skuteczność bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo ludzi na morzu.
Posiedzenie potwierdziło, że bezpieczeństwo na morzu jest wspólną odpowiedzialnością Marynarki Wojennej, służb cywilnych i administracji państwowej. Rada SAR pozostaje forum, na którym podejmowane są decyzje wpływające bezpośrednio na poziom ochrony polskich wód, żeglugi oraz infrastruktury.
Źródło: COM-DKM