Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W Chinach zakończono budowę pierwszego na świecie tankowca typu Aframax z napędem wspieranym siłą wiatru. Do realizacji tego przełomowego projektu firma AkzoNobel dostarczyła 350 000 litrów powłok morskich marki International, odpowiadając za kompleksowe zabezpieczenie jednostki.
W artykule
Zbudowany przez Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co., Ltd. tankowiec Brands Hatch to nowa jakość w dziedzinie niskoemisyjnego transportu ropy. Jednostka została wyposażona w trzy żagle wykonane z włókna szklanego, które – zgodnie z szacunkami – pozwolą ograniczyć zużycie paliwa o 12% rocznie oraz zredukować emisję dwutlenku węgla o około 5000 ton rocznie. Efektywność rozwiązania ma istotne znaczenie w kontekście rosnących oczekiwań środowiskowych względem żeglugi oceanicznej.
Do pokrycia powierzchni roboczych kadłuba, pokładów oraz zbiorników wykorzystano powłoki z linii International marki AkzoNobel. Jak zaznacza Rob Leslie, Dyrektor Handlowy ds. Powłok Morskich i Ochronnych AkzoNobel w regionie Greater China, udział firmy w tym projekcie to nie tylko dostawa materiałów, lecz także potwierdzenie skuteczności technologii antyporostowych oraz zaangażowania w proces dekarbonizacji transportu morskiego.
Czytaj więcej: Boom na zamówienia ekologicznych promów w Europie
Na zanurzalnej części kadłuba zastosowano powłokę Intercept 8500 LPP, wykorzystującą technologię liniowego polerowania. Zoptymalizowany pakiet biocydów pozwala ograniczyć porastanie powierzchni, a co za tym idzie – zmniejszyć opory hydrodynamiczne i zużycie paliwa. Tego typu rozwiązania przekładają się bezpośrednio na wydłużenie okresów między dokowaniami oraz poprawę ogólnej efektywności eksploatacyjnej jednostki.
Tego rodzaju rozwiązania wpisują się w szerszy trend modernizacji floty zbiornikowców, której celem jest dostosowanie do coraz bardziej rygorystycznych norm środowiskowych oraz ograniczenie kosztów operacyjnych.
Brands Hatch zbudowano dla armatora Union Maritime. Jednostki typu Aframax, o nośności od 80 000 do 120 000 ton, są powszechnie wykorzystywane w regionalnym transporcie ropy naftowej. Zastosowanie kompozytowych żagli jako wsparcia dla napędu głównego może stanowić impuls do szerszej adaptacji systemów hybrydowych w sektorze żeglugowym.
Projekt Brands Hatch to już trzecia innowacyjna jednostka, do której AkzoNobel dostarczyło powłoki ochronne. Wcześniej firma współpracowała przy budowie Dream – pierwszego zaprojektowanego i zbudowanego w Chinach statku do głębokomorskich odwiertów – oraz wycieczkowca Adora Magic City, będącego pierwszym dużym liniowcem pasażerskim w pełni zbudowanym w chińskich stoczniach.
Czytaj też: Wykorzystanie drewna w żegludze
Wszystkie te inwestycje dowodzą rosnącego znaczenia powłok morskich w kontekście efektywności eksploatacyjnej i transformacji energetycznej sektora żeglugowego. AkzoNobel, jako dostawca technologii dla strategicznych projektów realizowanych w Chinach, umacnia swoją pozycję na globalnym rynku rozwiązań proekologicznych dla żeglugi.
Źródło: AkzoNobel/MD


W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.
W artykule
Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.
Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.
Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.
Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol
Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.
Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.