Technologia AIP L&T DRDO – rewolucja w technologii okrętów podwodnych

Technologia AIP L&T DRDO otwiera nowy rozdział w historii technologii okrętów podwodnych. Firma Larsen & Toubro (L&T) wspólnie z Organizacją Badań i Rozwoju Obrony (DRDO) podpisała przełomowy kontrakt na konstrukcję zaawansowanych modułów Air Independent Propulsion (AIP). To innowacyjne podejście oznacza rewolucję dla okrętów podwodnych typu Kalvari, wprowadzając nowoczesne, bezpieczne i ekologiczne rozwiązania do Marynarki Wojennej Indii.
22 czerwca L&T i DRDO podpisały kontrakt na budowę dwóch modułów systemu napędu niezależnego od powietrza (AIP). Współpraca ta zmierza do wydłużenia żywotności konwencjonalnych okrętów podwodnych poprzez implementację unikalnej technologii, dostępnej tylko w kilku krajach.
Prace nad modułami AIP, będącymi rdzeniem systemu opartego na ogniwach paliwowych, są wynikiem wieloletniego partnerstwa Naval Materials Research Laboratory (NMRL) z DRDO i L&T. Ogniwa paliwowe w modułach energetycznych (EM) generują potrzebną moc, jednocześnie wytwarzając wodór na pokładzie. Cały proces produkcji, integracji i testów akceptacyjnych EM przeprowadzony zostanie w AM Naik Heavy Engineering Complex w Surat, a gotowe moduły zostaną dostarczone na okręty do integracji z systemem AIP.
Innowacyjność tej technologii polega na generowaniu wodoru na żądanie, co eliminuje konieczność przechowywania i transportu niebezpiecznego wodoru na pokładzie okrętu. Warto podkreślić, że jest to rozwiązanie ekologiczne – produktem ubocznym procesu jest czysta woda, która może być z powodzeniem odprowadzan do środowiska wodnego.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/bezpieczenstwo-ekspedycji-morskich-analiza-batyskafu-titan/
W kontekście współpracy L&T i DRDO, warto przypomnieć, że L&T jest odbiorcą transferu technologii (ToT) dla systemu AIP od DRDO. Dokumenty ToT zostały przekazane L&T przez ministra obrony Rajnatha Singha podczas Aero India 2021.
Na początku 2025 roku, planowana jest instalacja modułów AIP na okręcie podwodnym INS Kalvari indyjskiej marynarki wojennej. Ta innowacyjna technologia AIP L&T DRDO zostanie następnie zastosowana we wszystkich okrętach podwodnych typu Scorpene, które są obecnie budowane przez MDL w ramach Projektu-75. Prace te są prowadzone na mocy umowy o wartości 3,75 mld USD, podpisanej z francuskim koncernem Naval Group w październiku 2005 roku.
Porozumienie pomiędzy L&T i DRDO stanowi kamień milowy dla technologii okrętów podwodnych, oferując najnowocześniejsze moduły AIP. Z jednej strony zwiększa to bezpieczeństwo, z drugiej podnosi ekologiczne standardy, stymulując przy tym rozwój specjalistycznej technologii na skalę globalną. W nadchodzących latach planowane jest wprowadzenie tych modułów na pokłady okrętów typu Scorpene, co niewątpliwie zainauguruje nową erę w historii indyjskiej floty podwodnej.
Autor: JB

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











