Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Telenor Maritime ma umowę z polskim przewoźnikiem Polferries 

Firma Telenor Maritime zawarła pięcioletnią umowę partnerską z polskim przewoźnikiem Polferries. Podpisany w zeszłym tygodniu na targach SMM kontrakt da Telenor Maritime solidną pozycję na europejskim rynku promowym.

Telenor Maritime będzie zapewni pasażerom usługi wi-fi i mobilne, zadba o łączność między statkiem a lądem, na wszystkich 5 eksploatowanych wycieczkowcach polskiego przewoźnika Polferries.

Promy stanowią ważne połączenie między Szwecją a Polską, przewożą duże liczby ładunków i pasażerów. Chcemy poprawić komfort pasażerów poprzez umożliwienie im korzystanie z telefonów, tabletów i laptopów na pokładzie – zarówno w celach biznesowych, jak i rekreacyjnych.

Roger Vimme, dyrektor handlowy Ferry w firmie Telenor Maritime

Chociaż firma Telenor Maritime nie ustala cen dla pasażerów za roaming morski, Lars Erik Lunøe, dyrektor generalny Telenor Maritime, uważa, że ceny będą spadać wraz ze wzrostem ich popularności. 

Widzimy znaczny wzrost wykorzystania danych. W porównaniu z okresem sprzed pandemii 2019 roku wzrosło ono o 50 proc. Ludzie są przyzwyczajeni do stałego dostępu do internetu, niezależnie od tego, gdzie się znajdują. Zapotrzebowanie na większe ilości danych w niższej cenie będzie rosło o mniej więcej 20 proc. każdego roku, a my planujemy zwiększyć prędkość pobierania z 450 MB/s do 1 GB/s w ciągu czterech lat.

Lars Erik Lunøe, dyrektor generalny w firmie Telenor Maritime

Usługa mobilna 4G na pokładach jednostek Polferries zostanie zmodernizowana do 5G w późniejszym terminie. Prędkość internetu na morzu nadal w dużej mierze zależy od satelitów, ale firma Telenor Maritime testuje sposoby wdrażania nowych technologii, aby sprostać wymaganiom przyszłych pasażerów. Satelity LEO (Low Earth Orbit) i 5G to obiecujące technologie, które będą w stanie złagodzić wyzwania związane z opóźnieniami i przepustowością, jakie mają dzisiejsze satelity geostacjonarne.

Telenor Maritime będzie również oferować przystępne cenowo pakiety wi-fi na pokładzie wszystkich statków Polferries. Dzięki wi-fi pasażerowie mogą korzystać z internetu po przewidywalnej, z góry opłaconej cenie. Pakiety można kupować na portalu pokładowym za pomocą urządzeń pasażerów.

Źródło: Polferries

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Propozycja Hanwha Ocean w programie Orka a rozwój polskiego przemysłu okrętowego

    Propozycja Hanwha Ocean w programie Orka a rozwój polskiego przemysłu okrętowego

    Program Orka coraz wyraźniej przestaje być konkursem na sam okręt. Staje się rywalizacją przemysłowych wizji, w której kluczowe znaczenie ma to, kto zagwarantuje Polsce trwałe kompetencje, miejsca pracy i realną suwerenność w eksploatacji floty podwodnej. Koreański koncern stoczniowy Hanwha Ocean przekonuje, że ich propozycja to nie katalog życzeń, lecz projekt gotowy do natychmiastowej realizacji – z pełnym udziałem polskich stoczni.

    Decyzja bliżej finału. Zespół rekomendacyjny już wskazał preferowaną ofertę

    Choć debata publiczna wciąż koncentruje się na porównywaniu parametrów poszczególnych okrętów podwodnych, proces decyzyjny wszedł w kluczową fazę. Zespół powołany przez Ministerstwo Obrony Narodowej, odpowiedzialny za analizę ofert i wybór rekomendowanego wykonawcy, zakończył już swoje prace. Dokument z rekomendacją trafił do Rady Ministrów, która ma zatwierdzić wynik tej oceny, tym samym przenosząc program Orka na etap wyboru oferenta.

    Ostateczna decyzja należy teraz do Prezesa Rady Ministrów, co oznacza, że program Orka praktycznie wyszedł poza etap technicznych konsultacji i wszedł w obszar strategicznych rozstrzygnięć państwowych. Dla Polski jest to moment przesądzający o kształcie przyszłych zdolności podwodnych i kierunku rozwoju przemysłu okrętowego na najbliższe dekady.

    Czytaj więcej: Korea Południowa i jej system odstraszania. Korzyści dla Polski

    W tym kontekście nasza redakcja zwróciła się do przedstawicieli południowokoreańskiej Hanwha Ocean, ponieważ to właśnie ich propozycja wykracza poza opis samej jednostki i odpowiada na kluczowe dziś pytanie: jak zbudować w Polsce trwałą autonomię przemysłową w obszarze technologii okrętów podwodnych.

    Koreański model współpracy. Mniej prezentacji, więcej konkretów

    Podczas gdy część uczestników programu skupia się na deklaracjach dotyczących samej platformy, Hanwha Ocean coraz mocniej akcentuje aspekt przemysłowy. Koreańczycy otwarcie mówią, że Polska nie powinna kupować jedynie okrętów podwodnych, lecz cały system kompetencji – od utrzymania, przez modernizację, po rozwój własnych projektów.

    Seong-Woo Park, wiceprezes Hanwha Ocean odpowiedzialny za ofertę w programie Orka, podkreślił w rozmowie z nami rzecz, która przewija się w ich przekazie od miesięcy:

    W świecie okrętów podwodnych prawdziwą przewagę daje dopiero zdolność samodzielnego utrzymania floty. Państwo kupujące okręt musi umieć utrzymać go we własnych stoczniach, bez czekania na pomoc innych państw.

    W innym fragmencie dodał:

    Polska nie powinna wybierać między okrętem a przemysłem. Okręt jest ważny, lecz dopiero przemysł buduje suwerenność i odporność państwa. Dlatego nasza propozycja opiera się na przeniesieniu realnych kompetencji, a nie ich pozorowaniu.

    Propozycja Hanwha Ocean w programie Orka a rozwój polskiego przemysłu okrętowego / Portal Stoczniowy
    Fot. Hanwha Ocean

    W odróżnieniu od prezentacji PowerPoint, Koreańczycy zaczęli „przywozić” do Polski konkretne projekty, modele współpracy i harmonogram inwestycji. To odmienna filozofia działania: zamiast obiecywać, wolą pokazywać, które elementy są gotowe do wdrożenia i jakie kompetencje mogą powstać w Gdyni już w pierwszych latach programu.

    Polski przemysł jako fundament oferty Hanwha Ocean

    Najsilniejszym elementem propozycji Hanwha Ocean jest zakładana skala współpracy z polskimi stoczniami oraz firmami z łańcucha dostaw. W Gdyni i Gdańsku Koreańczycy odwiedzili już większość kluczowych podmiotów – od PGZ Stoczni Wojennej, przez Nautę, po firmy produkcyjne z Pomorza.

    Czytaj też: Hanwha Ocean – program Orka i 100 mln USD w tle

    Ma to prowadzić do utworzenia w Polsce ośrodka MRO dla całej przyszłej floty okrętów podwodnych, co ma fundamentalne znaczenie strategiczne.

    Park zwrócił uwagę na jeszcze jedną kwestię:

    Bardzo dobrze pamiętamy, jak bolesna dla Korei była zależność od zagranicznych podwykonawców. To doświadczenie nauczyło nas, że prawdziwe bezpieczeństwo zaczyna się dopiero wtedy, gdy technologia i kompetencje znajdują się w kraju użytkownika. Dlatego chcemy przekazać Polsce pełen zakres wiedzy, jaki jest potrzebny do obsługi naszych okrętów.

    Wraz z transferem technologii mają powstać miejsca pracy – nawet 1300 etatów w województwie pomorskim. Dotyczy to zarówno stoczni, jak i firm dostarczających systemy elektryczne, hydrauliczne, nawigacyjne czy elementy wyposażenia pokładowego.

    Dla Polski oznacza to coś więcej niż udział w programie Orka: wejście na zupełnie nowy poziom kompetencji w dziedzinie okrętów podwodnych.

    KSS-III Batch-II – kadłub, która buduje przemysł

    Koreańczycy oferują Polsce jednostkę KSS-III Batch-II – jeden z największych i najbardziej zaawansowanych konwencjonalnych okrętów podwodnych dostępnych w tej chwili na rynku. Okręt ma 89 metrów długości, dysponuje napędem AIP oraz zestawem baterii litowo-jonowych, które zwiększają autonomiczność i pozwalają prowadzić długotrwałe działania na Bałtyku – odpowiada to na wymagania Agencji Uzbrojenia.

    Choć sama platforma budzi zainteresowanie ze względu na rozmiar i zestaw czujników, Koreańczycy podkreślają, że jej przewaga polega przede wszystkim na:

    • nowoczesnych technologiach wspomagających operowanie okrętem w płytkich akwenach,
    • stabilnej konstrukcji rozwijanej od lat w wymagającym środowisku operacyjnym,
    • możliwości uzbrojenia okrętu zgodnie z wymogami NATO,
    • gotowości do integracji z uzbrojeniem wskazanym przez Polskę,
    • szerokiej gamie najnowocześniejszych sonarów i systemów hydrolokacyjnych produkowanych w Korei, które stanowią własne rozwiązania krajowego przemysłu.

    Kluczowe jest jednak coś innego: możliwość realnego udziału polskich firm w budowie i późniejszym utrzymaniu tych jednostek.

    Park ujął to następująco:

    Okręt jest ważny, lecz dla Polski to dopiero początek. Jeśli program Orka ma przynieść krajowi korzyści strategiczne, musi być oparty na współtworzeniu, a nie tylko dostawie gotowych jednostek.

    Wsparcie pomostowe i szkoleniowe

    Hanwha Ocean zapowiada możliwość przekazania Polsce jednego z okrętów serii KSS-I jako rozwiązania pomostowego. Oznaczałoby to, że Marynarka Wojenna RP odzyskałaby zdolności podwodne szybciej, niż wynika to z harmonogramów budowy nowych jednostek. Bo mowa tutaj o 2027 roku, nie jak wcześniej zapowiadała strona koreańska 2028 roku.

    Czytaj również: Hanwha Ocean z propozycją okrętów podwodnych KSS-III w programie Orka

    Co istotne, szkolenia mają obejmować nie tylko załogi, lecz także pracowników polskich zakładów stoczniowych. Koreańczycy deklarują wspólne moduły szkoleniowe z Marynarką Republiki Korei – to podejście praktyczne, nie ceremonialne.

    Koreańska wiarygodność – doświadczenie wynikające z konieczności

    Korea Południowa przez dekady funkcjonowała jako państwo zagrożone i technologicznie zależne. To doświadczenie wytworzyło specyficzną kulturę przemysłową: nie obiecywać, tylko dowozić.

    Ten sposób działania widać również w programie Orka. Koreańczycy budują własne okręty podwodne od lat, rozwijają kolejne generacje, a ich rozwiązania są testowane w wymagającym środowisku – otoczonym przez trzy morza i zagrożonym przez niestabilnego sąsiada.

    Propozycja Hanwha Ocean w programie Orka a rozwój polskiego przemysłu okrętowego / Portal Stoczniowy
    Fot. Hanwha Ocean

    W praktyce oznacza to coś, czego często brakuje w europejskich ofertach: przewidywalność harmonogramów i gotowość do przeniesienia technologii tak, aby państwo użytkownika nigdy nie znalazło się w sytuacji „uzależnienia serwisowego”.

    Park podsumował to jednym zdaniem, które trafia w sedno polskiej debaty:

    W przypadku uzbrojenia dostarczanego przez Hanwha harmonogram jest w pełni wypełniany. Niektóre uzbrojenie jest dostarczane nawet wcześniej, a to świadczy, że raz ustalony harmonogram dostaw jest obowiązujący przez całą umowę, bez dodatkowych aneksów.

    Dlaczego ta oferta może być przełomowa dla polskiego przemysłu?

    Koreańska propozycja ma wymiar czysto strategiczny: jest jedną z nielicznych w programie Orka, która traktuje polskie stocznie nie jako podwykonawcę, lecz jako równorzędnego partnera.

    Dla Polski oznacza to możliwość budowania suwerenności przemysłu zbrojeniowego i dostępu do najnowszych technologii której brakowało przez dziesięciolecia. Okręt można kupić, lecz kompetencji nie da się zamówić w katalogu. Te trzeba zdobyć – najlepiej u wiarygodnego partnera, który też kiedyś zaczynał od zera i wie, jak ważne jest uniezależnienie się od zewnętrznych dostawców.

    Autor: Mariusz Dasiewicz