Testy Aegis i SM-6: USA rozwijają nową obronę hipersoniczną

W marcu US Navy przeprowadziła na wodach u wybrzeży Hawajów kolejny kluczowy test systemu obrony przeciwrakietowej Aegis. W ramach próby o kryptonimie Stellar Banshee (FTX-40), niszczyciel rakietowy USS Pinckney (DDG 91) z powodzeniem wykrył, śledził i przeprowadził symulowane przechwycenie hipersonicznego pocisku balistycznego średniego zasięgu (MRBM), wykorzystując system Aegis Baseline 9 oraz symulację pocisku SM-6 Block IAU (Standard Missile-6 Block IAU).
W artykule
System Aegis demonstruje skuteczność wobec zagrożeń nowej generacji
Próba ta była wspierana przez Agencję Obrony Przeciwrakietowej (Missile Defense Agency, MDA), firmę Lockheed Martin i Marynarkę Wojenną USA. Cel, zrzucany z samolotu C-17, imitował realne zagrożenie hipersoniczne. Test dostarczył danych nie tylko dla systemu Aegis, ale również dla przyszłych komponentów sieci wykrywania HBTSS (Hypersonic and Ballistic Tracking Space Sensor), wspieranych przez systemy satelitarne.
Według Lockheed Martin, test FTX-40 potwierdził, że Aegis jest zdolny do skutecznej obrony przeciwko zagrożeniom nowej generacji, w tym pociskom o prędkościach hipersonicznych. Szczególne znaczenie miało przetestowanie nowej architektury oprogramowania i elastyczności konfiguracji systemu, zarówno w wersji morskiej, jak i lądowej.
Masowa produkcja SM-6 Block IA
Zaledwie dwa miesiące wcześniej, 8 stycznia 2025 roku, koncern RTX (dawny Raytheon Technologies) podpisał kontrakt z Departamentem Obrony USA na pełnoskalową produkcję pocisków SM-6 Block IA (Standard Missile-6 Block IA) dla Marynarki Wojennej USA. Umowa bazowa opiewa na 333,28 mln USD i ma być realizowana do października 2027 roku, z opcją rozszerzenia wartości do 908,14 mln USD do 2030 roku.
Nowa wersja pocisku, przeznaczona do zwalczania środków napadu powietrznego (m.in. pocisków balistycznych, manewrujących i hipersonicznych), wyposażona jest w odbiornik GPS, co pozwala na rażenie także celów lądowych. W połączeniu z aktywną głowicą radiolokacyjną (adaptowaną z AIM-120C AMRAAM), pocisk ten może zwalczać nie tylko klasyczne cele powietrzne, ale również cele hipersoniczne, jednostki nawodne oraz cele naziemne o znanym położeniu. Dwuetapowa konstrukcja z napędem na stały materiał pędny pozwala na lot z prędkością Ma=3,5 do wysokości ponad 34 000 metrów.
Przyszłość obrony USA i krajów NATO
Test FTX-40 oraz rozpocznięcie seryjnej produkcji SM-6 Block IA pokazują spójność działań USA w zakresie budowy architektury obronnej wobec rosnącego zagrożenia tej broni. System Aegis, coraz częściej rozważany również przez sojuszników z NATO jako komponent obrony powietrznej i przeciwrakietowej, zyskuje na znaczeniu jako narzędzie elastyczne, skalowalne i gotowe do adaptacji wobec dynamicznie zmieniających się warunków pola walki.
Źródło: Lockheed Martin/MD

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










