Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Szczecińska firma Thesta, czołowy gracz w dziedzinie technologii nawigacyjnej i komunikacyjnej, nawiązała współpracę z globalnym liderem – firmą Exail (poprzednio iXblue po połączeniu z Eca Robotics). Efektem tej synergii jest wprowadzenie autonomicznego pojazdu nawodnego Drix na rynek międzynarodowy.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu szczecińskiej firmy Thesta, w ramach współpracy z firmą Exail, przeprowadził we Francji imponującą prezentację autonomicznego pojazdu nawodnego Drix. Na pokazie zaprezentowano innowacyjny pojazd Drix, ukazując potencjał i zaawansowaną technologię stojącą za jego produkcją.

Drix, lider wśród autonomicznych pojazdów nawodnych o długości 7,710 m i wadze 1380 kg, napędzany silnikiem o mocy 38 KM, dostarcza precyzyjne dane hydrograficzne nawet w trudnych warunkach morskich. Jednostka może osiągać prędkość do 14 węzłów.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/nowoczesny-zestaw-do-badan-hydrograficznych-od-thesta/
Jego zdolności w zakresie mapowania dna oceanicznego są porównywalne z technologiami wykorzystywanymi przez duże okręty. Drix, o niewielkim zanurzeniu i dużej manewrowości, jest doskonałym rozwiązaniem dla wielu misji, działając autonomicznie nawet do 10 dni.
Thesta odgrywa kluczową rolę w tym projekcie. Jako wyłączny dystrybutor produktów Exail w Polsce, firma nie tylko wprowadza na nasz rynek najnowsze technologie, ale także zapewnia kompleksową obsługę i serwis tych urządzeń. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu we współpracy z Marynarką Wojenną RP i sektorem obronnym, Thesta gwarantuje usługi na najwyższym poziomie, dostosowane do potrzeb klienta.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/innowacyjny-system-t-bwss-firmy-thesta/
Aktualnie Thesta pracuje nad integracją pojazdu Drix z Okrętem Hydrograficznym ORP Arctowski. Przed końcem roku dostarczą też zestaw hydrograficzny Homar 2. Oprócz tego oferują usługi uruchomienia, integracji oraz serwisowania pojazdu. Posiadają też uprawnienia do szkolenia załóg i operatorów. Inżynierowie Thesta posiadają certyfikaty Drix Master Operations, co pozwala im na przeprowadzanie ekspertyz, operowanie pojazdem i działanie w imieniu producenta.

Współpraca między Thestą a Exail to połączenie międzynarodowej ekspertyzy z lokalnym doświadczeniem, co stanowi kamień milowy w wykorzystaniu technologii bezzałogowych w sektorze morskim.
Autor: Mariusz Dasiewicz


W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.
W artykule
Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.
Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.
Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.
Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol
Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.
Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.