Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Transport Morskiej Jednostki Rakietowej na pokładzie ORP Toruń

W niedzielę, okręt Transportowo-Minowy ORP Toruń (8.FOW) opuścił Port Wojenny w Świnoujściu i obrał kurs na wschód. Następnego dnia w gdyńskim Porcie Wojennym odbył się załadunek modułu bojowego Morskiej Jednostki Rakietowej z Siemirowic (3.FO), która wspólnie z pozostałymi pododdziałami wydzielonymi przez Siły Zbrojne RP bierze udział w międzynarodowym ćwiczeniu na terytorium Republiki Estonii pod kryptonimem HEDGEHOG 2022.

Załogę okrętu przed wyjściem na morze pożegnał dowódca 8. Flotylli Obrony Wybrzeża komandor Włodzimierz Kułagin, życząc pomyślnych wiatrów i sukcesów w realizacji postawionych zadań. Łączenie i wykorzystywanie zdolności bojowych jednostek 8. Flotylli Obrony Wybrzeża oraz 3. Flotylli Okrętów to doskonały przykład interoperacyjności Marynarki Wojennej.

Głównym celem ćwiczenia pod kryptonimem HEDGEHOG 2022 jest sprawdzenie gotowości bojowej sojuszniczych Sił Zbrojnych i ich zdolności do reagowania na scenariusze zagrożeń w ujęciu międzynarodowym. Uczestniczy w nim blisko 15 tys. żołnierzy estońskich Sił Zbrojnych oraz państw sojuszniczych i partnerskich, w tym ponad 300 z Polski. Wykorzystywane są setki rodzajów sprzętu, m.in. pojazdy opancerzone, bojowe wozy piechoty, czołgi, okręty, samoloty i śmigłowce.

W ćwiczeniu biorą udział Wojska Lądowe, Siły Powietrzne, Marynarka Wojenna, Liga Obrony, Dowództwo Cyber, a także Dowództwo Wsparcia i Dowództwo Operacji Specjalnych. Uczestniczy w nim również Grupa Bojowa NATO zlokalizowana w Estonii oraz jednostki państw sojuszu.

Tegoroczne ćwiczenie potrwa do 3 czerwca, a szkolenie będzie prowadzone na terenie niemal całej Estonii.

Źródło: 8. FOW

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Stocznia CRIST zakończyła budowę kadłuba dla norweskiej stoczni

    Stocznia CRIST zakończyła budowę kadłuba dla norweskiej stoczni

    Stocznia CRIST S.A. zakończyła budowę i przekazała norweskiej stoczni Ulstein Verft kadłub statku serwisowego NB323. Konstrukcja o masie około 2000 ton została przygotowana pod napęd diesel–elektryczny.

    Jednostka będzie wykonywać zadania serwisowe na farmach offshore. NB323 to kolejne zlecenie CRIST dla norweskiego odbiorcy – wcześniej w Gdyni zbudowano m.in. kadłub NB322.

    Kontynuacja współpracy CRIST z Ulstein Verft

    W oficjalnym komunikacie stocznia CRIST podkreśliła:

    Projekt ten to kolejny rezultat udanej współpracy pomiędzy CRIST a Ulstein Verft, w ramach której powstały również jednostki takie jak NB322.

    Stocznia zaznaczyła również, że sukces budowy był możliwy dzięki pracy doświadczonego zespołu:

    Serdecznie dziękujemy wszystkim pracownikom i partnerom za zaangażowanie, profesjonalizm i współpracę, dzięki którym możliwa była realizacja tego projektu. Wspólnie rozwijamy innowacje i umacniamy pozycję polskiego przemysłu stoczniowego.

    CRIST od lat pozostaje jednym z kluczowych wykonawców kadłubów dla jednostek serwisowych wykorzystywanych na morskich farmach wiatrowych, a kolejne zlecenia dla Ulstein Verft potwierdzają stabilność i rozwój współpracy polsko–norweskiej.