Transport Week 2023: drugi dzień konferencji pod znakiem ochrony środowiska

Baltic Ports Organization (BPO) i Actia Forum zorganizowały wczoraj pierwszą edycję Baltic Ports for Climate podczas drugiego dnia konferencji Transport Week 2023 w Gdyni, w celu promowania zrównoważonego rozwoju w sektorze transportu morskiego i ochrony środowiska. Inicjatywa ta skupiła się na podejściu portów bałtyckich do zmian klimatu i ich odpowiedzialności wobec ekologii. Wzięło w niej udział blisko 100 uczestników z branży morskiej.
Nie jest zaskoczeniem dla ekspertów z branży morskiej, że nowe regulacje środowiskowe wprowadzane są bardzo szybko i stanowią jeden z głównych czynników wpływających na rozwój sektora. Obecnie średnia roczna emisja CO2 z transportu morskiego na świecie odpowiada 2,5% globalnego poziomu, co stanowi wyzwanie dla branży. Unia Europejska dąży do bycia liderem w ograniczaniu poziomu emisji z transportu morskiego i wprowadza wiele regulacji, które traktuje poważnie.
Dariusz Kryczka (EY) określił tempo wprowadzania nowych regulacji i polityk jako rewolucję, co wymaga od sektora transportu morskiego szybkiego rozwoju innowacji technologicznych i infrastrukturalnych. Wprowadzenie takich inicjatyw, jak FuelEU Maritime czy włączenie żeglugi do EU ETS, wymaga dalszych działań na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z transportu morskiego i zwiększenia wykorzystania energii odnawialnej.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/transport-week-2023-baltycki-sektor-morski-odporny-w-obliczu-wyzwan/
Porty bałtyckie podejmują kroki na rzecz ochrony środowiska i zmniejszenia emisji CO2, przyjmując podejście zrównoważonego rozwoju. Daty implementacji kolejnych zmian są już ustalone, a porty bałtyckie są przykładem zdeterminowanego dążenia do gotowości, z ponad 20 instalacjami zasilania z lądu (OPS), a kolejne są w trakcie budowy. Rozporządzenie o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych (AFIR) będzie wymagało od portów zapewnienia zasilania z lądu dla kontenerowców i statków pasażerskich do 2030 r., co stanowi kolejny krok na drodze do zrównoważonego rozwoju transportu morskiego.
BPO jest zaangażowane w wspieranie regionu w takich przedsięwzięciach, co udowodnił nowy projekt Baltic Ports for Climate. Projekt ten wesprze rozwój i budowę dodatkowych systemów OPS w portach bałtyckich, a także stworzy platformę wymiany doświadczeń i wiedzy dla ekspertów i interesariuszy.
W ramach projektu przewidziane są również szkolenia dla pracowników portów i dostawców usług portowych w zakresie zasad zrównoważonego rozwoju oraz redukcji emisji gazów cieplarnianych. Celem projektu jest przyspieszenie działań mających na celu zmniejszenie wpływu transportu morskiego na środowisko oraz zwiększenie efektywności energetycznej portów bałtyckich. Dzięki temu inicjatywa ta przyczyni się do osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych oraz zwiększenia konkurencyjności regionu bałtyckiego.
Źródło: Actia Forum

Kolizja dwóch statków wycieczkowych na Nilu. Nie żyje włoska turystka

W rejonie śluzy Esna doszło do zderzenia dwóch egipskich rzecznych statków wycieczkowych operujących na Nilu. W wyniku odniesionych obrażeń zmarła 47-letnia turystka z Włoch. Po wstępnych ustaleniach egipskie służby zawiesiły licencję kapitana jednostki Royal Beau Rivage.
W artykule
Kolizja statków wycieczkowych na Nilu w rejonie śluzy Esna
Do wypadku doszło w niedzielę 21 grudnia około godziny 20.00 czasu lokalnego, gdy Royal Beau Rivage zbliżał się do nabrzeża w pobliżu śluzy Esna, na południe od Luksoru. Na pokładzie jednostki przebywała grupa około 80 włoskich turystów. W tym samym czasie statek wycieczkowy Opera znajdował się już po przejściu śluzy, przemieszczając się z Asuanu do Luksoru. Do zderzenia doszło około 1,2 mili morskiej od śluzy.
W wyniku kolizji Opera zgłosiła uszkodzenia dziobowej części kadłuba. Najpoważniejsze zniszczenia odnotowano jednak na Royal Beau Rivage, gdzie trzy z czterech kabin w części dziobowej zostały poważnie uszkodzone.
Egipskie władze badają przyczyny kolizji na Nilu. Zawieszona licencja kapitana
Egipski Urząd Transportu Rzecznego poinformował, że odpowiedzialnością za zdarzenie obarcza kapitana Royal Beau Rivage. Według wstępnych ustaleń miał on wykonać nagły manewr, który doprowadził do zderzenia jednostek. Urząd podkreślił również, że obowiązujące przepisy żeglugowe przyznają pierwszeństwo statkom poruszającym się z prądem rzeki. W ocenie władz jednostka Royal Beau Rivage naruszyła te zasady.
W jednej z uszkodzonych kabin przebywała 47-letnia obywatelka Włoch, która doznała licznych obrażeń. Kobietę przewieziono do egipskiego szpitala, jednak zmarła w wyniku odniesionych urazów. Początkowo pojawiały się obawy, że po zderzeniu część pasażerów mogła znaleźć się w wodzie, jednak informacje te nie znalazły potwierdzenia. Według komunikatu ambasadora Włoch w Egipcie w zdarzeniu nie było innych ciężko rannych turystów. Ruch żeglugowy na Nilu wznowiono w poniedziałek.
Royal Beau Rivage to egipski luksusowy statek wycieczkowy oddany do użytku we wrześniu 2022 roku. Jednostka ma 72 metry długości, dysponuje 71 kabinami i może zabrać na pokład ponad 140 pasażerów. Opera jest starszą jednostką, zbudowaną w 2009 roku, która może przewozić do 199 pasażerów.










