Transport Week 2023: drugi dzień konferencji pod znakiem ochrony środowiska

Baltic Ports Organization (BPO) i Actia Forum zorganizowały wczoraj pierwszą edycję Baltic Ports for Climate podczas drugiego dnia konferencji Transport Week 2023 w Gdyni, w celu promowania zrównoważonego rozwoju w sektorze transportu morskiego i ochrony środowiska. Inicjatywa ta skupiła się na podejściu portów bałtyckich do zmian klimatu i ich odpowiedzialności wobec ekologii. Wzięło w niej udział blisko 100 uczestników z branży morskiej.

Nie jest zaskoczeniem dla ekspertów z branży morskiej, że nowe regulacje środowiskowe wprowadzane są bardzo szybko i stanowią jeden z głównych czynników wpływających na rozwój sektora. Obecnie średnia roczna emisja CO2 z transportu morskiego na świecie odpowiada 2,5% globalnego poziomu, co stanowi wyzwanie dla branży. Unia Europejska dąży do bycia liderem w ograniczaniu poziomu emisji z transportu morskiego i wprowadza wiele regulacji, które traktuje poważnie.

Dariusz Kryczka (EY) określił tempo wprowadzania nowych regulacji i polityk jako rewolucję, co wymaga od sektora transportu morskiego szybkiego rozwoju innowacji technologicznych i infrastrukturalnych. Wprowadzenie takich inicjatyw, jak FuelEU Maritime czy włączenie żeglugi do EU ETS, wymaga dalszych działań na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z transportu morskiego i zwiększenia wykorzystania energii odnawialnej.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/transport-week-2023-baltycki-sektor-morski-odporny-w-obliczu-wyzwan/

Porty bałtyckie podejmują kroki na rzecz ochrony środowiska i zmniejszenia emisji CO2, przyjmując podejście zrównoważonego rozwoju. Daty implementacji kolejnych zmian są już ustalone, a porty bałtyckie są przykładem zdeterminowanego dążenia do gotowości, z ponad 20 instalacjami zasilania z lądu (OPS), a kolejne są w trakcie budowy. Rozporządzenie o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych (AFIR) będzie wymagało od portów zapewnienia zasilania z lądu dla kontenerowców i statków pasażerskich do 2030 r., co stanowi kolejny krok na drodze do zrównoważonego rozwoju transportu morskiego.

BPO jest zaangażowane w wspieranie regionu w takich przedsięwzięciach, co udowodnił nowy projekt Baltic Ports for Climate. Projekt ten wesprze rozwój i budowę dodatkowych systemów OPS w portach bałtyckich, a także stworzy platformę wymiany doświadczeń i wiedzy dla ekspertów i interesariuszy.

W ramach projektu przewidziane są również szkolenia dla pracowników portów i dostawców usług portowych w zakresie zasad zrównoważonego rozwoju oraz redukcji emisji gazów cieplarnianych. Celem projektu jest przyspieszenie działań mających na celu zmniejszenie wpływu transportu morskiego na środowisko oraz zwiększenie efektywności energetycznej portów bałtyckich. Dzięki temu inicjatywa ta przyczyni się do osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych oraz zwiększenia konkurencyjności regionu bałtyckiego.

Źródło: Actia Forum

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.

    Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej

    Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.

    Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.

    Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym

    Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.

    Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.


PolskiplPolskiPolski