Pomyślne zakończenie testów systemu AIP dla okrętów podwodnych typu S-80

Hiszpański koncern NAVANTIA triumfuje po pomyślnym zakończeniu fabrycznych testów systemu niezależnego od powietrza AIP BEST (Bio-Ethanol Stealth Technology) przeznaczonego dla okrętów podwodnych typu S-80. Te intensywne testy zostały przeprowadzone w specjalnie wybudowanym, nie mającym sobie równych na świecie ośrodku w stoczni Cartagena.
Przeprowadzenie testów w kontrolowanym środowisku lądowym, które doskonale odwzorowuje warunki, z jakimi system musi się mierzyć podczas rzeczywistych wyjść w morze, pozwoliło dokładnie zbadać i potwierdzić pełen zakres możliwości operacyjnych systemu AIP.
Po uzyskanych wynikach badań, droga do zastosowania systemu AIP na okręcie S-83 staje się teraz bardziej realna. Okręt ten ma stanowić pierwowzór w serii jednostek wykorzystujących tę nowoczesną technologię. Wcześniej zaprojektowane okręty, Isaac Peral (S-81) oraz Narciso Monturiol (S-82), zostały przygotowane z myślą o potencjalnej adaptacji tej innowacyjnej technologii w przyszłości.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/krym-eksplozja-w-eupatorii-atak-na-rosyjski-system-obrony-przeciwlotniczej/
Główną korzyścią wynikającą z zastosowania systemu AIP BEST jest jego zdolność do znacznego przedłużenia czasu działania okrętów podwodnych w zanurzeniu. Okręty konwencjonalne muszą regularnie wynurzać się, by ładować akumulatory, co naraża je na wykrycie. Dzięki systemowi AIP, okręty te mogą ładować baterie na dużych głębokościach, co zwiększa ich zdolność do działań pod wodą.
Kluczem do sukcesu technologii AIP BEST jest zastosowanie ogniw paliwowych bazujących na bioetanolu, co pozwala na wytwarzanie wodoru na pokładzie okrętu. W efekcie okręty te mogą działać nawet do trzech tygodni w zanurzeniu z minimalnym ryzykiem wykrycia.
Dekada zaangażowania w tworzenie tej innowacyjnej technologii podkreśla zaawansowane podejście NAVANTIA i solidnie ugruntowuje jej status jako światowego pioniera w technologiach morskich. Z okrętem S-80 koncern jest teraz idealnie przygotowana do uczestnictwa w polskim programie ORKA. Cały świat z zainteresowaniem będzie obserwować, jak NAVANTIA wprowadza okręty podwodne typu S-80 na międzynarodowy rynek.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

PGZ Stocznia Wojenna podpisała z James Fisher and Sons PLC (JFD) umowę na dostawę i integrację zaawansowanego systemu nurkowania saturacyjnego i ratownictwa okrętów podwodnych dla budowanego okrętu ratowniczego pk. Ratownik.
W artykule
Umowa PGZ Stoczni Wojennej z JFD
Kontrakt obejmuje dostawę i integrację klasyfikowanego kompleksu komór hiperbarycznych wraz z systemem podtrzymywania życia. Ratownik zostanie w pełni dostosowany do współpracy z NATO Submarine Rescue System (NSRS) – rozwiązania zarządzanego przez JFD od 2015 roku w imieniu marynarek wojennych Wielkiej Brytanii, Francji i Norwegii.

Fot. JFD Brytyjska firma przygotowała w 2019 roku studium przedprojektowe oraz ocenę wykonalności integracji systemu. W trakcie budowy wykorzysta doświadczenie zdobyte przy realizacji systemów nurkowania saturacyjnego stosowanych przez państwa NATO.
Rola JFD i PGZ Stoczni Wojennej
Rob Hales, szef działu obronnego James Fisher, podkreślił, że współpraca z polską stocznią umożliwi połączenie jej kompetencji w budowie okrętów z wiedzą JFD w zakresie ratownictwa podwodnego i systemów hiperbarycznych. Jego zdaniem projekt wzmocni polskie możliwości operacyjne, w tym ochronę infrastruktury podmorskiej.
Prezes PGZ Stoczni Wojennej, Marcin Ryngwelski, zwrócił uwagę, że Ratownik zapewni Marynarce Wojennej RP zdolności niezbędne do prowadzenia działań ratowniczych na Bałtyku oraz zabezpieczania instalacji podwodnych. Podkreślił również znaczenie współpracy z JFD dla zachowania interoperacyjności zgodnej ze standardami NATO.
Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Jan Grabowski, wskazał, że podpisanie kontraktu dotyczy systemu o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa załóg i prowadzenia operacji na morzu.
Ratownik – polskie zdolności ratownictwa podwodnego i znaczenie umowy
Okręt będzie jedną z największych jednostek w historii polskiego ratownictwa morskiego. Przy długości 96 metrów i wyporności 6500 ton zapewni możliwość ratowania załóg okrętów podwodnych oraz prowadzenia działań związanych z ochroną podmorskiej infrastruktury energetycznej.
Przekazanie okrętu Marynarce Wojennej RP przewidziane jest na koniec 2029 roku.
Integracja systemu JFD stanowi kolejny etap rozbudowy krajowego potencjału w zakresie działań na dużych głębokościach. Zapewni to prowadzenie operacji ratowniczych zgodnych ze standardami sojuszniczymi oraz zwiększy bezpieczeństwo przyszłych okrętów podwodnych i infrastruktury podmorskiej, która ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania naszego państwa.
Zródło: PGZ Stocznia Wojenna











