Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Trzeci tydzień strajków pracowniczych w fińskich portach

W Finlandii trzeci tydzień z rzędu pracownicy portowi odmawiają pracy, domagając się podwyżek płac dostosowanych do inflacji oraz zmian w przepisach dotyczących warunków pracy. Aktualna sytuacja sugeruje, że rozszerzenie strajków może być nieuniknione.

Fińskie media sugerują, że związek domaga się podwyżek proporcjonalnych do tych, które uzyskano w Niemczech podczas strajków w 2022 roku. Wstrzymanie większości fińskich interesów importowych i eksportowych spowodowało, że strajk w portach ma poważne konsekwencje dla przemysłu, w tym celulozowo-papierniczego i tekturowego, który opiera się na transporcie.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/rosyjski-eksport-ropy-pozostaje-odporny-na-sankcje-ue/

Fiński związek transportowy planuje rozszerzyć protesty na inne kluczowe sektory. Strajk kierowców autobusów miejskich rozpoczął się 1 marca, w wyniku czego szacuje się, że trzy czwarte fińskich autobusów przestanie jeździć. Podczas trwania rozmowów, rzecznik związku wskazał, że strajk jest „dość prawdopodobny”. Kolejna akcja strajkowa jest zaplanowana na 1 marca dla segmentu przemysłu ciężarowego.

Segmenty przemysłu ciężarowego również strajkowały, a kolejna akcja została zaplanowana na 1 marca. Finish Food Workers’ Union również ogłosił, że przeprowadzi dwudniowy strajk 6 i 7 marca zakazując załadunku i rozładunku w celu wsparcia truckerów.

Wpływ trwających strajków może mieć poważne konsekwencje dla całej gospodarki Finladii. Z tego powodu, ważne jest poszukiwanie rozwiązań, które pomogą w zażegnaniu kryzysu.

Źródło: Reuters

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.

    Kluczowy etap w programie – wodowanie S-80

    Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.

    Przed wyjściem w próby morskie

    Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.

    Znaczenie programu dla Armada Española i polskiej Orki

    Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.

    Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol

    Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.

    Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.