Trzeci tydzień strajków pracowniczych w fińskich portach

W Finlandii trzeci tydzień z rzędu pracownicy portowi odmawiają pracy, domagając się podwyżek płac dostosowanych do inflacji oraz zmian w przepisach dotyczących warunków pracy. Aktualna sytuacja sugeruje, że rozszerzenie strajków może być nieuniknione.

Fińskie media sugerują, że związek domaga się podwyżek proporcjonalnych do tych, które uzyskano w Niemczech podczas strajków w 2022 roku. Wstrzymanie większości fińskich interesów importowych i eksportowych spowodowało, że strajk w portach ma poważne konsekwencje dla przemysłu, w tym celulozowo-papierniczego i tekturowego, który opiera się na transporcie.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/rosyjski-eksport-ropy-pozostaje-odporny-na-sankcje-ue/

Fiński związek transportowy planuje rozszerzyć protesty na inne kluczowe sektory. Strajk kierowców autobusów miejskich rozpoczął się 1 marca, w wyniku czego szacuje się, że trzy czwarte fińskich autobusów przestanie jeździć. Podczas trwania rozmowów, rzecznik związku wskazał, że strajk jest „dość prawdopodobny”. Kolejna akcja strajkowa jest zaplanowana na 1 marca dla segmentu przemysłu ciężarowego.

Segmenty przemysłu ciężarowego również strajkowały, a kolejna akcja została zaplanowana na 1 marca. Finish Food Workers’ Union również ogłosił, że przeprowadzi dwudniowy strajk 6 i 7 marca zakazując załadunku i rozładunku w celu wsparcia truckerów.

Wpływ trwających strajków może mieć poważne konsekwencje dla całej gospodarki Finladii. Z tego powodu, ważne jest poszukiwanie rozwiązań, które pomogą w zażegnaniu kryzysu.

Źródło: Reuters

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Pożar terminala LPG w rosyjskim porcie Temryuk

    Pożar terminala LPG w rosyjskim porcie Temryuk

    5 grudnia w nocy ukraińskie drony zaatakowały terminal przeładunkowy gazu skroplonego w porcie Temryuk nad Morzem Azowskim, doprowadzając do pożaru infrastruktury portowej. Rosyjskie służby przekazały, że na miejscu prowadzone były działania gaśnicze w rejonie instalacji gazowych, a personel portu ewakuowano. Nie zgłoszono żadnych ofiar.

    Pożar w kluczowym terminalu LPG. Rosja milczy o skali strat

    Według rosyjskich komunikatów uszkodzeniu uległy instalacje terminala eksportowego w porcie Temryuk, obsługiwanego przez spółkę Maktren-Nafta. Przez ten terminal przechodzą zarówno ładunki skroplonego gazu petrochemicznego (LPG), jak i ropy oraz produktów naftowych, więc jego czasowe wyłączenie ogranicza możliwości przeładunkowe portu na Morzu Azowskim.

    Rosyjska administracja nie przedstawiła jednak informacji o stanie zbiorników ani urządzeń układu przeładunkowego. Wiadomo jedynie, że część infrastruktury została objęta ogniem, co wymusiło wstrzymanie przeładunków w terminalu. Niezależne źródła, również te analizujące nagrania z rejonu portu, wskazują na intensywny pożar i kilkugodzinną przerwę w pracy obiektu.

    Warto zwrócić uwagę, że Temryuk pełni funkcję portu o znaczeniu strategicznym. Posiada bezpośrednie połączenia z rosyjską siecią Kolei Północnokaukaskiej, dzięki czemu stanowi element większego układu zaopatrzenia paliwowego na kierunku południowym. Uszkodzenie terminala wpływa więc nie tylko na eksport LPG, lecz także na logistykę transportu produktów naftowych w głąb Federacji Rosyjskiej.

    Szersza kampania uderzeń w sektor paliwowy Rosji

    Incydent w Temryuku nie był jedynym atakiem tej nocy. Ukraińskie drony uderzyły również w rafinerię w Syzraniu, zlokalizowaną w regionie samarskim. Obiekt ten, należący do Rosnieftu, już wcześniej kilkakrotnie wstrzymywał pracę po podobnych atakach. Tym samym działania ukraińskie po raz kolejny objęły zarówno infrastrukturę portową, jak i zakłady rafineryjne położone setki kilometrów od granicy.

    Według ocen ekspertów uderzenia na rosyjski sektor przerobu ropy ograniczyły jego moce co najmniej o kilkanaście procent. Utrzymywanie tej presji oznacza osłabienie możliwości logistycznych i obniżenie zdolności transportowych, które rosyjski przemysł zbrojeniowy wykorzystuje wewnątrz kraju.

    Konsekwencje dla logistyki paliwowej Federacji Rosyjskiej

    Jeżeli potwierdzi się dłuższe wyłączenie terminala w Temryuku, Rosja może odczuć wyraźny spadek przepustowości w eksporcie LPG. To z kolei przekłada się na ograniczenia przychodów z sektora paliwowego oraz dodatkowe obciążenie alternatywnych portów Morza Czarnego.

    W obecnej sytuacji każde ograniczenie możliwości przeładunkowych – niezależnie od tego, czy dotyczy terminala gazowego, czy rafinerii – stanowi dla Moskwy realne wyzwanie operacyjne. Tym bardziej jeśli jest ono efektem serii skoordynowanych ataków, które wykraczają daleko poza linię frontu.