Trzy warunki dobrej budowy statków według Ulstein Verft 

Terminowość dostaw jest często niedoceniana przy ocenie projektów budowy nowych statków. Opóźnienia w dostawach mogą oznaczać dodatkowe koszty, które mogą być tak wysokie, jak pierwotna cena nowego statku. Norweska stocznia Ulstein Verft jest znana z terminowych dostaw.
Koszty opóźnień w dostawach mogą wiązać się z utratą kontraktów czarterowych lub klientów, albo z koniecznością wyczarterowania innego statku do wykonania zadania, które miała wykonać nowo zbudowana jednostka. W innych przypadkach armator musi przejąć odpowiedzialność za sfinalizowanie budowy statku, w tym koszty związane z finansowaniem i inne koszty pośrednie.
Wielkość i złożoność statku dyktują czas potrzebny na jego budowę. Dlatego też, mimo że w interesie armatorów leży uzyskanie krótkiego okresu budowy, nie zawsze jest to proste. W ostatnich latach zdarzały się budowy wielu skomplikowanych statków, w których dochodziło do znacznych opóźnień, co miało negatywny wpływ na armatorów i stocznie je budujące.
Jednym z przykładów są eksploracyjne statki wycieczkowe. Są to małe i średnie statki oferujące rejsy do wyjątkowych miejsc, takich jak Galapagos, Arktyka czy Antarktyda. W wielu przypadkach statki te posiadają specjalne właściwości i wyposażenie, takie jak zdolność łamania lodu, operowanie łodziami półsztywnymi (RHIB), zdolność do przenoszenia i wykorzystywania śmigłowca, baseny i wiele innych udogodnień, które sprawiają, że doświadczenia i życie na pokładzie są wyjątkowe. Jednakże, zwiększają one również złożoność konstrukcji statków.

Rynek budowy statków wycieczkowych doświadczył historycznie wysokiej aktywności w okresie od 2016 do 2018 roku, aby zaspokoić silny i rosnący wzrost liczby pasażerów. To zainteresowanie rynku doprowadziło do silnego nacisku na krótkie terminy dostaw. Średnie opóźnienie, w przypadku 32 statków dostarczonych w okresie 2017-2021, wyniosło 139 dni.
Zatem średnio przedsiębiorstwa wycieczkowe otrzymały swoje nowe statki prawie pięć miesięcy później niż pierwotnie zakontraktowano – innymi słowy, statki straciły np., polarny sezon wycieczkowy. Dziewięć z tych statków zanotowało opóźnienie przekraczające sześć miesięcy, z czego pięć było opóźnionych o prawie rok. Tylko osiem statków zostało dostarczonych w ciągu 30 dni od umownej daty dostawy.
Tymczasem stocznia Ulstein Verft jest znana z punktualności dostaw i ostatnio dostarczyła statek wycieczkowy „National Geographic Resolution” w uzgodnionym terminie dostawy. Jednostka ta została dostarczona w ostatnim tygodniu października 2021 r. ze stoczni w Norwegii i w połowie listopada obecna już była na wodach Antarktydy. Statek został zbudowany w czasie międzynarodowej pandemii, która w znacznym stopniu ograniczyła transfery personelu podwykonawców i komponentów od poddostawców.
Kablowiec „Nexans Aurora” jest kolejnym przykładem terminowej dostawy z Ulstein Verft. Dla kablowców, terminowość dostaw jest krytyczna, ponieważ mają one zaplanowane wielomilionowe kontrakty na instalację kabli. Opóźnienia w dostawach mogą spowodować opóźnienia w realizacji nie tylko projektów kablowych, ale także projektów wymagających kabli, takich jak farmy wiatrowe. W razie opóźnień właściciel statku będzie zmuszony wyczarterować statek zewnętrzny do wykonania prac, co wiąże się z nieprzewidzianymi kosztami.
Jak firmie Ulstein Verft udaje się realizować tak złożone projekty na czas? Istnieją trzy główne czynniki, które wyjaśniają zdolność do punktualnych dostaw i są to:
- wykwalifikowana siła robocza;
- kompetentne zarządzanie nowymi projektami budowlanymi i łańcuchem dostaw;
- nowoczesne obiekty, które obejmują kryty dok.
Pracownicy są najważniejszym zasobem w stoczni Ulstein i głównym powodem udanych wyników Ulstein Verft. Zgromadzone doświadczenie w wysoko wykwalifikowanej sile roboczej było przekazywane z pokolenia na pokolenie stoczniowców od 1917 roku. Zrozumienie projektu statku, jego działania i technologii na pokładzie, to podstawowe elementy udanego projektu stoczniowego. Ulstein oferuje zintegrowane: projektowanie, budowę i dostawy usług w całym cyklu życia statku, co pozwala stoczni na kompleksową realizację kontraktów na najwyższym światowym poziomie.

Zarządzanie projektem i łańcuchem dostaw odgrywa zasadniczą rolę w efektywnym wykorzystaniu zasobów. Współpraca z podwykonawcami i poddostawcami w całym procesie realizacji kontraktu umożliwia sukces złożonych projektów. Zostało to przetestowane podczas Covid-19, kiedy ograniczenia związane z podróżowaniem stworzyły jeszcze trudniejsze warunki dla współpracy.
Statki segmentów takich jak: wycieczkowce eksploracyjne, ro-pax, offshore (np. budowa i eksploatacja morskich elektrowni wiatrowych) lub kablowce wymagają stosowania technologii, które nie są szeroko dostępne. Tylko nieliczne firmy są w stanie dostarczyć krytyczne komponenty, takie jak: trapy, furty ładunkowe czy systemy wydawania i układania kabli. Stocznia Ulstein rozwinęła własne kompetencje i zbudowała silną współpracę z siecią dostawców krytycznych systemów. Przez lata Ulstein współpracowała z uznanymi uniwersytetami w kraju i za granicą, aby dalej rozwijać istniejącą wiedzę na temat strategii budowy statków.
Kryty dok firmy Ulstein Verft zapewnia przewagę konkurencyjną w odniesieniu do jakości produktów i warunków pracy. Jest również arcyważnym czynnikiem w zakresie zwiększania wydajności budowy statków. Planowanie prac można uniezależnić od warunków pogodowych, ponieważ deszcz, wiatr lub śnieg nie mają wpływu na prace prowadzone w doku.
Kompaktowa budowa stoczni z lokalizacją magazynów i systemów pomocniczych blisko siebie, odgrywa również ważną rolę w zwiększaniu produktywności i zapewnieniu terminowej dostawy statków. Obiekty Ulstein zapewniają bliski dostęp do magazynów oraz łatwy dostęp personelu i sprzętu do statków, zarówno w doku, jak i na jednym z trzech dostępnych nabrzeży wyposażeniowych. W pobliżu stoczni znajduje się teren do przeprowadzania prób morskich. Dzięki temu nie ma potrzeby przeprowadzania większych zmian lokalizacji w celu przetestowania systemów, funkcjonalności lub właściwości morskich.
Autor: TW

Kacper Dziugan walczy z glejakiem. Trwa zbiórka na leczenie w Niemczech

Redakcja portalu zwraca się do Czytelników z prośbą o wsparcie zbiórki na leczenie Kacpra Dziugana. 19-latek walczy z glejakiem IV stopnia. Kacper jest bratankiem kmdr. Michała Dziugana, oficera Marynarki Wojennej RP, przez lata pełniącego służbę jako dowódca pierwszego niszczyciela min ORP Kormoran oraz 13. Dywizjonu Trałowców.
W artykule
Służba na morzu, walka o życie
Kmdr. Michał Dziugan należy do oficerów dobrze znanych w środowisku Marynarki Wojennej RP. Przez lata odpowiadał za ludzi i okręty, realizując zadania wymagające odpowiedzialności i zaufania do załogi. Dziś najtrudniejszą walkę toczy jego bratanek.
Kacper w tym roku rozpoczął studia w Krakowie. Po dwóch tygodniach przyszła diagnoza: złośliwy nowotwór mózgu – glejak IV stopnia. Leczenie dostępne w Polsce zostało już wykorzystane, dlatego rodzina zbiera środki na terapię w wyspecjalizowanej klinice w Niemczech zajmującej się leczeniem glejaków.
Prośba redakcji do środowiska ludzi morza
Zwracamy się z prośbą o solidarność i pomoc. Wystarczy udostępnienie zbiórki lub symboliczna wpłata – każda forma wsparcia ma znaczenie w sytuacji, w której koszty leczenia przekraczają możliwości rodziny.
Jak pomóc
Najprostszą formą wsparcia dla Kacpra jest wejście w link do zbiórki, jej udostępnienie oraz – jeśli to możliwe – wpłata dowolnej kwoty.










