Turecka marynarka wojenna wcieliła do służby okręt rozpoznawczy

Najnowszy okręt wywiadowczy Turcji, TCG Ufuk (A-591), określany w tureckich mediach jako „okręt testowy i szkoleniowy”, został wprowadzony do służby w ostatnich dniach listopada.

Nowy okręt powstał na mocy umowy podpisanej 30 grudnia 2016 r. ze stocznią STM. Już w maju 2017 r. rozpoczęto pierwsze prace nad projektem okrętu testowo-treningowego, którego STM był głównym wykonawcą. Po zakończeniu budowy w Stoczni Marynarki Wojennej w Stambule, TCG Ufuk (A-591) został zwodowany podczas ceremonii, która odbyła się 9 lutego 2019 roku. Okręt zaprojektowano do wykorzystania na potrzeby testowe i szkoleniowe oraz do prowadzenia wywiadu sygnałowego SIGINT i elektronicznego ELINT. Nowy okręt jest wyposażony w anteny identyczne z tymi używanymi przez system radarowy ÇAFRAD (radar AESA opracowywany dla przyszłej fregaty obrony powietrznej typu TF-2000).

Ufuk został zaprojektowany w oparciu o formę kadłuba korwety typu MILGEM/Ada. Okręt ma 99,5 metra długości całkowitej, 14,4 metra maksymalnej szerokości, 2.400 ton wyporności i 3,6 metra zanurzenia. Posiada hangar i pokład dla helikopterów mogący pomieścić 10-tonowy helikopter. Jego autonomiczność wynosu 45 dni.

Autor: TW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski