Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Ukraina wyraża nadzieję na szybką wymianę wojskowych z Wyspy Węży na rosyjskich marynarzy, zgodnie z ostatnimi doniesieniami portalu Suspilne, które powołuje się na wypowiedź wicepremier Iryny Wereszczuk.
„Mamy tu marynarzy, nawiasem mówiąc uratowaliśmy 11 marynarzy i jesteśmy gotowi ich oddać, po co nam oni, niech lepiej oddadzą za nich naszych ludzi” – przekazała Wereszczuk, cytowana przez Suspilne.
Jak dodała, Rosja wyraziła chęć zabrania swoich marynarzy, którzy – jak poinformowała wicepremier – tonęli na Morzu Czarnym.
24 lutego, w pierwszym dniu agresji Rosji na Ukrainę, rosyjska Flota Czarnomorska zaatakowała niewielką ukraińską Wyspę Węży na Morzu Czarnym, której broniło zaledwie kilkunastu strażników granicznych. Nagranie wymiany zdań pomiędzy atakującym okrętem a ukraińskimi żołnierzami opublikowano w internecie.
„Tu rosyjski okręt wojskowy, poddajcie się i złóżcie broń. W przeciwnym razie rozpoczniemy atak” – słychać na nagraniu. Odpowiedź pograniczników była zwięzła: „Rosyjski okręcie wojskowy: P… się!”.
Początkowo władze Ukrainy poinformowały, że wszyscy obrońcy wyspy zginęli. Potem okazało się, że są w rosyjskiej niewoli.
Źródło: PAP


Disney Cruise Line przechodzi największą metamorfozę w swojej historii. Wraz z wejściem do służby pięciu nowych statków średnia wieku floty spadnie do 12 lat, co uczyni ją jedną z najmłodszych na świecie.
W artykule
W zestawieniach rynkowych przygotowanych na 2026 rok średnia wieku statków Disney Cruise Line wynosi około 14 lat. To wynik wciąż dobry na tle konkurencji, choć w branży statków wycieczkowych dynamika zmian jest ogromna. Najbliższe lata przyniosą prawdziwe przyspieszenie. Do 2030 roku dołączą aż trzy nowe jednostki zamówione w zakładach stoczniowych Meyer Werft, a wcześniej – Disney Destiny oraz Disney Adventure.
Disney Destiny rozpoczął już działalność na trasach z Florydy. To siostrzana jednostka Disney Wish, oparta na napędzie LNG. Wprowadzenie dużych statków tej generacji świadczy o tym, że armator traktuje kwestię ekologicznych technologii nie jako modę, lecz standard nowej epoki żeglugi pasażerskiej.
W nadchodzącym roku w barwach Disney Cruise Line pojawi się również Disney Adventure. To pierwszy w historii armatora statek dedykowany rynkowi azjatyckiemu. Jego wejście do eksploatacji opóźniono do marca 2026 roku, lecz cel strategiczny pozostaje niezmienny: sięgnąć po klientów z najszybciej rosnącego rynku turystycznego świata.
Jednostka o pojemności rejestrowej 208 tys. ton będzie największym statkiem w historii floty, mogącym zabrać ponad 6000 pasażerów. To również przykład, jak zmienia się globalny układ sił w sektorze wycieczkowców. Dawniej konstrukcje tej wielkości trafiały przede wszystkim na trasy karaibskie lub europejskie. Dziś to Azja staje się polem ekspansji największych graczy.
Między 2027 a 2030 rokiem do służby wejdą trzy kolejne jednostki, których szczegóły pozostają na razie niejawne. Disney Cruise Line zapowiada jednak nowy projekt konstrukcyjny, co oznacza prawdopodobnie wyraźne odejście od linii Wish-class.
Niezależnie od finalnej konfiguracji widać, że armator buduje spójną strategię – statki młodsze, większe, z bogatą ofertą pokładową oraz coraz mocniej zorientowane na rynki pozaeuropejskie i pozaamerykańskie.
Poza flotą Disney Cruise Line powstaje również kolejna jednostka Wish-class budowana na zlecenie Oriental Land Co. Będzie pływać w Japonii od 2028 roku pod marką Disney, choć formalnie poza flotą amerykańskiego przewoźnika. To krok, który jeszcze kilka lat temu wydawałby się odważny. Dziś stanowi potwierdzenie globalnego charakteru marki oraz rosnącego znaczenia rynku japońskiego w turystyce morskiej.
Najstarszą jednostką pozostaje Disney Magic, przekazana w 1998 roku jako pierwszy statek we flocie armatora. Rok później dołączył Disney Wonder. Obie jednostki doczekały się gruntownych modernizacji i nadal pozostają istotną częścią w ofercie armatora. Jednak w obliczu nadchodzącej fali nowych konstrukcji będą pełnić rolę raczej „klasyków floty”, podtrzymując ciągłość marki, lecz nie stanowiąc już jej technologicznego trzonu.
Zmiana średniej wieku statków do 12 lat w 2030 roku stanowi jeden z najbardziej imponujących wyników w światowej żegludze wycieczkowej. To nie tylko zabieg wizerunkowy, lecz realna poprawa jakości całej floty. Młodsze jednostki charakteryzują się niższymi kosztami eksploatacyjnymi, nowocześniejszymi systemami napędowymi oraz wyższym poziomem bezpieczeństwa. Oferują również szerzej rozbudowane strefy rekreacyjne i rozwiązania zaprojektowane z myślą o wymaganiach środowiskowych, które dziś stają się koniecznością w międzynarodowym transporcie morskim.
Odmłodzenie floty wpływa także na sytuację rynkową. Zwiększa konkurencyjność armatora na najpopularniejszych trasach, a dla pasażerów oznacza bogatszą i nowocześniejszą ofertę rodzinnych podróży morskich — znak rozpoznawczy Disney Cruise Line. Konsekwentne inwestycje sprawiają, że już w najbliższych latach armator będzie dysponował jedną z najmłodszych flot na świecie. Kierunek ekspansji w Azji i Japonii dowodzi, iż jest to element przemyślanej strategii rozwoju, a nie chwilowy trend.
Autor: Mariusz Dasiewicz