Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Rząd Ukrainy organizuje inicjatywę wysłania ukraińskiego zboża do biednych krajów północnej Afryki oraz Azji Południowo-Wschodniej.
Plan „Ziarno z Ukrainy” zakłada, że darczyńcy z bogatszych krajów importujących produkty rolne zapłacą za dodatkowe ziarno, które zostanie wysłane do bardziej potrzebujących krajów. Finansowanie byłoby priorytetowe dla eksportu od małych i średnich ukraińskich producentów rolnych. Gospodarka Ukrainy jest zrujnowana przez trwającą inwazję Rosji, ale nadal jest kluczowym eksporterem produktów rolnych i chce pokazać, że priorytetowo traktuje dostawy do krajów mniej zamożnych.
Nawet gdy kraj zmaga się z brakami żywności, zdewastowanymi polami uprawnymi i powszechnymi przerwami w dostawach prądu, nigdy nie zapomnimy o naszej roli jako odpowiedzialnego obywatela świata. Afryka rozpaczliwie potrzebuje żywności, a Ukraina jest gotowa wspierać głodnych ludzi w godzinie ich potrzeby.
Wołodymyr Zełenski, prezydent Ukrainy
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/baltic-power-oglosil-przetarg-na-inzyniera-kontraktu-przy-budowie-morskiej-farmy-wiatrowej/
Według Zełenskiego, sześć krajów NATO i UE ogłosiło darowizny na wsparcie tej inicjatywy. Celem jest wysłanie 60 statków z wystarczającą ilością ukraińskiego zboża, aby „uratować pięć milionów ludzi od głodu”.
UE przekazała również około 1 mld dolarów na wsparcie operacji „Solidarity Lanes”, które mają na celu przeniesienie ukraińskich produktów rolnych drogą lądową przez terytorium Europy. Przy pomocy Komisji Europejskiej, ukraińscy producenci mają ułatwiony dostęp do polskich portów w Gdyni i Gdańsku.
Program „Ziarno z Ukrainy” rusza w 90. rocznicę Hołodomoru, czyli zarządzonej przez Sowietów klęski głodu, która pochłonęła miliony Ukraińców na początku lat 30. ubiegłego wieku. W tym roku pamięć o niej jest przyćmiona przez kolejną rundę rosyjskich ataków na niepodległość Ukrainy, podkreśliło ukraińskie Muzeum Hołodomoru w oświadczeniu.
Źródło: Ukrinform


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.