Ukraina wysłała największy konwój zboża w ramach umowy z ONZ 

W niedzielę z ukraińskich portów wyszło 13 masowców z ziarnem o łącznej wadze 282 000 ton. To, jak dotąd, największy konwój statków w ramach umowy wynegocjowanej przez ONZ.
Ładunek przeznaczony dla ośmiu krajów został załadowany w czarnomorskich portach Odessa, Czornomorsk i Piwdennyj. Porty te były całkowicie zablokowane przez inwazję Rosji na Ukrainę do czasu zawarcia porozumienia 22 lipca, w którym pośredniczyły ONZ i Turcja.
Od tego czasu 86 statków wyszło z ukraińskich portów, przewożąc 2 miliony ton produktów rolnych do 19 krajów – poinformowało ukraińskie ministerstwo infrastruktury w oświadczeniu na Facebooku.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/onz-wysyla-ukrainskie-zboze-do-dotknietej-susza-etiopii-%EF%BF%BC/
Umowa została zawarta po tym, jak dostęp Ukrainy do głównego szlaku żeglugowego przez Morze Czarne został odcięty, gdy Rosja najechała i zablokowała ukraińskie porty, powodując gwałtowny wzrost cen żywności na świecie i obawy o niedobory w Afryce i na Bliskim Wschodzie.
Ukraina ma nadzieję wyeksportować 60 mln ton zboża w ciągu ośmiu do dziewięciu miesięcy, poinformował w lipcu prezydencki doradca ekonomiczny Oleg Ustenko, ostrzegając, że eksport ten może potrwać do 24 miesięcy, jeśli porty nie będą prawidłowo funkcjonować.
Źródło: Reuters

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











