Uroczyste przekazanie Marina Militare fregaty patrolowej Raimondo Montecuccoli
Opublikowane:
28 września, 2023
27 września 2023 roku, w stoczni Fincantieri zlokalizowanej w Trieście, miała miejsce ceremonia przekazania dla Marina Militare, trzeciej fregaty patrolowej Raimondo Montecuccoli (P432)typu PPA/Thaon di Revel.
Uczestnicy i znaczenie ceremonii
Uroczystość zgromadziła wielu dostojników, w tym wiceadmirała Antonia Natale, odpowiedzialnego za szkolnictwo i instytuty floty, Emanuele Coletti, zastępcę dyrektora odpowiedzialnego za uzbrojenie – NAVARM, oraz Joachima Suckera, szefa OCCAR. Wszystkich przybyłych gości przywitał Dario Deste, dyrektor generalny ds. okrętów włoskiej marynarki wojennej.
Ta trzecia jednostka wchodzi w skład programu modernizacji floty włoskiej, zatwierdzonego przez władze krajowe i wprowadzonego w maju 2015 roku, znanego jako „Naval Act”. Program ten jest realizowany pod okiem europejskiej organizacji zajmującej się kooperacją w dziedzinie uzbrojenia – OCCAR.
Specyfikacja i możliwości Raimondo Montecuccoli
Fregata patrolowa typu PPA cechuje się dużą wszechstronnością i zdolnością do wykonywania rozmaitych misji, od rutynowych patroli, przez misje ratownicze, aż po aktywne działania bojowe. Dodatkowo, okręt ten ma zdolność do operowania na mniejszymi jednostkami, takimi jak łodzie typu RHIB.
Wejście do służby Raimondo Montecuccoli jest o tyle istotne dla producenta iż jednostka ta jest pierwszą wykonaną w wersji Light+, posiadającej na uzbrojeniu wyrzutnie pionowe Sylver A70. Nowy okręt dysponuje dwoma blokami po 8 komór startowych, dostosowanych do użycia pocisków przeciwlotniczych Aster 15,Aster 30, przeciwrakietowych Aster 30B1NT oraz manewrujących NCM. Ten wariant PPA jest reprezentowany w całej serii 10 planowanych okrętów w liczbie 4 jednostek. Pozostałe Full i Light będą liczyły po 3 okręty.
Okręt ma długość 133 metry i jest zdolny do rozwijania prędkości ponad 31 węzłów, chociaż dokładna prędkość zależy od konfiguracji statku i aktualnych warunków operacyjnych. Na pokładzie może przebywać załoga licząca 171 osób. Co więcej, jednostka jest napędzana zaawansowanym technologicznie silnikiem wysokoprężnym, wspieranym przez turbinę gazową w układzie CODAG oraz posiada elektryczny system napędowy.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.