Jak poinformował Urząd Morski w Gdyni, nowa jednostka zastąpi statek hydrograficzny „Hydrograf-7”, który został zbudowany w 1960 r.
Urząd podkreślił, że nowy statek będzie trzecią jednostką budowaną w ramach współfinansowanego ze środków unijnego Funduszu Spójności projektu pt. „Wymiana taboru pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni”. Projekt zakłada, że urząd kupi jeszcze dwie szybkie jednostki kontrolno-inspekcyjne dla kapitanów portów. Przetarg nieograniczony już został rozpisany. Otwarcie ofert przewidziano na 18 maja br.
Wartość podpisanego kontraktu wynosi ponad 18 mln zł brutto. Wedle zapisów umowy nowy statek trafi do zamawiającego w ciągu 16 miesięcy. Statek będzie mierzył 22 metry długości oraz 6,2 metra szerokości. Łącznie będzie on zabierał na pokład 10 osób (trzy osoby załogi oraz siedmiu pracowników). 10-12 węzłów – to prędkość marszowa nowego statku dla Urzędu Morskiego w Gdyni.
Z dokumentacji przetargowej wynika, że oferta fińskiej stoczni była jedyną, która nie została odrzucona. Oferty złożyły też spółka Safe Co.LTD. Sp. z o.o. zarejestrowana w Gdańsku oraz konsorcjum firm Techno Marine Sp. z o.o. z Malborka i Tehnomont Brodogradiliste Pula d. o.o. z Chorwacji.
Jak podał urząd, przy prędkości marszowej zasięg statku wyniesie 600 mil morskich, a autonomiczność żeglugi – pięć dni dla sześciu osób na pokładzie. „Rejon żeglugi to Zalew Wiślany oraz żegluga przybrzeżna do 12 mil morskich od brzegu. Jednostka w części rufowej będzie posiadała pokład ładunkowy do transportowania oznakowania nawigacyjnego. Statek wyposażony będzie w hydrauliczny dźwig pokładowy oraz kabestan do obsługi paliw”, poinformował Urząd Morski w Gdyni.
Źródło: Urząd Morski w Gdyni/ŁP