Enter your email address below and subscribe to our newsletter

US Navy na Bałtyku – BALTOPS 22 

Okręty amerykańskiej Marynarki Wojennej wpłynęły na Morze Bałtyckie szykując się na 14-dniowe międzynarodowe ćwiczenia w tym regionie – poinformowała VI Flota US Navy. W BALTOPS 22 udział weźmie amfibia wielopokładowa USS Kearsarge (LHD-3), amfibia USS Gunston Hall (LSD-44), niszczyciel rakietowy USS Gravely (DDG-107).

Dwa z czterech okrętów – USS Gunston Hall i niszczyciel USS Gravely zawinęły w ubiegły piątek do portu w Helsinkach, w Finlandii o który informowaliśmy na Portalu Stoczniowym.

W oświadczeniu VI floty napisano, że przed wizytą w porcie, okręty „Gunston Hall” i „Gravely” przeprowadziły szeroko zakrojone działania z sojusznikami i partnerami na Morzu Bałtyckim, w tym serię ćwiczeń manewrowych z fińską i szwedzką marynarką wojenną.

W ubiegłym tygodniu okręt Kearsarge wraz z jednostką ekspedycyjną Marines – Marine Expeditionary Unit 22 (MEU 22) ćwiczyły w ramach prowadzonego przez Estonię ćwiczenia Siil – wokół wyspy Saaremaa, miasta Pärnu na zachodnim wybrzeżu Estonii oraz miasta Võru, około 25 kilometrów od granicy z Rosją.

Scenariusz ćwiczeń będzie obejmował desant amfibijny, po którym nastąpi kilkudniowa symulacja „force on force”, a także wykonanie nalotu szturmowego – czytamy w komunikacie Marynarki Wojennej na temat ćwiczeń prowadzonych przez Estonię.

Od czasu inwazji Rosji na Ukrainę, która miała miejsce pod koniec lutego, US Navy zwiększyła liczbę okrętów w Europie. Ćwiczenia z krajami bałtyckimi poprzedzają natowskie ćwiczenia BALTOPS 22, które w tym roku odbędą się w Szwecji. Oprócz USA w ćwiczeniach biorą udział takie kraje jak: Belgia, Bułgaria, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy, Łotwa, Litwa, Holandia, Norwegia, Polska, Szwecja, Turcja i Wielka Brytania.

„W ćwiczeniu BALTOPS 22 weźmie udział ponad 45 okrętów, ponad 75 samolotów i około 7000 osób” – czytamy w komunikacie NATO. Ćwiczenie będzie obejmowało „operacje amfibijne, ćwiczenia obrony przeciw okrętom podwodnym i obrony przeciwlotniczej, a także operacje rozminowywania, unieszkodliwiania ładunków wybuchowych, działania bezzałogowych pojazdów podwodnych oraz operacje reagowania medycznego i ratowniczego”.

Według przedstawicieli US NAVY, w skład amerykańskiego kontyngentu w BALTOPS wejdą Kearsarge, Gunston Hall oraz niszczyciel rakietowy USS Porter (DDG-78).

51. edycja ćwiczeń odbywa się w momencie, gdy Szwecja i Finlandia, od dawna uczestniczące w ćwiczeniach, rozpoczęły proces przystąpienia do NATO w obliczu trwającej inwazji Rosji na Ukrainę. Szwedzcy decydenci wezwali USA do zwiększenia liczby operacji na Bałtyku, co zostało poparte przez dowódców Marynarki Wojennej i Korpusu Piechoty Morskiej.

Cieszę się na perspektywę przystąpienia Szwecji i Finlandii do NATO i przewiduję, że stopniowo będziemy zwiększać ilość naszych operacji morskie na Morzu Bałtyckim.

Carlos Del Toro, Sekretarz Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych

Choć większość z 30 państw NATO popiera wejście dwóch krajów nordyckich, Turcja nadal zgłasza zastrzeżenia dotyczące ochrony przez Szwecję i Finlandię organizacji terrorystycznych (przede wszystkim chodzi tu o Partię Pracujących Kurdystanu (PKK)).W ubiegły wtorek turecki minister spraw zagranicznych Mevlut Cavusoglu powiedział, że Turcja nie pozwoli Finlandii i Szwecji na przystąpienie do UE, jeśli Helsinki i Sztokholm nie zgodzą się na „zaprzestanie wspierania PKK i innych ugrupowań, zakazanie im organizowania jakichkolwiek wydarzeń medialnych na swoim terytorium, ekstradycję osób poszukiwanych przez Turcję pod zarzutem terroryzmu, wspieranie operacji wojskowych i antyterrorystycznych Ankary oraz zniesienie wszelkich ograniczeń w eksporcie broni”, jak podaje Reuters.

Źródło: US Navy

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE bliżej aukcji offshore 2025

    Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE bliżej aukcji offshore 2025

    Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla morskiej farmy wiatrowej Baltica 1. To kluczowy etap przygotowań projektu, który otwiera Grupie PGE drogę do udziału w aukcji kontraktów różnicowych zaplanowanej na 17 grudnia 2025 roku.

    Otrzymanie decyzji środowiskowej stanowi jedno z najważniejszych pozwoleń w procesie inwestycyjnym i jest niezbędne do rozpoczęcia etapu realizacji.

    Krok milowy w strategii Grupy PGE

    Projekt Baltica 1 jest jednym z trzech przedsięwzięć rozwijanych przez PGE Baltica, spółkę odpowiedzialną w Grupie PGE za morską energetykę wiatrową. Jak podkreślił prezes zarządu PGE, Dariusz Marzec, decyzja środowiskowa to „ważny krok w kierunku osiągnięcia celu przyjętego w strategii Grupy – uzyskania co najmniej 4 GW mocy zainstalowanej w morskiej energetyce wiatrowej do 2035 roku”.

    To wyraźny sygnał dla rynku, że rozwój polskiego offshore nabiera tempa, a krajowe przedsiębiorstwa mają realną szansę na aktywny udział w tym procesie – dodał Dariusz Marzec.

    0,9 GW mocy i lokalizacja na Ławicy Środkowej

    Morska farma wiatrowa Baltica 1 będzie dysponować mocą zainstalowaną rzędu 0,9 GW. Zostanie zlokalizowana około 80 kilometrów na północ od wybrzeża, w rejonie Ławicy Środkowej, na wysokości Władysławowa.

    Projekt posiada już pozwolenie lokalizacyjne oraz umowę przyłączeniową. Zakończenie budowy i oddanie farmy do eksploatacji przewidywane jest do końca 2032 roku, pod warunkiem uzyskania wsparcia w planowanej aukcji.

    Badania środowiska i polski wkład przemysłu

    Przed wydaniem decyzji środowiskowej, PGE Baltica zrealizowała kompleksowy program badań środowiska morskiego. Prowadziło je konsorcjum polskich podmiotów: Uniwersytet Morski w Gdyni oraz firma MEWO, specjalizująca się w badaniach hydrograficznych i geologicznych.

    Zakres prac obejmował rozpoznanie budowy geologicznej, analizę osadów dennych i parametrów fizykochemicznych wody, a także obserwacje fauny i flory dna morskiego oraz gatunków ryb, ptaków i ssaków występujących w rejonie planowanej inwestycji.

    PGE zapowiada, że Baltica 1 będzie projektem realizowanym z szerokim udziałem krajowych firm – od dostaw komponentów po obsługę logistyczną i serwisową.

    Znaczenie Baltica 1 dla polskiej energetyki morskiej

    Projekt Baltica 1 stanowi naturalne rozwinięcie programu PGE na Bałtyku, który obejmuje także duży kompleks Baltica 2+3 o łącznej mocy 2,5 GW, realizowany wspólnie z duńskim partnerem Ørsted.

    Zakończenie procedury środowiskowej dla Baltica 1 potwierdza, że Polska konsekwentnie buduje zaplecze inwestycyjne i administracyjne dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. To również krok w stronę wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa i dywersyfikacji źródeł zasilania.

    Źródło: Grupa PGE