Uwolnienie kontenerowca Ever Forward [WIDEO]

Po tygodniach ciężkich prac ratowniczych w Zatoce Chesapeake, operacja sprowadzenia na tor wodny megakontenerowca Ever Forward zakńczyła się sukcesem.
13 marca, mierzący 334 metry długości Ever Forward, podczas wypływania z portu Baltimore do Norfolk w Wirginii osiadł na mieliźnie.
Tuż po godzinie 7.oo rano, czasu lokalnego, w niedzielę wielkanocną dwie barki i pięć dużych holowników ciągnęły statek za rufę do przodu i na boki, aż kontenerowiec został uwolniony z mielizny w Zatoce Chesapeake. Ekipy ratunkowe skorzystały z pomocy pełni księżyca i wiosennego przypływu, w wyniku czego sprowadzono statek na tor wodny.
Po wyczerpaniu wszystkich możliwości ratunkowych, 9 kwietnia władze podjęły kosztowną i ostateczną decyzję rozpoczynając usuwanie 505 kontenerów ze statku. Przez 12 godzin dziennie w ostatnim tygodniu specjaliści od ratownictwa wspinali się po linie na wysokie stosy kontenerów, odczepiając je od statku i zaczepiając do dźwigów. Dzięki tej operacji statek został odciążony, co umożliwiło jego swobodne podniesienie podczas wiosennego przypływu.
Wygląda na to, że Ever Forward nie używał silnika i jest holowany przez Atlantic Salvor i Atlantic Enterprise. Widzieliśmy czarny dym, kiedy statek cofał się z mielizny. Nie jesteśmy pewni, czy nie ma tam jakichś uszkodzeń.
Ekspert morski, Sal Mercogliano

Eksperci nadal nie wiedzą, czy wejście na mieliznę było spowodowane błędem ludzkim czy awarią mechaniczną. Straż Przybrzeżna USA przeprowadziła inspekcję statku i odzyskała rejestrator danych z podróży (czarną skrzynkę).
Autor: MD

Produkcja konstrukcji stalowych dla Baltica 2 nabiera tempa

W zakładach Smulders Projects Poland w Żarach, Łęknicy i Niemodlinie trwa produkcja dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, realizowanej przez PGE i Ørsted. Prace są zaawansowane i przebiegają zgodnie z harmonogramem.
Zakres kontraktu obejmuje wykonanie 107 kompletów trzypoziomowych podwieszanych platform wewnętrznych, stanowiących element tzw. secondary steel fundamentów turbin wiatrowych.
Polskie zakłady w łańcuchu dostaw
Produkcja w tych zakładach rozpoczęła się w 2025 roku i potrwa do połowy 2026 roku. Gotowe elementy trafiają do krajowej cynkowni, a następnie do Świnoujścia, gdzie realizowany jest montaż i końcowe doposażenie. Łącznie do terminalu trafi ponad 65 tysięcy elementów wyprodukowanych w Polsce.
Znaczenie jakości i terminowości dostaw podkreślają także partnerzy projektu Baltica 2.
Produkcja dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów Baltica 2 doskonale pokazuje znaczenie jakości, precyzji i terminowości. Choć są to elementy mniej widoczne, odpowiadają za bezpieczeństwo obsługi turbin i trwałość konstrukcji przez kolejne dekady.
Ulrik Lange, wiceprezydent i dyrektor zarządzający projektu Baltica 2 w Ørsted
Na znaczenie krajowego zaplecza przemysłowego oraz zasięg geograficzny projektu wskazuje inwestor po stronie polskiej.
Krajowy komponent Baltica 2 to nie tylko Pomorze, lecz także zakłady w województwach lubuskim i opolskim. Po wyprodukowaniu elementy trafią do Świnoujścia, który stanie się kolejnym zapleczem budowy tej morskiej farmy wiatrowej.
Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica
Z perspektywy wykonawcy kluczowe pozostaje tempo realizacji prac i koordynacja produkcji prowadzonej w kilku lokalizacjach jednocześnie.
Zbliżamy się do 30 proc. zaawansowania produkcji. Prace prowadzimy równolegle w Żarach, Łęknicy i Niemodlinie, a w Świnoujściu rozpoczęliśmy już montaż. Realizacja Baltica 2 to jeden z naszych kluczowych projektów na lata 2025–2026.
Rafał Futyma, Operational Director Smulders Projects Poland
Baltica 2 o mocy do 1,5 GW to wspólna inwestycja PGE i Ørsted. Po uruchomieniu w 2027 roku będzie to największa morska farma wiatrowa w Polsce. Baltica 2 znacząco przyczyni się do transformacji energetycznej kraju, zapewniając czystą energię dla ponad 2,5 mln gospodarstw domowych.
Źródło: PGE Baltica










