W niemieckim terminalu FSRU odebrano pierwszy ładunek LNG

Niemcy otrzymały swój pierwszy transport skroplonego gazu ziemnego z USA, który dotarł do nowo otwartego terminala FSRU w porcie Wilhelmshaven na Morzu Północnym.
Zbiornikowiec Maria Energy wszedł we wtorek do nowo wybudowanego terminala pływającego w północnoniemieckim porcie Wilhelmshaven z ładunkiem LNG z amerykańskiego portu Cameron. Skroplony gaz ziemny zostanie zregazyfikowany i wpompowany do niemieckiej sieci energetycznej.
Jednostka Maria Energy pływa pod numerem IMO: 9659725. Jest to zbiornikowiec LNG, który został zbudowany w 2016 i pływa pod banderą Liberii. Jej nośność to 162 000 DWT, a jej zanurzenie wynosi 11,4 m. Długość całkowita wynosi 289,98 m., a szerokość 46,4 m.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/bezpieczenstwo-gazowe-polski-dzieki-rekordowej-liczbie-dostaw-lng/
Obiekt w Wilhelmshaven jest jednym z kilku, które powstały w szybkim okresie, aby umożliwić wymianę gazu, który wcześniej płynął do Niemiec rurociągami.
Aktywiści ekologiczni zapowiedzieli, że będą protestować przeciwko przybyciu statku, argumentując, że Niemcy nie powinny importować paliw kopalnych, a zwłaszcza gazu pozyskiwanego metodą szczelinowania.
Niemcy zaczynają pozyskiwać LNG od krajów takich jak USA, co pozwali niemieckiej gospodarce na od uzależnienie się od dostaw rosyjskiego gazu, w obliczu prowadzonej przez Rosję inwazji na Ukrainie. Berlin w szybkim tempie uruchomił swoje pierwsze terminale importowe LNG, wynajmując pięć jednostek pływających do magazynowania i regazyfikacji. Pierwszy w kraju prywatny pływający terminal LNG, w Lubminie, otrzymał pierwszą dostawę w zeszłym miesiącu, jako że projekt zbliża się do oficjalnego rozpoczęcia.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/niemcy-otwieraja-pierwszy-terminal-lng-w-wilhelmshaven/
Ładunek w Wilhelmshaven jest częścią procesu uruchamiania obiektu. Terminal został otwarty w grudniu, natomiast działalność komercyjna ma się rozpocząć w połowie stycznia. Uniper planuje sprowadzić więcej LNG do Niemiec, zarówno w Wilhelmshaven, jak i w terminalu Brunsbuettel, który ma zostać otwarty tej zimy.
Zgodnie z umową podpisaną z rządem w ubiegłym roku, Uniper wraz z RWE AG, EnBW Energie Baden-Wuerttemberg AG i VNG AG będzie odpowiedzialny za tymczasowe dostawy do obu terminali.
Duża ilość magazynów gazu, dzięki importowi LNG, pomogła Europie przetrwać kryzys energetyczny w nowym roku. Benchmarkowe holenderskie kontrakty terminowe na gaz są obecnie notowane na najniższych poziomach od lutego zeszłego roku.
Źródło: Bloomberg

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











