W pobliżu Azorów zatonął statek Felicity Ace z ponad 4000 samochodów

Na Atlantyku zatonął we wtorek statek Felicity Ace, na którym 16 lutego wybuchł pożar, podały władze portu na portugalskiej wyspie Faial, w pobliżu, której doszło do tragicznego zdarzenia. Jednostka przewoziła ponad 4000 luksusowych pojazdów wyprodukowanych przez Grupę Volkswagen.
Na pokładzie jednostki, która zatonęła w pobliżu archipelagu Azorów, były m.in. pojazdy marek VW, Porsche, Audi, Bentley i Lamborghini.
Z szacunków ubezpieczeniowej firmy Russell Group wynika, że wartość przewożonego statkiem z niemieckiego Emden do amerykańskiego portu Davisville przekraczała 400 mln dolarów.
Statek Felicity Ace płynący pod banderą Panamy zgłosił portugalskim władzom morskim informację o pożarze rano 16 lutego, kiedy znajdował się około 170 km na południe od azorskiej wyspy Faial. W ciągu kolejnej doby przeprowadzono udaną akcję ewakuacji 22 członków załogi. Po kilku dniach służby zakończyły gaszenie pożaru, pozostawiając tlącą się jednostkę na pełnym morzu.
Źródło: PAP

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









