W Świnoujściu przy nabrzeżu 87, gdzie zacumował statek z maszyną TBM na pokładzie, odbyła się konferencja prasowa z udziałem przedstawicieli Inwestora – Prezydenta Miasta Świnoujścia Janusza Żmurkiewicza, jego zastępcy Barbary Michalskiej oraz gości – Wiceministra Infrastruktury Marcina Horały, Wicewojewody Zachodniopomorskiego Marka Subocza, Sekretarza Generalnego Zachodniopomorskiego Urzędu Marszałkowskiego Przemysława Włoska, zastępcy dyrektora szczecińskiego oddziału GDDKiA Marcina Mierzwy, oraz przedstawicieli generalnego wykonawcy firm PORR i Gülermak.
– Za pół roku ta wielka maszyna, która w tej chwili jest rozładowywana ze statku, będzie już złożona w komorze startowej i gotowa do rozpoczęcia drążenia tunelu pod dnem Świny – mówił dziś Janusz Żmurkiewicz, Prezydent Miasta Świnoujście. – Szanowni państwo. Historia dzieje się na naszych oczach. Na stałe połączenie pomiędzy wyspami Uznam i Wolin czekaliśmy wiele lat. Ale teraz możemy już powiedzieć, że za dwa lata spełni się marzenie mieszkańców Świnoujścia.
Aby przyjąć i złożyć tak ogromną maszynę, wcześniej należało odpowiednio przygotować m. in. plac budowy i komorę startową. Docelowo szyb startowy będzie miał około 120 metrów długości i 20 metrów szerokości.
Obecnie w komorze startowej zakończono montaż drugiego poziomu rozparcia tymczasowego, przygotowywane są miejsca w ścianach szczelinowych dla połączenia ich z płytą denną, tzw. zamki. Trwa odwadnianie komory, wykop podstropowy w części wschodniej oraz na bieżąco mycie ścian szczelinowych po ich odkopaniu. W początkowych segmentach rampy dojazdowej do tunelu, na zachód od ul. Karsiborskiej, trwa wykop pod płytę denną i przygotowanie podłoża dla jej wykonania. W segmencie siódmym, w miejscu przyszłego wiaduktu dla ul. Karsiborskiej nad odcinkiem rampy, usuwane były ostatnio murki prowadzące ścian szczelinowych i skuwano wierzch ścian szczelinowych. W segmentach dziesiątym i jedenastym wykonywana jest przesłona jet- grouting.
Jednocześnie cały czas trwa budowa odwodnienia drogi na zachód od ul. Karsiborskiej, a także przebudowa linii elektroenergetycznej średniego napięcia. Zarówno po zachodniej, jak i wschodniej stronie ul. Karsiborskiej trwa przebudowa sieci wodno-kanalizacyjnej.
TBM rozpocznie drążenie tunelu po stronie wyspy Uznam i zakończy swoją pracę po drugiej stronie Świny. Z tego powodu intensywne prace prowadzone są także na wyspie Wolin, gdzie powstaje komora odbiorcza. Póki co wykonywane są dla niej ściany szczelinowe. Jednocześnie trwa wykonywanie murków prowadzących dla ścian szczelinowych tunelu odkrywkowego i rampy dojazdowej. Przygotowywany jest też plac, gdzie gigant po pracy zostanie rozmontowany.
Wydrążony tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 metrów pod dnem cieśniny. Sama Świna ma tam głębokość 13,5 metra. Maszyna TBM drążąc tunel jednocześnie układa betonowe pierścienie obudowy, których łącznie będzie 780. Każdy z dwumetrowych pierścieni ma się składać z ośmiu segmentów i ważyć 100 ton. W zakładzie prefabrykacji już rozpoczął się próbny montaż takiego pierścienia.
Fachowcy tłumaczą, że te elementy powstają z betonu na kruszywie łamanym granitowym. Część segmentów klasycznie jest zbrojona stalą zbrojeniową, a część włóknami stalowymi. Aby podnieść odporność betonu na działanie wysokich temperatur – np. w przypadku pożaru, dodawane są również włókna polipropylenowe.
Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce jest gdański tunel pod Martwą Wisłą – ma 1377 metrów. Tunel w Świnoujściu, którego inwestorem jest Miasto Świnoujście, po wybudowaniu będzie najdłuższą przeprawą podwodną o długości 1484 metrów.
Inwestorem zastępczym jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.
Koszt tej inwestycji to 912 462 026,68 PLN, z czego 775 677 722,67 PLN to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor – Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace zakończą się w ostatnim kwartale 2022 roku. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak.
Źródło: Urząd Miasta Świnoujście/Sweco