Wärtsilä w projekcie budowy masowca z napędem LNG

Należąca do fińskiej technologicznej grupy Wärtsilä spółka Eniram podpisała porozumienie o współpracy z grecką firmą morską Arista Shipping. Na jego mocy Eniram dołącza do prowadzonego przez Arista Projektu Forward, który dotyczy opracowania masowca nowej generacji z napędem LNG, który będzie charakteryzował się niespotykaną do tej pory efektywnością.
Arista Shipping już opracowała konstrukcję masowca oraz przygotowała napęd na skroplony gaz ziemny LNG. Rolą spółki zależnej z grupy Wärtsilä będzie wsparcie greckiego partnera w opracowaniu narzędzi monitorowania i optymalizacji energetycznej statku.
Eniram z grupy Wärtsilä to spółka z dużym doświadczeniem i szerokimi kompetencjami w zakresie przetwarzania informacji modelowania w celu dostarczenia precyzyjnych zaleceń technicznych, dotyczących poprawy efektywności okrętu. Fińska spółka podkreśla w komunikacie, że konstrukcja masowca nowej generacji umożliwia spełnienie wszystkich kryteriów Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
– Cieszymy się, że możemy stanowić część tego ekscytującego projektu, który stworzy statek o takim poziomie wydajności i zrównoważoności, by przemysł morski mógł wkroczyć w nową erę. Nasz wkład umożliwi maksymalizację przejrzystości operacyjnej i sprawi, że nowe statki będą funkcjonować z optymalną wydajnością – powiedział Giannis Moraitakis z Wärtsilä Marine Solutions.
Antonis Trakasis, kierownik techniczny w spółce Arista Shipping, podkreślił, że Projekt Forward stanowi kamień milowy w rozwoju branży żeglugowej. Na gruncie tego projektu traktuje się LNG jako podstawowe paliwo dla statków morskich.
– Celem projektu jest stworzenie w pełni opracowanego narzędzia wspomagania decyzji, które będzie bardzo przydatne z punktu widzenia przewidywania, monitorowania, optymalizacji, a także wykazywania rzeczywistej wydajności statków – dodał.
Grupa Wärtsilä została zaproszona do projektu, ponieważ dysponuje wiodącymi technologami w zakresie napędu LNG. Według koncepcji projektu, nowoczesne masowce LNG otrzymają tylko dwa wysokowydajne silniki Wärtsilä 31DF bez dodatkowych agregatów. Ponadto w Projekcie Forward uczestniczy też inna fińska firma. To biuro projektowe Deltamarin. Oprócz nich nad nowymi rozwiązaniami w ramach przedsięwzięcia pracują American Bureau of Shipping (ABS) oraz francuska firma GTT – projektant membran ochronnych LNG.
W kwietniu br. należąca do grupy Arista Shipping spółka Forward Maritime podpisała list intencyjny z chińską stocznią Jiangsu Yangzijiang Shipbuilding. Chodzi o budowę przez Chińską firmę do 20 masowców LNG według projektu przygotowanego przez Arista Shipping w ramach Projektu Forward. List intencyjny zakłada, że statki zostaną dostarczone greckiemu armatorowi w latach 2020-2023.
Podpis: ŁP

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











