Ważne wydarzenia w branży żeglugowej

W cotygodniowym przeglądzie promowym, portal „PromySKAT” informuje o ważnych wydarzeniach w branży żeglugowej. W tym tygodniu szczególną uwagę zwraca zwodowanie nowego promu dla Polskiego armatora Polferries.
W artykule
Nowy prom Polferries
Jednostka powstaje we włoskich zakładach Cantiere Navale Visentini w Porto Viro. Na kadłubie o długości 216 metrów już widnieje logotyp polskiego operatora, a teraz trwają prace wykończeniowe. Nowoczesny ro-pax będzie miał linię ładunkową o długości 3 km i będzie mógł zabrać na pokład 1000 pasażerów. Po zakończeniu prac, będzie kursował pomiędzy Świnoujściem a Ystad na podstawie umowy czarteru, która będzie obowiązywać przez 10 lat. PŻB zagwarantował sobie także prawo pierwokupu jednostki po 6 latach. Prom ma zacząć regularne rejsy w przyszłym roku.
Rozbiórka starego terminalu promowego w Gdyni – ważne wydarzenie dla branży żeglugowej
W Gdyni trwają prace rozbiórkowe przy starym terminalu promowym, co jest istotnym wydarzeniem dla lokalnej branży żeglugowej. Stary terminal znajdujący się przy Nabrzeżu Helskim stał się bezużyteczny po oddaniu do użytku nowego terminala, który obsługuje połączenie Gdynia-Karlskrona. Szwedzki armator Stena Line, który korzysta z nowej infrastruktury od ubiegłego roku, przez lata korzystał ze starego terminala. Obecnie trwają prace rozbiórkowe przy starym terminalu, które są konieczne w związku z planowaną przebudową Nabrzeża Helskiego. Nowy Publiczny Terminal Promowy, który zlokalizowany jest przy Nabrzeżu Polskim, znajduje się nieopodal Muzeum Imigracji który jest wykorzystywany przez Stena Line.
Promy Balearia jeszcze bezpieczniejsze dzięki nowej platformie
Balearia, hiszpański armator, postanowił podnieść standardy bezpieczeństwa na swoich promach. Wspólnie z firmą AmendTec wprowadził system dostarczający w czasie rzeczywistym kluczowe informacje dotyczące położenia i parametrów statków. Platforma ta będzie podawać szczegółowe dane nie tylko o promach Balearia, ale także o innych statkach w okolicy, takie jak prędkość czy poziom emisji. Dzięki temu powstanie coś na wzór wieży kontrolnej, co pozwoli podejmować decyzje na bieżąco i zwiększy poziom bezpieczeństwa żeglugi.
Molslinjen chce połączenia na Gotlandię
Duński przewoźnik Molslinjen, który niedawno przejął kontrolę nad ForSea, dąży do dalszego rozwoju na rynku przepraw promowych. Tym razem firma planuje złożyć ofertę i uzyskać koncesję na połączenia na Gotlandię. Szwedzcy urzędnicy przygotowują dokumenty, na podstawie których firmy żeglugowe będą mogły składać swoje oferty. Firma Molslinjen istnieje od 1964 roku i od kilku lat rozwija się dynamicznie. Obecnie ma prawo do obsługi połączeń na Bornholm i jest w znakomitej kondycji finansowej.
Tallink – zielone inwestycje dla ochrony środowiska
Tallink, estoński armator, już od dawna skupia się na innowacyjnych rozwiązaniach, które poza obniżeniem kosztów, przyczyniają się do ochrony środowiska. Od kwietnia, flota promowa Tallink zaczęła korzystać z zasilania z lądu podczas postoju w Helsinkach, co oznacza, że rozwiązanie cold-ironing jest już stosowane w portach w Tallinnie, Sztokholmie i Helsinkach. Takie działanie pozwala na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i hałasu. Szacuje się, że tylko dzięki zasilaniu promów Megastar i MyStar z infrastruktury portowej podczas dłuższych przerw, można ograniczyć emisję CO2 o 112 ton miesięcznie (co daje 1344 tony w ciągu roku). Wprowadzenie takich zielonych inwestycji przez Tallink to dobry przykład dbałości o ochronę środowiska i innowacyjności w branży transportowej.
Źródło: PromySKAT

Sztorm na Bałtyku paraliżuje żeglugę promową. Pasażerowie utknęli w portach

Silny sztorm na Bałtyku poważnie zakłócił poświąteczne powroty ze Skandynawii. Odwołane połączenia promowe ze Szwecji do Polski zatrzymały promy w portach, krzyżując plany setek pasażerów i przypominając, że na Bałtyku to pogoda wciąż dyktuje warunki.
W artykule
Jednostki pozostały w portach z uwagi na warunki meteorologiczne uniemożliwiające bezpieczne wyjście w morze – obowiązujące przepisy portowe precyzyjnie określają maksymalne dopuszczalne warunki wejścia i wyjścia z portu.
Warunki pogodowe i wstrzymanie żeglugi promowej w szwedzkich portach
Zawieszenie połączeń objęło między innymi kursy z Nynäshamn w rejonie Sztokholmu do Gdańska oraz ruch promowy na Gotlandię. W wielu przypadkach były to połączenia o pełnym obłożeniu, co dodatkowo spotęgowało skalę problemu. Pasażerowie zmuszeni zostali do oczekiwania na poprawę pogody lub poszukiwania alternatywnych dróg powrotu.
Szwedzki instytut meteorologiczny SMHI informował o wietrze osiągającym w porywach do 12B, któremu towarzyszyły intensywne opady śniegu. Oznacza nie tylko bardzo wysoką falę na otwartym morzu, lecz także istotne utrudnienia manewrowe w rejonach podejść portowych gdzie wpływ wiatru i fali ma silne oddziaływanie na zdolności manewrowe. W tych warunkach decyzje o wstrzymaniu żeglugi mają charakter rutynowy i wynikają z procedur bezpieczeństwa.
Paraliż komunikacyjny także na lądzie
Skutki sztormu nie ograniczyły się do żeglugi. Szwedzki Urząd ds. Transportu zamknął most w Sundsvall, a koleje państwowe SJ odwołały połączenia kolejowe między północnymi kurortami narciarskimi a Sztokholmem. Na północy kraju kilkanaście tysięcy gospodarstw domowych pozostało bez dostaw energii elektrycznej. Władze apelowały o unikanie podróży do czasu ustabilizowania się sytuacji.
Bałtyk przypomina o swojej naturze
Choć współczesna żegluga dysponuje zaawansowanymi systemami prognozowania pogody i nowoczesnymi jednostkami, Bałtyk regularnie przypomina, że pozostaje akwenem wymagającym respektu. W tym kontekście warto przywołać katastrofę Heweliusza z 1993 roku, która do dziś funkcjonuje w branżowej pamięci jako symbol lekceważenia w zakresie przygotowania jednostki, jej kondycji jak i decyzji wynikających z ograniczeń narzucanych przez morze i pogodę.
Jak wielokrotnie podkreślałem na łamach Portalu Stoczniowego, była to tragedia będąca skutkiem kumulacji błędnych decyzji po stronie armatora, kapitanatu oraz dowództwa, podejmowanych w czasie zmian konstrukcyjnych, decyzji o wyjściu i w samych warunkach sztormowych, które od pewnego momentu nie dawały promowi żadnych realnych szans na bezpieczne zakończenie żeglugi.










