Koreański koncern Hyundai Heavy Industries (HHI) przygotowuje się do przerabiania metanowców do transportu LNG na pływające terminale FSRU – pisze gazeta Korea Economic Daily. HHI ma w ten sposób szybko zareagować na spodziewany popyt na te jednostki w Europie.
Korea Economic Daily cytuje menedżera HHI, który wskazuje, że przeróbka metanowca na pływający terminal FSRU (Floating Storage and Regasification Unit) jest znacznie szybsza, niż budowa nowej jednostki od podstaw, a także znacznie tańsza. HHI spodziewa się znaczącego wzrost popytu na FSRU, przede wszystkim z Europy, gdzie szereg państw poszukuje szybkiej alternatywy dla dostaw rosyjskiego gazu gazociągami. Według rozmowców Korea Economic Daily, już w tym roku HHI będzie gotowe przyjmować pierwsze zamówienia na przeróbki. Gazeta przypomina, że w 2021 r. koncern opracował moduły regazyfikacyjne, możliwe do zainstalowania na metanowcach.
Według organizacji International Gas Union, budowa od zera jednostki FSRU zajmuje zazwyczaj od 30 do 50 miesięcy. Wiosną 2021 r. Turcja odebrała zamówiony w HHI w 2018 r. pływający terminal o zdolności regazyfikacyjnej 10 mld m sześc. gazu rocznie.
Koreańskie grupy stoczniowe, należące do HHI, Daewoo, Samsunga czy KSOE zbudowały znaczącą część światowej floty metanowców i niemal wszystkie z ok. 50 używanych obecnie na świecie FSRU.
Po agresji Rosji na Ukrainę szereg państw UE zaczęło poszukiwać sposobów importu LNG i dostawców skroplonego gazu, jako alternatywy dla importu gazu z Rosji, szybszej w wykonaniu, niż budowa tradycyjnego terminala importowego.
W marcu minister gospodarki Niemiec Robert Habeck ogłosił, że rząd federalny „zbudował podstawy” dla wyczarterowania przez firmy energetycznej jednostek FSRU. W tym samym czasie minister ds. transformacji Włoch Roberto Cingolani ogłosił, że włoski rząd polecił kontrolowanej przez państwo firmie Snam rozpoczęcie negocjacji w sprawie kupna jednego FSRU i wyczarterowania drugiego. Również państwowe holenderskie Gasunie planuje – obok zwiększenia mocy terminala Gate w Rotterdamie – pozyskanie FSRU.
Polski operator systemu przesyłowego gazu Gaz-System planuje uruchomić FSRU o rocznej zdolności regazyfikacyjnej 6,1 mld m sześc. w Zatoce Gdańskiej z początkiem 2028 r. i rozpoczął już 1. fazę procedury Open Season w celu zgromadzenia zamówień na usługę regazyfikacji. Zamówienie złożyło już PGNiG. W drugiej fazie, planowanej przez Gaz-System na II kwartał 2023 r. nastąpi rezerwacja mocy regazyfikacyjnych. Ostatnia wersja 10-letniego planu planem rozwoju sieci gazowej – na lata 2022-2031 Gaz-Systemu zaplanował budowę gazociągów, niezbędnych do podłączenia FSRU do sieci gazowej. Inwestycje te planowane są po 2024 r.
W przyjętych przez rząd założeniach do aktualizacji Polityki Energetycznej Państwa do 2040 r. zakłada się przyspieszenie uruchomienia terminala w Zatoce Gdańskiej.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.