HHI będzie przerabiał metanowce na FSRU

Koreański koncern Hyundai Heavy Industries (HHI) przygotowuje się do przerabiania metanowców do transportu LNG na pływające terminale FSRU – pisze gazeta Korea Economic Daily. HHI ma w ten sposób szybko zareagować na spodziewany popyt na te jednostki w Europie.
Korea Economic Daily cytuje menedżera HHI, który wskazuje, że przeróbka metanowca na pływający terminal FSRU (Floating Storage and Regasification Unit) jest znacznie szybsza, niż budowa nowej jednostki od podstaw, a także znacznie tańsza. HHI spodziewa się znaczącego wzrost popytu na FSRU, przede wszystkim z Europy, gdzie szereg państw poszukuje szybkiej alternatywy dla dostaw rosyjskiego gazu gazociągami. Według rozmowców Korea Economic Daily, już w tym roku HHI będzie gotowe przyjmować pierwsze zamówienia na przeróbki. Gazeta przypomina, że w 2021 r. koncern opracował moduły regazyfikacyjne, możliwe do zainstalowania na metanowcach.
Według organizacji International Gas Union, budowa od zera jednostki FSRU zajmuje zazwyczaj od 30 do 50 miesięcy. Wiosną 2021 r. Turcja odebrała zamówiony w HHI w 2018 r. pływający terminal o zdolności regazyfikacyjnej 10 mld m sześc. gazu rocznie.
Koreańskie grupy stoczniowe, należące do HHI, Daewoo, Samsunga czy KSOE zbudowały znaczącą część światowej floty metanowców i niemal wszystkie z ok. 50 używanych obecnie na świecie FSRU.
Po agresji Rosji na Ukrainę szereg państw UE zaczęło poszukiwać sposobów importu LNG i dostawców skroplonego gazu, jako alternatywy dla importu gazu z Rosji, szybszej w wykonaniu, niż budowa tradycyjnego terminala importowego.
W marcu minister gospodarki Niemiec Robert Habeck ogłosił, że rząd federalny „zbudował podstawy” dla wyczarterowania przez firmy energetycznej jednostek FSRU. W tym samym czasie minister ds. transformacji Włoch Roberto Cingolani ogłosił, że włoski rząd polecił kontrolowanej przez państwo firmie Snam rozpoczęcie negocjacji w sprawie kupna jednego FSRU i wyczarterowania drugiego. Również państwowe holenderskie Gasunie planuje – obok zwiększenia mocy terminala Gate w Rotterdamie – pozyskanie FSRU.
Polski operator systemu przesyłowego gazu Gaz-System planuje uruchomić FSRU o rocznej zdolności regazyfikacyjnej 6,1 mld m sześc. w Zatoce Gdańskiej z początkiem 2028 r. i rozpoczął już 1. fazę procedury Open Season w celu zgromadzenia zamówień na usługę regazyfikacji. Zamówienie złożyło już PGNiG. W drugiej fazie, planowanej przez Gaz-System na II kwartał 2023 r. nastąpi rezerwacja mocy regazyfikacyjnych. Ostatnia wersja 10-letniego planu planem rozwoju sieci gazowej – na lata 2022-2031 Gaz-Systemu zaplanował budowę gazociągów, niezbędnych do podłączenia FSRU do sieci gazowej. Inwestycje te planowane są po 2024 r.
W przyjętych przez rząd założeniach do aktualizacji Polityki Energetycznej Państwa do 2040 r. zakłada się przyspieszenie uruchomienia terminala w Zatoce Gdańskiej.
Źródło: PAP

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













