Budowa wielozadaniowych korwet typu Pohjanmaa potwierdzona przez nowo wybrany rząd
Opublikowane:
14 sierpnia, 2019
Proces zakupu czterech korwet w ramach programu Laivue 2020 (Dywizjon 2020), zawieszony w wyniku rezygnacji fińskiego gabinetu w marcu br. Rezygnacja rządu oraz przedłużające się negocjacje z potencjalnymi wykonawcami sprawiły, że decyzję o kontynuowaniu zakupu okrętów postanowiono pozostawić zwycięzcy wyborów parlamentarnych.
Decyzję o odłożeniu w czasie procedowania kontraktu ogłosił w dniu 18 marca minister obrony Finlandii. Nowy rząd został sformowany w dniu 6 czerwca pod przywództwem Antti Juhani Rinne z Partii Socjaldemokratycznej. Zastąpił on na stanowisku premiera Juha Petri Sipilä kapitana rezerwy armii fińskiej. Nowy gabinet, a właściwie komitet ekonomiczny rady ministrów, zaaprobował planowany zakup co umożliwia kontynuowanie programu mającego zaowocować wprowadzeniem do służby w 2025 roku czterech nowych korwet. Mają one osiągnąć gotowość operacyjną do 2028 roku.
Przyszły wykonawca okrętów stocznia Rauma Marine Constructions, deklaruje, że zwłoka legislacyjna nie spowoduje opóźnień w przyjętym harmonogramie, co ma być wynikiem nieprzerwanego kontynuowania prac przygotowawczych i kontraktowania materiałów podjętego przez RMC. Stały sekretarz ministra obrony generał major Jukka Juusti, poinformował opinię publiczną, że zawarcie finalnej umowy spodziewane jest na przełomie września i października br. Obecnie stocznia wykonuje prace na podstawie zawartego w 2017 kontraktu na opracowanie projektów korwet, oraz późniejszego listu intencyjnego (Letter of Intent). Ponadto fiński parlament zatwierdził budżet w wysokości 1,21 mld EUR, który pozwala na finansowanie budowy od przyszłego roku.
Korwety Pohjanmaa mają zastąpić w służbie dwa stawiacze min typu Hämeenmaa, wycofany już stawiacz min Pohjanmaa, oraz cztery korwet y rakietowe typu Rauma. Ich budowa w Finlandii jest podyktowana chęcią zapewnienia niezależności Finów w dziedzinie wsparcia technicznego i eksploatacji. Nie mniej istotnym aspektem jest udzielenie zamówień własnemu przemysłowi stoczniowemu i trzymanie miejsc pracy.
Nowe okręty mają wykonywać zadania swych poprzedników takie jak zwalczanie celów nawodnych, wykrywanie i odstraszanie okrętów podwodnych, stawianie min, pełnienie roli okrętów szkolnych. Nowymi zdolnościami uzyskanymi dzięki większym rozmiarom i nowym systemom uzbrojenia będą zapewnienie ograniczonej strefowej obrony powietrznej oraz realnej możliwości zwalczania okrętów podwodnych. Ostatnia zdolność wynikać będzie z zastosowania po raz drugi na fińskich okrętach po II wojnie światowej torped. Uzbrojenie korwet w lekkie torpedy ZOP typu Saab Tp47 znacząco zmieni działania ASW fińskiej floty, dotychczas dysponującej tylko wyrzutniami małogabarytowych pocisków głębinowych ZOP typu Saab ELMA ASW-600.
Decyzja o zastosowaniu torped jest możliwa dzięki wypowiedzeniu przez Finlandię przestrzegania Traktatu Paryskiego z roku 1947, zabraniającego temu państwu posiadania broni torpedowej i okrętów podwodnych. Wyjątkiem od tej reguły było posiadanie ich wyrzutni przez dwie zakupione od ZSRS korwet typu Riga używanych w latach 1966-1985. Restrykcje te były jednak zniesione w latach 60. XX. Wieku w odniesieniu do min i pocisków kierowanych, a budowane w dużej ilości kutry artyleryjskie miały zdolność do szybkiego dozbrojenia w torpedy. Ta pobłażliwość wynikała zapewne z faktu że większość pierwotnie zakupywanego uzbrojenia była nabywana u wschodniego sąsiada.
Również zastosowanie pocisków ESSM jako głównej broni przeciwlotniczej, będzie nową jakością we flocie Finlandii z racji ich zasięgu (27 mil morskich), ponad dwukrotnie większego od przenoszonych przez kutry rakietowe typu Hamina pocisków Denel Umkhonto-IR o zasięgu 12 mil morskich. Uzupełnieniem wspomnianych systemów uzbrojenia mają być armata Bofors 57 mm/70 SAK Mk3, pociski przeciwokrętowe Gabriel V i miny. Ponadto okręty mają posiadać lądowisko i teleskopowy hangar dla śmigłowca pokładowego.
Jednostki posiadające tak duże możliwości muszą mieć znacząco większe od dotychczasowych fińskich okrętów rozmiary. Ich wyporność ma wynosić 3300 ton, długość 105 m, szerokość 15 m a prędkość 25 węzłów. Będą to więc największe fińskie okręty w historii, większe od pancerników obrony wybrzeża Väinämöinen z lat II wojny światowej. W związku z obszarem działania korwety mają mieć fińsko-szwedzką klasę lodową 1A, co oznacza zdolność do samodzielnego operowania w lodzie skruszonym o grubości 0,8 m. Zdolności tej nie należy mylić z możliwością kruszenia zwartego lodu. W takich akwenach będą one musiały korzystać z asysty lodołamaczy.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.