Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Zysk operacyjny wyniósł 17,4 mln zł wobec 452,4 mln zł zysku rok wcześniej.
„Grupa kapitałowa Lotos wykazała w IV kw. 2020 roku zysk operacyjny w wysokości 17,4 mln zł, na który składały się zysk operacyjny segmentu produkcji i handlu 46,5 mln zł, strata operacyjna segmentu wydobywczego -29,3 mln zł oraz korekty konsolidacyjne w wysokości +0,2 mln zł” – czytamy w komentarzu zarządu do wyników.
Wynik EBITDA wyniósł 300,1 mln zł wobec 709,1 mln zł rok wcześniej (oczyszczony wynik EBITDA LIFO – odpowiednio: 200,8 mln zł wobec 590,1 mln zł).
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 5 203,6 mln zł w IV kw. 2020 r. wobec 7 212,5 mln zł rok wcześniej.
W całym 2020 r. spółka miała 1 146,2 mln zł skonsolidowanej straty netto w porównaniu z 1 152,9 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 20 908,6 mln zł w porównaniu z 24 493,3 mln zł rok wcześniej.
„Rafineria Grupy Lotos przerobiła w ubiegłym roku 10,2 mln ton ropy i wyprodukowała 11 mln ton produktów. Pomimo pandemii, która skutkowała najtrudniejszymi od wielu lat warunkami prowadzenia działalności, gdański koncern zamknął rok z mocnymi (+35%) przepływami pieniężnymi z działalności operacyjnej, niższymi (-22%) kosztami operacyjnymi i większą (+7) siecią stacji paliw. Jednocześnie spółka przez cały rok włączała się w akcje pomocowe związane z COVID-19” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
Na koniec 2020 roku grupa kapitałowa posiadała w swojej sieci 513 stacji paliw.
„Oczyszczony wynik EBITDA LIFO grupy kapitałowej Lotos za 2020 rok wyniósł 1,4 mld zł. Spadek (-52,6% r/r) jest uzasadniony historycznie najdłużej trwającym pogorszeniem sytuacji na rynku surowców i produktów naftowych, dużą zmiennością notowań, recesją gospodarczą oraz zaburzeniem równowagi w relacji podaży i popytu w warunkach pandemii COVID-19. Znaczący spadek notowań ropy naftowej i gazu ziemnego, uderzył w wyniki segmentu wydobywczego, jednocześnie niskie marże dla kluczowych produktów (benzyny i oleju napędowego) istotnie wpłynęły na obniżony wynik segmentu produkcji i handlu” – czytamy dalej w komunikacie.
Stabilną sytuację finansową potwierdza wskaźnik dług netto/EBITDA LIFO, który na koniec 2020 r. znajdował się na poziomie 1,42x, tj. poniżej celu strategicznego. Odnotowano też wysokie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej, tj. 2,87 mld zł w 2020 r. wobec 2,13 mld zł w 2019 r (+34,7%), podkreślono także.
„W 2020 roku wydatki inwestycyjne wyniosły ok. 0,8 mld zł. W ubiegłym roku uruchomiono instalację Węzła Odzysku Wodoru (tzw. WOW), która zgodnie z założeniami projektowymi umożliwi produkcję dodatkowej puli: 70 tys. ton LPG, 43 tys. ton benzyny surowej, 39 tys. ton benzyny lekkiej i prawie 9 tys. ton wodoru rocznie. W 2020 roku finalizowano również prace nad projektem budowy czwartego nalewaka kolejowego, celem zwiększenia efektywności i opłacalności procesów produkcyjnych, a także ograniczenia uciążliwości dla środowiska i usprawnienia logistyki. Nalewak o wydajności 2,2 mln ton paliw rocznie, zapewni Grupie LOTOS możliwość dostarczenia większej ilości oleju napędowego i benzyny na krajowy rynek” – napisano także.
W ujęciu jednostkowym strata netto w 2020 r. wyniosła 881,4 mln zł wobec 834,3 mln zł zysku rok wcześniej.
Źródło: ![]()