Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

– Na początku funkcjonowania ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej założyło sobie główny cel: konsolidację polskiego przemysłu okrętowego – powiedział Grzegorz Witkowski.
W artykule
Wiceminister podkreślił, że stocznie trójmiejskie „radzą sobie całkiem nieźle”, a Morska Stocznia Remontowa Gryfia oraz Stocznia Szczecińska, na skutek polityki prowadzonej przez poprzedni gabinet polityczny, znalazły się na skraju zapaści.
– Ten przemysł stoczniowy w Szczecinie podnosimy z ruin – stwierdził Grzegorz Witkowski podczas rozmowy w PR 24 – Pierwszym krokiem, ale zasadniczym, była ustawa o wspieraniu przemysłu stoczniowego i przemysłów komplementarnych – dodał.
Wiceminister przypomniał, że ustawa ta zakłada m.in. zerową stawkę podatku VAT na zakup części potrzebnych do budowy i remontów statków, a także na same budowy i remonty statków w polskich stoczniach. W jego opinii ustawa ustanawia maksymalne możliwe wsparcie dla przemysłu stoczniowego, żeby nie zostało ono uznane za nieuprawnioną pomoc publiczną.
Jak już pisaliśmy na Portalu Stoczniowym, 15 czerwca br. został podpisany list intencyjny, dotyczący przejęcia przez kontrolowany przez ministerstwo gospodarki morskiej Fundusz Rozwoju Spółek aktywów stoczniowych w Szczecinie.
– Na razie trwa proces wyceny aktywów stoczniowych – powiedział wiceminister Grzegorz Witkowski, odnosząc się do tej sprawy. – Za dwa miesiące, według harmonogramu przyjętego w liście intencyjnym, mamy się spodziewać całkowitego i ostatecznego przejęcia tych aktywów – zapowiedział.
Według wiceministra „najbardziej naturalnym kierunkiem rozwoju stoczni w Szczecinie” wydaje się, żeby Morska Stocznia Remontowa Gryfia oraz Stocznia Szczecińska po przejęciu nad nimi nadzoru przez resort gospodarki morskiej funkcjonowały jako jeden podmiot.
– Konsolidacja przemysłu okrętowego zahamuje negatywny trend kanibalizmu polskich stoczni – stwierdził Grzegorz Witkowski.
Wiceminister powiedział też, że w obecnej sytuacji w polskich stoczniach jest „za dużo” zarządów. Dodał, że ma nadzieję, iż po konsolidacji będzie więcej pracowników, projektantów i inżynierów, a niej kadry zarządzającej.
Grzegorz Witkowski dodał też, że ministerstwo gospodarki morskiej chce, żeby polski przemysł umocnił swoją pozycję w branży offshore.
Źródło: Polskie Radio 24