Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W tym roku sezon wycieczkowy w Porcie Gdynia rozpocznie się 9 maja i potrwa do 19 października. Sezon zainauguruje jednostka “MSC Orchestra”. Planowane są wizyty 54 jednostek.
Istotnym punktem będzie także wizyta słynnego statku “Queen Elizabeth” (planowana na 21 czerwca b.r.). Do portu ma również zawinąć olbrzym “Mein Schiff 1”, który będzie najdłuższą jednostką pasażerską – o długości blisko 316 metrów. “Mein Schiff 1” zawita do Portu Gdynia w ciągu sezonu jeszcze poza tym 5-krotnie. Na finał sezonu 19 października planowana jest wizyta “AIDAbella”.
Zarząd i władze Portu Gdynia od lat prowadzą intensywne działania promocyjne na rzecz rozwoju żeglugi wycieczkowej na Bałtyku. Dzięki nim Port Gdynia słynie z bezpieczeństwa i dużej atrakcyjności. Świetną okazją do promocji były niedawne targi (13-16 marca b.r.) branży “SeaTrade Cruise Global” w Fort Lauderdale (Stany Zjednoczone). Spółka Zarządu Morskiego Portu Gdynia aktywnie wówczas wspierała kolejne inicjatywy na rzecz rozwoju portu oraz regionu Pomorza.
– Cieszymy się, że Gdynia wpisała się na stałe jako port znany z obsługi dużych statków pasażerskich – mówi Adam Meller, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Mam nadzieję, iż liczba zawinięć pasażerskich jednostek do Portu Gdynia z roku na rok będzie coraz większa, co będzie miało swoje odzwierciedlenie w liczbie turystów. Należy pamiętać, że obecność statków pasażerskich w Porcie Gdynia to wspaniała promocja zarówno portu i miasta oraz województwa Pomorskiego – tłumaczy.
ad
Źródło: Port Gdynia

Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.
W artykule
Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.
To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.
Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.
To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.
Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.
W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.
Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.
Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.
Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.
WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.
Autor: Mariusz Dasiewicz