Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Wiceadmirał Krzysztof Jaworski z wizytą w Dowództwie Operacji EUNAVFOR MED IRINI

19 sierpnia, Wiceadmirał Krzysztof Jaworski, Dowódca Centrum Operacji Morskich – Dowódca Komponentu Morskiego, złożył wizytę w Dowództwie Operacji wojskowej Unii Europejskiej EUNAVFOR MED IRINI w Rzymie. Spotkanie z zastępcą dowódcy operacji, kontradmirałem Guillaume Fontarensky, stanowiło kluczowy punkt wizyty, pozwalając na omówienie aktualnych działań oraz ocenę ich skuteczności.

Operacja EUNAVFOR MED IRINI, będąca jednym z filarów działań Unii Europejskiej w regionie Morza Śródziemnego, rozpoczęła się 1 kwietnia 2020 roku. Jej głównym celem jest egzekwowanie embarga na broń nałożonego przez ONZ na Libię, co jest kluczowe dla stabilizacji sytuacji w tym regionie. Operacja ma również na celu przeciwdziałanie nielegalnemu wywozowi ropy z Libii, który finansuje lokalne milicje oraz grupy przestępcze, a także wspieranie libijskiej straży przybrzeżnej i marynarki wojennej w zakresie budowania zdolności operacyjnych oraz szkolenia.

Polska, jako jeden z krajów aktywnie uczestniczących w operacji, odgrywa istotną rolę w realizacji jej zadań. Obecnie działa tam IX zmiana Polskiego Kontyngentu Wojskowego IRINI, w skład którego wchodzą głównie żołnierze z Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Polski kontyngent stacjonuje w bazie NATO Sigonella na Sycylii, skąd realizuje misje związane z rozpoznaniem, monitorowaniem oraz egzekwowaniem embarga.

Działania operacji IRINI są szczególnie ważne w kontekście walki z przemytem i handlem ludźmi, co jest jednym z najbardziej palących problemów tego regionu. Operacja, działając zgodnie z prawem międzynarodowym, w tym Konwencją Narodów Zjednoczonych o prawie morza oraz rezolucjami Rady Bezpieczeństwa ONZ, stara się skutecznie zakłócać działalność sieci przemytniczych, które wykorzystują niestabilność regionu do prowadzenia swojego procederu.

Wizyta wiceadmirała Jaworskiego w Rzymie to nie tylko okazja do oceny bieżących działań, ale także potwierdzenie zaangażowania Polski w utrzymanie bezpieczeństwa międzynarodowego oraz stabilizacji regionu Morza Śródziemnego. Operacja EUNAVFOR MED IRINI jest dowodem na to, jak ważna jest współpraca międzynarodowa w obliczu globalnych wyzwań, takich jak terroryzm, przemyt oraz niestabilność polityczna w krajach o kluczowym znaczeniu geopolitycznym.

Źródło: COM-DKM

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.

    Kluczowy etap w programie – wodowanie S-80

    Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.

    Przed wyjściem w próby morskie

    Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.

    Znaczenie programu dla Armada Española i polskiej Orki

    Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.

    Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol

    Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.

    Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.