Więcej masowców z ziarnem opuści Ukrainę

W ukraińskich portach trwa załadunek zbożem kolejnych dziesięć masowców.Jednostki przygotowywane są do wyjścia w morze w ramach Inicjatywy Zbożowej Morza Czarnego, podał w piątek minister infrastruktury Ukrainy Oleksandr Kubrakow.
Eksport zboża z Ukrainy spadł od początku wojny, ponieważ porty na Morzu Czarnym, które są istotne dla handlu tego kraju, zostały zamknięte. Spowodowało to wzrost cen żywności na świecie i wywołało obawy o niedobory w Afryce i na Bliskim Wschodzie.
Pod koniec lipca trzy porty Morza Czarnego zostały odblokowane na mocy porozumienia między Moskwą a Kijowem, w którym pośredniczyły ONZ i Turcja.
Obecnie dziesięć statków jest załadowanych i przygotowuje się do opuszczenia portów w Odessie, Chornomorsku i Piwdennyj. Mamy też ponad 40 wniosków o dostawy do ukraińskich portów.
Oleksandr Kubrakow, Minister Infrastruktury Ukrainy
Kubrakow dodał, że z trzech ukraińskich portów wysłano już 25 jednostek z 630 tys. ton produktów rolnych.
W ocenie Sekretarza Generalnego ONZ Antonio Guterresa, który odwiedził Odessę w piątek, jest wiele do zrobienia, aby zapewnić pełny globalny dostęp do ukraińskich produktów rolnych oraz rosyjskiej żywności i nawozów.
Ministerstwo Rolnictwa Ukrainy podało w piątek, że eksport zboża w sezonie 2022/23 spadł o 51,6 proc. rok do roku i wyniósł dotychczas 2,99 mln ton.
Źródło: Reuters

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











