Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W zakładach stoczniowych HD Hyundai Heavy Industries odbyła się uroczystość wodowania Dasan Jeong Yak-yongham – drugiego niszczyciela rakietowego typu KDX-III Batch II, budowanego na potrzeby Marynarki Wojennej Republiki Korei (ROKN).
W artykule
Ceremonia odbyła się 17 września w stoczni w Ulsan. Dasan Jeong Yak-yongham jest konstrukcyjnie zbliżony do niszczyciela ROKS Jeongjo the Great, przekazanego Marynarce Wojennej Republiki Korei w listopadzie 2024 roku. Jednostki drugiej serii KDX-III (Batch II) różnią się od wcześniejszych rozwiązań m.in. wzmocnieniem zdolności do zwalczania celów balistycznych i okrętów podwodnych (ZOP).
🔗 Czytaj więcej: Stocznia Hyundai Heavy Industries zbuduje drugi niszczyciel typu KDX-III Batch II
Dasan Jeong Yak-yongham ma 170 m długości, 21 m szerokości oraz wyporność standardową sięgającą 8200 ton. Hybrydowy układ napędowy zapewnia prędkość maksymalną sięgającą ponad 30 węzłów. Załoga liczyć będzie 300 osób. Okręt wyposażono w zaawansowany system zarządzania walką Aegis nowej generacji, którego możliwości wykrywania i śledzenia zagrożeń powietrznych i rakietowych zostały znacząco zwiększone.
Jedną z kluczowych nowości wdrożonych na okrętach Batch II jest zintegrowany system hydrolokacyjny, który ponad trzykrotnie zwiększa zasięg detekcji okrętów podwodnych. Umożliwia to wcześniejsze wykrycie i neutralizację zagrożeń torpedowych oraz wrogich jednostek operujących w zanurzeniu.
Według przedstawicieli stoczni, system ZOP wdrożony na nowym okręcie to efekt wieloletniego doświadczenia ROKN w działaniach operacyjnych w rejonach przybrzeżnych oraz na akwenach otwartych, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń asymetrycznych.
Po wodowaniu Dasan Jeong Yak-yongham przejdzie kompleksowy proces prób portowych i morskich, a także finalnego doposażenia i integracji systemów bojowych. Przekazanie okrętu Marynarce Wojennej Republiki Korei planowane jest na drugą połowę 2026 roku.
🔗 Czytaj więcej: Korea Południowa rozpoczyna proces budowy niszczycieli rakietowych
Równolegle trwa budowa trzeciego okrętu tej samej serii. Zgodnie z planem, wszystkie trzy jednostki KDX-III Batch II mają być gotowe operacyjnie do końca bieżącej dekady, co istotnie wzmocni południowokoreańskie zdolności w zakresie obrony przeciwrakietowej i zwalczania zagrożeń podwodnych.
W kontekście wodowania nowego niszczyciela warto odnotować podpisanie memorandum o współpracy między HD Hyundai Heavy Industries i amerykańskim koncernem stoczniowym HII (Huntington Ingalls Industries) do którego należą stocznie Ingalls Shipbuilding oraz Newport News Shipbuilding. Ponadto HII jest jednym z głównych wykonawców niszczycieli typu Arleigh Burke. Porozumienie ma zacieśnić współpracę przemysłową w obszarze technologii systemów Aegis oraz integracji systemów bojowych nowej generacji.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.
W artykule
Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.
Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal
Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.
Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:
„Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.
Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.