Porozumienie między MARKOS a Politechniką Gdańską

Studenci Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa z Politechniki Gdańskiej będą mieli okazję zdobyć doświadczenie w firmie MARKOS. Firma z Głobina specjalizuje się w budowie jachtów, łodzi ratowniczych, turystycznych oraz elementów elektrowni wiatrowych i automotive opartych na kompozytach wzmocnionych włóknem szklanym.”
Współpraca ma zapewnić studentom możliwość zdobycia praktycznej wiedzy i wsparcia merytorycznego przy pisaniu prac dyplomowych. Porozumienie zakłada także realizację projektów badawczych i edukacyjnych oraz starania o granty służące rozwojowi przemysłu morskiego i jachtowego na Pomorzu.
Współpracę podpisali prof. Andrzej Seweryn, dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa oraz Szymon Koseski, członek zarządu MARKOS. Obydwie strony wierzą, że projekt przyniesie korzyści dla studentów oraz branży. MARKOS deklaruje otwartość na osoby, które chcą rozwijać się razem z firmą i pracować przy ciekawych projektach, wykorzystując wiedzę zdobytą podczas studiów.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/lodzie-z-markos-beda-strzec-bezpieczenstwa-na-oceanie-indyjskim/
WIMiO zajmuje czołowe miejsce w strukturze Politechniki Gdańskiej, kształcąc na kierunkach inżynieryjno-technicznych na poziomie studiów I stopnia i magisterskich. MARKOS z kolei jest specjalistą w dziedzinie kompozytów i bazuje na 30-letnim doświadczeniu w projektach, konstrukcji i wykonaniu. Firma wykonuje zaawansowane elementy ferm rybnych, zbiorników oraz inne wyroby oparte o kompozyty.
To kolejny krok w działaniach MARKOS na rzecz współpracy ze środowiskiem naukowym, po tym jak w ubiegłym roku kilkoro pracowników firmy rozpoczęło studia na kierunku logistyka na Akademii Pomorskiej w Słupsku.
Źródło: MARKOS

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










