Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Wydano zgodę na eksploatację gazu z nowego złoża na Morzu Północnym

Brytyjski urząd regulacyjny zatwierdził plan wydobycia przez firmę Shell gazu ziemnego z nowego złoża na Morzu Północnym – przekazał w środę minister biznesu i energii Kwasi Kwarteng. Pierwotnie – w październiku zeszłego roku – plan odrzucono ze względów środowiskowych.

Turbodoładowujemy źródła odnawialne i energię jądrową, ale jesteśmy też realistami, jeśli chodzi o nasze obecne potrzeby energetyczne. Pozyskujmy więcej gazu, którego potrzebujemy, z wód brytyjskich, aby chronić bezpieczeństwo energetyczne.

Kwasi Kwarteng, brytyjski minister biznesu i energii

OPRED, urząd nadzorujący wycofywanie się z pozyskiwania paliw kopalnych, wydał ostateczną zgodę na eksploatację gazu ze złoża Jackdaw.

Po rosyjskiej napaści na Ukrainę brytyjski rząd próbuje nakłonić krajowych producentów energii do nowych inwestycji, które pozwoliłyby na zwiększenie niezależności energetycznej kraju.

Shell planuje zacząć wydobycie na złożu Jackdaw w drugiej połowie 2025 roku. Potencjalnie może stamtąd pochodzić 6,5 proc. brytyjskiego wydobycia gazu.

Plany dotyczące złoża Jackdaw zostały początkowo odrzucone ze względów środowiskowych, ale w marcu Shell przedłożył zaktualizowaną propozycję. W niej firma zmieniła sposób przetwarzania gazu w węźle Shearwater, do którego zostanie podłączone złoże Jackdaw. Zamiast usuwać cały naturalnie występujący CO2 z gazu na morzu, część z niego będzie eksportowana do lądowego terminalu St Fergus, gdzie zostanie poddana dalszej obróbce.

Mimo tej zmiany organizacja ekologiczna Greenpeace oświadczyła, że jej zdaniem zezwolenie może być niezgodne z prawem i rozważy podjęcie działań prawnych.

Źródło: PAP

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.

    Kompaktowy, ale „potężny”

    Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.

    To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.

    Stworzony do trudnych zadań

    Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.

    To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.

    Nowy etap rozwoju floty WUŻ

    Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.

    W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.

    Z Rotterdamu do Gdańska – prosto pod dźwigi portowe

    Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.

    Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.

    Holownik Argo: nowe ramię manewrowe Portu Gdańsk

    Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.

    WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.

    Autor: Mariusz Dasiewicz