Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Ropa w USA drożeje o ponad 1 proc. i jest wyceniana powyżej 100 USD za baryłkę. Surowiec w dwa dni stracił 9 proc., więc jest co odrabiać. Inwestorzy śledzą sytuację epidemiczną w Chinach i czekają na dane o inflacji w USA, bo mogą one zadecydować o tempie podwyżek amerykańskich stóp procentowych – informują maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na czerwiec kosztuje na NYMEX w Nowym Jorku 101,46 USD, wyżej o 1,70 proc.
Ropa Brent na ICE w Londynie w dostawach na lipiec jest wyceniana po 104,26 USD za baryłkę, w górę o 1,76 proc.
Uwaga inwestorów wciąż skierowana jest na Chiny, które doświadczają najsilniejszej fali epidemii Covid-19 od ponad 2 lat.
W Pekinie i Szanghaju obowiązują blokady, co wpływa na ograniczenie mobilności mieszkańców i spadek zapotrzebowania na paliwa. Jednak widać pewne oznaki poprawy sytuacji, bo we wtorek zanotowano niższą liczbę zachorowań na Covid-19 w obu tych miastach, co daje powody do ostrożnego optymizmu. W Szanghaju, gdzie miliony mieszkańców pozostają w domach już od kilku tygodni, we wtorek zgłoszono spadek nowych zakażeń koronawirusem o 51 proc.
Tymczasem inwestorzy czekają na dane o inflacji w USA w kwietniu, które mogą być dla amerykańskiej Rezerwy Federalnej poważnym powodem do agresywniejszego zacieśniania polityki pieniężnej.
Wysoki odczyt inflacji w USA w środę może wzmóc na rynkach spekulacje o bardziej agresywnych podwyżkach kosztu pieniądza przez Fed i zniechęcić inwestorów do nabywania ryzykownych aktywów, w tym ropy naftowej. Gracze rynkowi obserwują też skutki proponowanych przez Unię Europejską sankcji na rosyjską ropę.
Howie Lee, ekonomista Oversea-Chinese Banking Corp.
Tymczasem Amerykański Instytut Paliw (API) podał w swoim cotygodniowym raporcie, że zapasy ropy w USA w ub. tygodniu wzrosły o 1,62 mln baryłek.
Zapasy benzyny wzrosły o 823 tys. baryłek, a paliw destylowanych – wzrosły o 662 tys. baryłek.
W USA ceny benzyny i diesla wzrosły do rekordowych poziomów, gdy tymczasem za trzy tygodnie rozpoczyna się sezon wakacyjnych wyjazdów Amerykanów.
Cena benzyny wzrosła do 4,374 USD za galon – wynika z danych American Automobile Association (AAA). Diesel kosztuje zaś rekordowe 5,55 USD.
To duże wyzwanie dla administracji prezydenta Joe Bidena i Fed w czasie utrzymywania się w USA najsilniejszej inflacji od wielu dekad i możliwego dalszego jej wzrostu.
Tego lata, po dwóch latach pandemii Covid-10, gdy Amerykanie nie mogli wyjeżdżać na wakacje, teraz będą chcieli nadrobić wyjazdy, które stracili w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy. Wysokie ceny paliw nie powstrzymają prawdopodobnie mieszkańców USA przed wyruszeniem w drogę.
Devin Gladden, rzecznik AAA.
Amerykańscy kierowcy będą zużywać dziennie 9,2 mln baryłek benzyny – od kwietnia do września, o 0,8 proc. więcej niż w tym samym okresie 2021 r. – wynika z letniej prognozy Departamentu Energii USA (DoE), przedstawionej w ub. miesiącu.
Źródło: PAP


Stabilna liczba zawinięć, rosnące znaczenie Gdańska na mapie bałtyckich tras i symboliczny powrót największych jednostek – sezon wycieczkowy 2025 potwierdził ugruntowaną pozycję Portu Gdańsk w segmencie żeglugi pasażerskiej. Choć pandemia spowolniła rozwój w minionych latach, dziś Gdańsk znów przyciąga czołowych armatorów wycieczkowych.
W artykule
Rok 2022 przyniósł rekordowy wynik – aż 79 jednostek pasażerskich odwiedziło Port Gdańsk, przewożąc blisko 30 tysięcy pasażerów. Wzrost ten był efektem odbudowy ruchu po pandemii oraz zmian w trasach rejsowych po wybuchu wojny w Ukrainie. Po wprowadzeniu sankcji na Rosję, armatorzy zrezygnowali z zawijania do Sankt Petersburga – dotąd jednego z najczęściej odwiedzanych portów bałtyckich. W efekcie część ruchu przejęły polskie porty, w tym właśnie wspomniany Gdańsk.
🔗 Czytaj więcej: Port Gdańsk zainaugurował kolejny sezon żeglugi wycieczkowej
W kolejnych latach sytuacja ustabilizowała się – w 2023 roku odnotowano 42 zawinięcia, w 2024 roku 60, natomiast w 2025 roku 57. Do Gdańska przypłynęło łącznie ponad 27 tysięcy turystów z kilkudziesięciu krajów, głównie ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Po zejściu na ląd pasażerowie najczęściej odwiedzają Trakt Królewski, Dwór Artusa, Bazylikę Mariacką czy Europejskie Centrum Solidarności – punkty, które od lat budują rozpoznawalność miasta jako morskiej stolicy Polski.
Stabilny ruch to nie tylko efekt naturalnego zainteresowania turystów, lecz przede wszystkim konsekwentnej strategii promocyjnej. Port Gdańsk regularnie prezentuje swoją ofertę na międzynarodowych targach branżowych, takich jak Seatrade Cruise Global w Miami czy Seatrade Cruise Europe w Hamburgu.
Gdańsk ma ogromny potencjał turystyczny i logistyczny. Port Gdańsk jest położony w samym sercu historycznego miasta, co sprawia, że pasażerowie mogą w ciągu kilku godzin zwiedzić jedno z najpiękniejszych miejsc w Polsce. To ogromna przewaga konkurencyjna w porównaniu z wieloma innymi portami w regionie.
Michał Stupak, menedżer klienta w Dziale Rynku Żeglugowego ZMPG SA
Dzięki inwestycjom w infrastrukturę i pogłębieniu torów wodnych port może dziś przyjmować jednostki o długości do 250 metrów, a w przyszłości – jeszcze większe. Symbolicznym potwierdzeniem tej zmiany była wizyta Crystal Serenity – luksusowego statku o długości 250 metrów, należącego do linii Crystal Cruises. Na jego pokładzie znajduje się ponad 300 kabin, dwa baseny, kasyno i kort tenisowy – kwintesencja morskiego luksusu.
W tym samym sezonie czterokrotnie zawijał do Gdańska wycieczkowiec Viking Vella o długości 239 m, natomiast w przyszłym roku spodziewana jest jednostka Rotterdam o długości 299 m – największy wycieczkowiec, jaki kiedykolwiek odwiedził Gdańsk. To wydarzenie ma szansę stać się ważnym momentem w historii portu, symbolicznie potwierdzając jego status wśród najważniejszych przystanków bałtyckich rejsów pasażerskich.
Potencjał Gdańska jest jednak znacznie większy niż obecne 60 zawinięć rocznie. Według analiz port mógłby przyjmować nawet 120 jednostek w ciągu sezonu, przy odpowiednim rozplanowaniu grafików i dalszej rozbudowie infrastruktury.
🔗 Czytaj też: Port Gdańsk otrzymuje 100 mln euro z Unii Europejskiej
Jak podkreśla Michał Stupak, większość statków pasażerskich stacjonuje w Porcie Gdańsk od 8 do 12 godzin, co daje pasażerom możliwość intensywnego zwiedzania miasta i jego okolic. Coraz częściej pojawiają się również dłuższe wizyty typu „overnight”, trwające nawet do 24 godzin. Takie zawinięcia są szczególnie korzystne dla lokalnej gospodarki, ponieważ turyści mają wówczas możliwość skorzystania z hoteli, restauracji i atrakcji wieczornych, co przekłada się na realne wpływy dla miasta i regionu.
Dla portu i miasta każdy taki statek to nie tylko wydarzenie wizerunkowe, ale też realny impuls gospodarczy. Szacuje się, że jeden rejs to dla lokalnych przedsiębiorców przychód liczony w setkach tysięcy złotych. To także promocja regionu – bo pasażerowie, którzy odwiedzają Gdańsk w ramach rejsu, często wracają tu już samodzielnie.
Stabilny ruch, rosnące możliwości przyjmowania większych jednostek oraz konsekwentna promocja sprawiają, że Port Gdańsk umacnia swoją pozycję wśród portów Morza Bałtyckiego. Dla Gdańska to coś więcej niż tylko rozwój turystyki morskiej – to potwierdzenie, że miasto nad Motławą coraz śmielej sięga po miano bałtyckiego lidera w segmencie rejsów pasażerskich.
Źródło: Port Gdańsk