Wzrost sprzedaży LNG małej skali przez Grupę ORLEN

W 2023 roku Grupa ORLEN osiągnęła imponujące wyniki w zakresie sprzedaży LNG małej skali, bijąc rekordy wolumenu i liczby załadowanych cystern w terminalu w Świnoujściu. Osiągnięcia te nie tylko świadczą o rosnącym znaczeniu LNG w polskiej gospodarce, ale również podkreślają strategiczne kroki firmy w dywersyfikacji dostaw i rozwoju infrastruktury gazowej.
W ostatnim roku Grupa ORLEN zanotowała znaczący wzrost w sprzedaży LNG małej skali, ustanawiając nowy rekord liczby cystern załadowanych w terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. W 2023 roku odnotowano 8423 cysterny, co stanowi wzrost o prawie 60% w porównaniu do poprzedniego roku, kiedy to z terminalu wysłano 5357 cystern. Ten spektakularny wzrost świadczy o dynamicznie rosnącym zapotrzebowaniu na LNG w Polsce, a także o skuteczności strategii Grupy ORLEN w zakresie dywersyfikacji źródeł i optymalizacji logistyki.
LNG (skroplony gaz ziemny), będący ważnym elementem transformacji energetycznej Polski, jest sprowadzany przez Grupę ORLEN głównie z USA, Kataru i Norwegii. Cechujący się wysoką czystością, gaz ziemny jest coraz częściej wykorzystywany zarówno przez klientów przemysłowych, jak i indywidualnych, ze względu na jego niższą emisyjność w porównaniu do paliw stałych.
Czytaj więcej o Grupie ORLEN i jej nowych koncesjach w Norwegii
Prezes Zarządu ORLEN, Daniel Obajtek, podkreśla, że wzrost sprzedaży LNG małej skali jest wynikiem nie tylko dywersyfikacji dostaw, ale również rozbudowy infrastruktury i optymalizacji logistyki. Dzięki tym działaniom, ORLEN jest w stanie zaspokoić rosnące potrzeby rynku, zapewniając jednocześnie stabilność i bezpieczeństwo dostaw.
W 2023 roku, sprzedaż LNG przez Grupę ORLEN nie ograniczała się jedynie do terminalu w Świnoujściu. Rozszerzono działalność również na inne punkty załadunku, takie jak Grodzisk Wielkopolski, Odolanów, a także na stację przeładunku LNG w Kłajpedzie na Litwie. W sumie, wolumen sprzedaży LNG małej skali przez ORLEN osiągnął prawie 200 tys. ton w ubiegłym roku, co stanowi znaczący wkład w rozwój rynku gazu skroplonego w Polsce.
Autor: Mariusz Dasiewicz/Grupa Orlen

-
Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.
W artykule
Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej
Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.
Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.
Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym
Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.
Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.











