Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W 2023 roku Grupa ORLEN osiągnęła imponujące wyniki w zakresie sprzedaży LNG małej skali, bijąc rekordy wolumenu i liczby załadowanych cystern w terminalu w Świnoujściu. Osiągnięcia te nie tylko świadczą o rosnącym znaczeniu LNG w polskiej gospodarce, ale również podkreślają strategiczne kroki firmy w dywersyfikacji dostaw i rozwoju infrastruktury gazowej.
W ostatnim roku Grupa ORLEN zanotowała znaczący wzrost w sprzedaży LNG małej skali, ustanawiając nowy rekord liczby cystern załadowanych w terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. W 2023 roku odnotowano 8423 cysterny, co stanowi wzrost o prawie 60% w porównaniu do poprzedniego roku, kiedy to z terminalu wysłano 5357 cystern. Ten spektakularny wzrost świadczy o dynamicznie rosnącym zapotrzebowaniu na LNG w Polsce, a także o skuteczności strategii Grupy ORLEN w zakresie dywersyfikacji źródeł i optymalizacji logistyki.
LNG (skroplony gaz ziemny), będący ważnym elementem transformacji energetycznej Polski, jest sprowadzany przez Grupę ORLEN głównie z USA, Kataru i Norwegii. Cechujący się wysoką czystością, gaz ziemny jest coraz częściej wykorzystywany zarówno przez klientów przemysłowych, jak i indywidualnych, ze względu na jego niższą emisyjność w porównaniu do paliw stałych.
Czytaj więcej o Grupie ORLEN i jej nowych koncesjach w Norwegii
Prezes Zarządu ORLEN, Daniel Obajtek, podkreśla, że wzrost sprzedaży LNG małej skali jest wynikiem nie tylko dywersyfikacji dostaw, ale również rozbudowy infrastruktury i optymalizacji logistyki. Dzięki tym działaniom, ORLEN jest w stanie zaspokoić rosnące potrzeby rynku, zapewniając jednocześnie stabilność i bezpieczeństwo dostaw.
W 2023 roku, sprzedaż LNG przez Grupę ORLEN nie ograniczała się jedynie do terminalu w Świnoujściu. Rozszerzono działalność również na inne punkty załadunku, takie jak Grodzisk Wielkopolski, Odolanów, a także na stację przeładunku LNG w Kłajpedzie na Litwie. W sumie, wolumen sprzedaży LNG małej skali przez ORLEN osiągnął prawie 200 tys. ton w ubiegłym roku, co stanowi znaczący wkład w rozwój rynku gazu skroplonego w Polsce.
Autor: Mariusz Dasiewicz/Grupa Orlen


Po trzech latach intensywnych prac zakończono budowę nabrzeża T3 w Baltic Hub, a terminal osiągnął pełną gotowość przeładunkową, istotnie wzmacniając pozycję Gdańska w europejskiej logistyce kontenerowej.
W artykule
Po oficjalnym uruchomieniu terminala 6 czerwca w końcu w końcu doczekaliśmy się momentu, w którym T3 Baltic Hub jest już w pełni ukończony i przygotowany do pracy w docelowej skali. Zakończono budowę nabrzeża, we wrześniu wydano pozwolenie na użytkowanie ostatniego odcinka placu, natomiast na początku października do eksploatacji trafiły cztery ostatnie z dwudziestu suwnic aRMG. Dzięki temu Baltic Hub dysponuje już z kompletną infrastrukturą T3, co podnosi roczną zdolność przeładunkową do 4,5 mln TEU oraz wzmacnia pozycję Gdańska jako największego i najgłębszego terminala kontenerowego na Bałtyku.
Z początkiem października do eksploatacji oddano ostatnie cztery z 20 suwnic automatycznych typu aRMG. Już wcześniej, we wrześniu, terminal uzyskał pozwolenie na użytkowanie finalnego odcinka placu. Tym samym inwestycja, która rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku, została oficjalnie zamknięta.
Czytaj więcej: Wmurowanie kamienia węgielnego pod T3 Baltic Hub
Nowa infrastruktura zwiększa roczne możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 miliona TEU – do poziomu 4,5 miliona. To oznacza, że Gdańsk umacnia swoją rolę jako punkt węzłowy dla kontenerowej żeglugi oceanicznej w regionie Morza Bałtyckiego.
Za budowę terminala odpowiadało konsorcjum firm Budimex i DEME, nadzorowane przez specjalistów z Haskoning. W kulminacyjnym momencie na placu budowy pracowało jednocześnie blisko 600 osób. Łączna liczba przepracowanych roboczogodzin przekroczyła 3,2 miliona.
W ramach prac zagospodarowano 36 h terenu, do czego zużyto 4,37 mln m³ piasku – ilość odpowiadającą ładunkowi 350 tysięcy ciężarówek. Z kolei stal użyta do budowy ścian obudowy ważyła 17,5 tys. ton, co można porównać do masy 2,4 wieży Eiffla. W sumie na inwestycję zużyto też 160 tys. m³ betonu.
Nabrzeże T3 ma 717 metrów długości i głębokość techniczną wynoszącą 17,5 metra. Jego możliwości przeładunkowe zapewniają siedem automatycznych suwnic nabrzeżowych STS, których parametry – 96 metrów wys. i blisko 150 m z podniesionym wysięgiem – umożliwiają obsługę największych kontenerowców oceanicznych.
Czytaj też: Zmiany w Baltic Hub – gdański terminal reaguje na roszady globalnych sojuszy
Z kolei wspomniane suwnice aRMG, sterowane zdalnie z budynku administracyjnego, stanowią nowoczesne zaplecze placowe terminala. Co istotne, wszystkie maszyny zasilane są energią pochodzącą wyłącznie z odnawialnych źródeł.
Władze terminala podkreślają, że zakończenie budowy terminala to nie tylko wzmocnienie pozycji portu, ale też realizacja zobowiązań środowiskowych – cel redukcji emisji o 50% do roku 2030 oraz osiągnięcia pełnej neutralności klimatycznej do 2050 roku pozostaje niezmienny.
Dziś Baltic Hub obejmuje już ponad 124 hektary powierzchni operacyjnej i 2,1 km głębokowodnych nabrzeży. To największy i najnowocześniejszy terminal kontenerowy na Bałtyku – zbudowany, by sprostać wyzwaniom współczesnej logistyki morskiej.